نشست مشترک روسای سازمان های صنعت ، معدن و تجارت و سرپرستی استانی شعب بانک صنعت و معدن برگزار شد

نشست مشترك روسای سازمان های صنعت ، معدن و تجارت و سرپرستی استانی شعب بانك صنعت و معدن با موضوع حمایت از صنایع كوچك ، اولویت اقتصاد مقاومتی ، به میزبانی این بانك برگزار شد.
به گزارش  سادس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانك صنعت و معدن،در این نشست نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش بانك ها در راه اندازی واحد های تولیدی ناكارآمد و ایجاد خوش بینی واقعی اقتصادی در كشورمان گفت: خوشبختانه عملكرد بانك صنعت و معدن مورد رضایت بانك مركزی و وزارت امور اقتصادی و دارائی است.
وزیر صنعت،معدن و تجارت با تاكید بر رتبه برتر بانك صنعت و معدن در میان بانك های كشور ، رونق تولید و افزایش میزان صادرات را از اهداف اقتصادی دولت برشمرد.
وی گفت: كشور ما درچهار ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۱ درصد افزایش صادرات داشته واگر افزایش صادرات تحقق پیداكند بخش صنعت نیز به دنبال آن فعال خواهد شد.
نعمت زاده سهم بانك صنعت و معدن را در عقد قرارداد پرداخت تسهیلات در ماه های نخست امسال نسبت به بانك های دیگر قابل ملاحظه دانست و عملكرد بانك را قابل تقدیر و الگویی برای دیگر بانك های كشور توصیف كرد.
وی با اشاره به طرح رونق تولید كه از سوی دولت و برای حل مشكل طرح های اقتصادی نیمه تمام، با میزان پیشرفت بالای ۶۰ درصد كه باید تا پایان شهریورماه سال جاری تسهیلات لازم را دریافت كنند به اجرا درخواهد آمد تصریح كرد: پس از پایان شهریورماه و تمام شدن پرداخت ها باید بررسی های دقیق برای اطمینان از موفقیت طرح ها و تحقق تولید انجام گرفته و از سوی دیگر در مورد تحریك تقاضا نیز اقدام لازم صورت گیرد.
نعمت زاده گفت: در صورتی كه طرح حل مشكل ۱۰ هزار واحد تولیدی نیمه تمام و مشكل دار در سال جاری با موفقیت همراه شود این طرح در سال آینده برای ۱۰ هزار واحد دیگر و با تجربه و روش بهتر به اجرا درخواهد آمد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: موجی كه با تحقق طرح رونق تولید به راه خواهید انداخت قطعا چرخ های صنعت و تولید را در صنایع بزرگ نظیر فولاد، خودرو سازی ، پتروشیمی و….به حركت درخواهد آورد.
وی با تكیه بر این كه تولید و صادرات باید محور فعالیت بانكی قرارگیرد خواستار فعالیت همسوی بانك ها در استان ها و در هماهنگی با استانداران و مسئولان استانی شد.
در ادامه این نشست رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت و معدن در امور تولید گفت: طرح رونق تولید برای جبران مشكلات دوران تحریم پیشنهاد شده و حاصل كار كارشناسی است، در صورت موفقیت بركات این طرح در جهت رفع مشكل بیكاری و رفع موانع تولید نصیب مردم كشور ما خواهد شد.
رحمانی تاكید كرد: تنها راه حل مشكلات اقتصادی كشورما، حمایت از تولید ملی است ، و ما باید با اعتقاد راسخ به این اصل حركت كنیم و قدر هركس كه در این مسیر گام بر می دارد را بدانیم.
وی گفت : تنها آن گروه از صنایع تولیدی مشمول طرح رونق تولید می شوند كه از واحدهای كوچك و متوسط باشند، مشكل نقدینگی داشته باشند و فعال سازی آنها موجب افزایش صادرات و اشتغال در كشور شود.
رحمانی در ادامه بیان داشت: طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت طراحی شده ، وزارت یاد شده خود مجری آن است و از همه وزارتخانه ها و بانك ها خواسته شده تا در این مورد همكاری كنند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: این نشست باید تبدیل به یك نقطه عطف شود، ما باید در آینده به استان ها برویم و آثار آن را ببینیم.
وی با تاكید بر این كه در مراحل اجرای طرح رونق تولید نباید مشكل دیگری از واحد های تولیدی مطرح شود افزود: انتظار ما از بانك صنعت و معدن طبیعی است، تا آنجا كه اگر یك صنعتگر با بانك خود مشكل دارد باید به نزد بانك صنعت و معدن برود و بخواهد تا مشكل ایجاد شده را با زبان خاص بانكی با بانك او مطرح سازد.
علی اشرف افخمی مدیرعامل بانك صنعت و معدن نیز در نشست مشترك روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت و سرپرستان استانی شعب بانك صنعت و معدن فعالیت در زمینه تحقق طرح رونق تولید را یك كار گروهی توصیف كرد و افزود: این طرح بسیار ارزشمند و بزرگ است و ما باید علیرغم همه چالش ها با آن روبرو شویم و با نگاهی واقع بینانه به اهداف آن دست پیدا كنیم.
وی در تشریح موفقیت های بانك صنعت و معدن در زمینه تامین مالی طرح های صنعتی گفت: این بانك تنها در ۴ ماه نخست امسال به ۴۶۶ واحد صنعتی مبلغی بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت كرده است.
افخمی با تكیه بر این كه موفقیت های بانك صنعت و معدن در سایه همكاری روسای سازمان های صنعت،معدن و تجارت با همكاران ما در استان ها به دست آمده است تصریح كرد: ما میخواهیم به واحدهایی تسهیلات بدهیم كه بازار داشته باشند، شغل ایجاد كنند ، صادرات داشته باشند و منابع مالی را در زمینه مورد قرارداد مصرف كنند.
وی بیان داشت: بانك صنعت و معدن در سال ۸۶ سرمایه ای بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار داشته كه معادل ۲ میلیارد دلار در آن زمان بوده است ، میزان ریالی این سرمایه در این مدت ثابت مانده است با این تفاوت كه با افزایش بهای دلار به ۷۰۰ میلیون دلار كاهش یافته است.
مدیر عامل بانك صنعت و معدن گفت : این بانك با وجود آنكه تنها ۱/۲ سپرده كل بانك های كشور را در اختیار دارد توانسته است ۱۱ درصد از تسهیلات اعطایی به صنایع را به خود اختصاص دهد .
وی سهم بانك صنعت و معدن از سپردهای بانك های توسعه ای را ۳/۵ درصد و میزان تسهیلات را در میان این بانك ها ۱۷ درصد بیان كرد.
افخمی عدم توازن منابع ناشی از افزایش پیدا نكردن میزان سرمایه بانك صنعت و معدن، استمهال بدهی ها و لزوم تسریع بازپرداخت منابع تامین شده از طریق صندوق توسعه ملی در مقایسه با مدت دار بودن بازپرداخت بدهی شركت های صنعتی را از مشكلات این بانك توصیف كرد.
این مدیر بانكی افزود: بانك صنعت و معدن در سال های ۹۳ و ۹۴ طرح های بزرگ نظیر نیروگاه ها ، طرح های فولادی ، داروسازی ، كاشی سازی ، خطوط زیرساخت راه آهن و …را بیش از ۱۰ میلیارد دلار تامین كرده است.
مدیرعامل بانك صنعت و معدن گفت: تنها در سه ماهه اول امسال ۲۴ طرح كوچك ومتوسط با استفاده از تسهیلات بانك صنعت و معدن به بهره برداری رسیده و برای این كشور شغل ایجاد كرده اند.
وی در ادامه سخنان خود بر اهمیت همبستگی و همكاری روسای سازمان های صنعت ، معدن و تجارت و سرپرستی بانك صنعت و معدن در استان ها تاكید كرد و افزود: بانك صنعت و معدن با بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی همكاری دارد ، واحدهایی كه لازم است فعالیت های بانكی خود را از طریق این بانك انجام می دهند و همكاری سازمان های صنعت،معدن و تجارت می تواند در ترغیب آن واحدها در این مورد موثر باشد.
افخمی بیان داشت: علاوه بر این ، اگر شركت های بزرگ تولید فولاد، خود روسازی ها و…تنها ۲۰ درصد از تعاملات بانكی خود را از طریق بانك صنعت و معدن انجام دهند رسوب پول ایجاد شده موجب افزایش قدرت این بانك در تسهیلات دهی و درنتیجه بازگشت آن برای تامین مالی طرح های صنعتی در استان های مختلف كشور خواهد شد.
این مدیر بانكی در خصوص نحوه تخصیص منابع مالی در طرح رونق تولید هشدار داد كه تمركز اعطای تسهیلات بر واحد های صنعتی ناكارامد موجب عدم توجه به واحدهای فعال و موفقی كه هم اكنون با بانك ها همكاری می كنند نشود.
وی گفت: لازم است كه سازمان های صنعت،معدن و تجارت اطلاعات خود را با بانك صنعت و معدن به اشتراك بگذارند تا واحدهای شایسته دریافت تسهیلات از متقاضیانی كه به دنبال دریافت وام برای صرف كردن آن در مسیر غیر مولد هستند متمایز شوند.
افخمی در تشریح ضرورت افزایش سرمایه بانك صنعت و معدن گفت: كفایت سرمایه موجب می شود كه در مذاكره با طرف های خارجی برای تامین اعتبار طرح های داخلی از موقعیت بهتری برخودار باشیم.
افخمی بیان داشت: قطعا همكاران ما تمام ظرفیت خود را به كار خواهند گرفت كه تا پایان شهریورماه به تعداد واحد هایی بیش از ظرفیت تعیین شده برای این بانك در طرح رونق تولید تسهیلات بدهند .
ابویی مهریزی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت در نشست مشترك روسای سازمان های صنعت ، معدن و تجارت و سرپرستان شعب بانك صنعت ومعدن گفت: سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی در قالب ۱۲ برنامه عملیات اجرایی آغازشده كه نتیجه آن روشن شدن امكان پذیری برنامه هایی از این دست و توان مجریان آن است.
وی افزود: آثار و دستاوردهای اجرای طرح رونق تولید باید با واقع گرایی و دقت زیاد ثبت و ارائه شود تا نتیجه مطلوب حاصل شده و از ایجاد انتظارات و توقعات دور از دسترس جلوگیری كند.
وی در ادامه به تشریح عملكرد وزارت صنعت،معدن و تجارت در ماه های اخیر پرداخت و از افزایش تعداد پروانه های بهره برداری در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با برنامه های پیش بینی شده خبرداد.
در ادامه این نشست روسای سازمان های صنعت ، معدن و تجارت و سرپرستان شعب بانك صنعت ومعدن با تشكیل كارگروه هایی به بحث و تبادل نظر درمورد شیوه و موانع موجود در مسیر تحقق طرح رونق تولید پرداختند.
گفتنی است طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت و برای كمك به واحدهای صنعتی ناكارامد ، با پیشرفت بالای ۶۰ درصد كه تعداد آن ها در مرحله اول به ۱۰ هزار واحد می رسد تدوین شده است و مقرر شده است كه تا پایان شهریور ماه امسال پرداخت های لازم به این واحد ها صورت گیرد.
در ضمن این واحد ها می توانند از طریق سایت اینترنتی بهین یاب كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده ثبت نام كرده و مشكلات خود را اعلام كنند.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *