آینده قیمت نفت؛ سیاه سفید یا خاکستری؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت نفت، ماه های پایانی خود را طی می کند و در سال آینده میلادی شاهد افزایش قیمت طلای سیاه خواهیم بود.
به گزارش نکته آنلاین؛ قیمت نفت در چند سال اخیر روند منفی را طی کرده و نفت 140 دلاری به کمتر از 42 دلار سقوط کرده است.
بهای نفت سبک آمریکا در ژوئیه سال 2008 به بالاترین سطح کل ادوار(145 دلار در هر بشکه) رسید اما پس از بحران مالی جهانی شروع به کاهش کرد.
روند کاهشی قیمت نفت نگرانی بسیاری را در بین کشورهای تولید کننده که اقتصادشان وابسطه به نفت است ایجاد نموده و تحولات منطقه و کارشکنی های عربستان سعودی، بازار نفت را با کاهش شدید قیمت مواجه ساخته است.
اما کارشناسان بین المللی معتقدند که ارزانی نفت ماه های آخر خود را طی می کند و در پایان امسال(2015) و سال آینده میلادی شاهد افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی خواهیم بود.
چندی پیش مدیرعامل شرکت نفتی آمریکایی هس گفته بود: دوره پایین بودن بهای نفت قطعا طولانی شده اما تا اواخر سال 2016 تقریبا دو برابر سطح کنونی خواهد شد.
جان هس مدیرعامل شرکت نفتی آمریکایی هس معتقد است که تا پایان سال آینده قیمت‌ها شروع به افزایش خواهد کرد چرا که رشد عرضه نفت شروع به کاهش خواهد کرد و تقاضا بالا می‌رود، وی نفت 60 دلاری را برای سال آینده پیشبینی کرده است.
از سوی دیگر پیش‌بینی 20 تحلیلگر بلومبرگ آن است که قیمت نفت در سال آینده به 57 دلار می‌رسد.
در حالی که بازار نفت روندی نوسانی به خود گرفته است، تحلیلگران معتقدند روند نزولی اخیر مقدمه‌ای برای اوج‌گیری قیمت در سال آینده خواهد بود.
مایکل سوه، تحلیلگر دویچه بانک و یکی از 20 تحلیلگر بلومبرگ اعلام کرد: «پیشرفت آهسته خواهد بود. از بین رفتن عرضه بیش از تقاضای نفت خام نیازمند زمان زیادی خواهد بود و این بدان معناست که رشد قیمت بسیار تدریجی خواهد بود. در سه‌ماهه چهارم سال جاری قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت به طور متوسط بشکه‌ای 49 دلار و 50 سنت خواهد بود و در سال آینده این معیار نفتی مرز 50 دلاری را خواهد شکست.»
سوه با بیان اینکه احتمالا قیمت نفت در سال اینده به مرز 53 دلار برسد، گفته است: «ما مشاهده می‌کنیم که بازار همچنان بسیار آهسته به سمت تعادل پیش می‌روند و من فکر نمی‌کنم که تا سه‌ماهه دوم سال 2017 بازار با کسری پایدار مواجه شود. این کسری برای کاهش ذخایر جهانی لازم خواهد بود، اما من فکر نمی‌کنم این اتفاق تا پایان سال 2018 رخ دهد. از نظر من قیمت نفت در سال آینده به طور متوسط 53 دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.»
کارشناسان بر این باورند که قیمت نفت در سال اینده تغییر خواهد یافت و باید دید که تحولات، قیمت در نفت به کدام سمت و سو خواهد برد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *