نبض اشتغال ایران در رگ استارتاپ‌ها

به گزارش سادس به نقل از بادیجی، از آغاز فعالیت، استارتاپ های داخلی خدمات بسیاری در بخش های مختلف ارائه کرده اند. با توجه به خلاقیت های روزافزون آنها، می توان پیش بینی کرد که در آینده نه چندان دور خدماتی در سطوح گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … انجام خواهد گرفت و استارتاپ ها در اداره هر چه بهتر جامعه گام های موثری را برخواهند داشت. با توجه به ناکارآمدی نظام سنتی در سطوح مختلف، این قبیل کسب و کارهای نوپا و مبتنی بر ایده که با نوآوری، محصول یا خدماتی تازه را به بازار معرفی می کنند، می توانند نقطه آغاز یک تحول اساسی را رقم بزنند.

از طرف دیگر خلق بازاری جدید با مشتریانی جدید نیز می تواند از اقداماتی باشد که استارتاپ ها می توانند به بهترین شکل ممکن از پس انجام آن بر آیند.

رشد اقتصادی و ایجاد مشاغل از مهمترین اقدامات استارتاپ ها

همچنین باید گفت استارتاپ ها می توانند گامی نو در جهت شناسایی استعدادهایی باشند که به دلایل مختلف نتوانسته اند شایستگی های خود را نشان دهند. در طولانی مدت استارتاپ ها قابلیت این را دارند که بخش بزرگی از مشاغل جدید را ایجاد نمایند و کمک شایانی به رشد اقتصادی کشور داشته باشند. گسترش استارتاپ ها نشانگر هسته سالم اقتصادی یک کشور است از آن جهت که آنها غالبا براساس خلاقیت، نوآوری و توانایی افراد شکل می گیرند.

اگر اقتصاد ما به دنبال ایجاد کارهای جدید در طولانی مدت است، باید در بخش های اشتغالزا بیشترین سرمایه گذاری را داشته باشد که قطعا استارتاپ ها یکی از آن بخش ها است.

نقش استارتاپ ها در برنامه اشتغال فراگیر دولت در سال ۹۶

در تیر ماه امسال دولت برنامه ای جهت ایجاد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی را به تصویب رساند. در این برنامه دولت نگاه ویژه ای به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته است. از جمله موضوعات مورد توجه این برنامه، اشتغال زایی و ساماندهی مشاغل است که با فراهم شدن امکانات لازم برای اشتغال فارغ التحصیلان این حوزه، فضای استارتاپ کشور نیز پویاتر خواهد شد و در صورت رخداد این مهم، تغییراتی عظیم در پیشرفت اقتصادی کشور و افزایش در آمد ملی خواهیم داشت.

بر همین اساس دولت زمینه استفاده از فضای مجازی و ایجاد کسب و کارهای اینترنتی را فراهم آورده است.

دولت یازدهم ضمن تلاش در جهت تسهیل دسترسی کاربران به فضای مجازی، همواره به مسئولان تاکیده داشته تا بستر اشتغالزایی در این بخش را فراهم آورند. هر چند دیدگاه سنتی حاکم همواره مخالف توسعه این بخش از اقتصاد کشور بوده است اما کارآفرینی فناورانه در پیوند با تولید و صنعت در این بخش همواره مورد تاکید بوده است که نمونه اصلی آن کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ ها هستند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور به تازگی گفته است: آنها که با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی میانه خوبی ندارند، بدانند سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل با استفاده از این فضا به‌وجود آمده است.

وی گفته است سختگیری‌ها برای شبکه‌های اجتماعی را باید کم کنیم چون زندگی، ارتباط و شغل مردم امروز کم‌کم با شبکه‌های اجتماعی است در حالیکه توسعه اشتغال در بخش‌های دیگر اقتصادی مانند صنعت و کشاورزی با تنگناهایی روبه‌رو است، بخش ICT می‌تواند فرصت‌های جدیدی پدید آورد.

ماده ۹ و ۱۰ برنامه اشتغال به دنبال چیست؟

مطابق برنامه اشتغال، یکی از مهمترین اهداف دولت در این برنامه، متناسب سازی تحصیل و اشتغال بوده و با توجه به اهمیت هدایت فارغ‌التحصیلان به بازار کسب‌وکار و اشتغال هرچه سریع‌تر آنان، وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تنظیم سازوکار اجرایی مواردی چون توسعه دوره‌های کارآموزی و کارورزی، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، حمایت مالی از بنگاه‌های اقتصادی جذب‌کننده دانشجویان و … نسبت به این امر مهم اقدام کند.

سهم موثر کسب و کارهای نوپا در اشتغالزایی

آن گونه که از شواهد پیدا است، کسب و کارهای نوپا در فضای مجازی در صورت ارایه ایده های جدید در بازار کار می توانند سهم موثری در اکوسیستم کاآفرینی و اشتغال ایجاد کنند. طبق آمار در یک سال اخیر ۱۲۲۷ استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است که منجر به ایجاد ۲۵۰۰ واحد کسب و کار گردیده است.

با توجه به اهمیت گفته شده در حوزه کسب و کار اینترنتی، رفع چالش ها و موانع کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات می تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال داشته و همچنین منجر به ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نیز توسعه فضای کسب‌وکار در کشور شود؛ به‌ویژه که بخش صنعتی کشور می‌تواند از ثمرات گسترش این عرصه استفاده کند.

همچنین گسترش و استمرار بازار کار از طریق تقویت زیرساخت‌ها و بنیه اقتصادی کشور، بهبود عملکرد وظایف حاکمیتی دولت، اقدامات حمایتی برای بهبود فضای کسب‌‏و‌کار و تقویت و نهادینه‌سازی فرآیند پایداری و توسعه اشتغال با توجه به اصل اقتصاد مقاومتی، از جمله اهداف اصلی این برنامه هستند.

با نگاهی کلی به چشم انداز ۱۴۰۴ که مهمترین دیدگاه تحول اقتصادی به حساب می آید، کسب و کارهای نوپا به ویژه استارتاپ ها نقش بسیار مهمی را بر دوش خواهند داشت زیرا در شرایط اقتصادی امروز، استارتاپ ها با توجه به ظرفیت بالقوه ای که دارا هستند، می توانند با افزایش اشتغال، اقتصاد کشور را نجات دهند. دولت ایران در نظر دارد، تا سال ۱۴۰۴ جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی را از آن خود کند و این هدف نیازمند گسترش کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *