توهم سقوط بشار اسد و تجزیه سوریه به خط پایان رسید

پیشروی نیروهای ارتش سوریه و تحولات اخیر در حلب که در روند رخدادهای کشور نقش کلیدی دارد، به اضافه متقاعد شدن آمریکا به ضرر ناشی از برکناری بشار اسد همگی موجب شد پرونده توهم سقوط اسد و تجزیه سوریه بسته شود.

به گزارش سادس به نقل از روزنامه السفیر، پیشروی نیروهای ارتش سوریه و تحولات اخیر در حلب واقع در شمال این کشور که در روند رخدادهای آن نقش کلیدی دارد، به اضافه متقاعد شدن آمریکا به ضرر ناشی از برکناری بشار اسد همگی موجب شد توهم سقوط اسد و تجزیه سوریه نقش برآب شده و تمام شود.

پنج سال مقاومت سوریه با خون فرزندان سوری

اگر تاریخ انصاف را در مورد سوریه رعایت کند روزی خواهد نوشت که سوریه با خون فرزندان خود در برابر شدیدترین و خشن ترین جنگ های قرن مقاومت کرد تا جایی که گویی دمشق از زیر خاکستر بار دیگر سربرآورده است و نهادهای دولتی به روال فعالیت عادی را از سر گرفته اند و تنها مسائل اقتصادی است که بر دوش مردم این کشور سنگینی می کند که در برابر آن نیز بیش از آنچه انتظار می رفت مقاومت کرده است.

اذغان دشمنان اسد به مدیریت تمام مسائل در طول پنج سال بحران

هرچند در مورد نقش بشار اسد در جنگ و بحران در این کشور دیدگاههای مختلف وجود دارد اما حتی دشمنان او نیز در این خصوص اطمینان دارند که او « از واقعیت جدا نبود» بلکه شخص رئیس جمهور مدیریت همه مسائل را به دست داشت.

اولویت شماره یک بشار اسد مقابله با تروریسم بوده و هست

بشار اسد برخلاف انتظار برخی نه در ماههای نخست بحران سوریه  کشور را ترک کرد و نه بعد از پنج سال، بلکه برعکس از نظر داخلی و خارجی اولویت شماره یک او جنگ با تروریسم است و اکنون هیچ چیز بقای او در رأس رهبری کشور را نقض نمی کند، حال آنکه مخالفان دستخوش دسته بندی شده اند و بسیاری از کشورها در تکاپوی منسجم کردن آنان برای تشکیل یک هیئت گفت وگو کننده در ژنو هستند و حتی اگر این هدف نیز تحقق یابد چیزی جز نقش برآب شدن نقش کشورهایی که درتلاش برای سرنگونی بشار اسد بودند، نخواهد بود.

اکنون ما در برابر واقعیت جدیدی هستیم که در حلب و حومه آن رقم خورده است اما فقط یک سوال باقی است و آن اینکه آیا اوضاع جاری با چراغ سبر آمریکا صورت می گیرد و یا اینکه در روزهای آینده شاهد حملات شدید نظامی خواهیم بود که هدف از آن جلوگیری از پیشروی نیروهای سوریه و متحدانش به ویژه حزب الله به سمت حلب است؟

هر دو احتمال وجود دارد اما تنها چیزی که همواره به طور علنی عنوان می شد یعنی تمایل به برکناری بشار اسد برای همیشه پایان یافت تا جایی که در نشست های غیرعلنی و پشت درهای بسته نیز طرف های مختلف و حتی آمریکا از اهمیت بقای بشار اسد به منظور مبارزه با تروریسم صحبت می کنند.

رهبری سوریه برای آینده کشور حرف اول را می زند

با تحولاتی که در صحنه میدانی سوریه پیش آمده است و به عبارت بهتر پیروزی های ارتش و متحدان سوریه اکنون تنها نکته ثابت و روشن این است که دیگر این رهبری سوریه است که برای آینده این کشور حر ف اول را خواهد زد.

برخلاف درشت گویی طرف های مختلف مبنی بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت حتی جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز بارها به روسیه اعلام کرد که به منظور حفظ ارتش سوریه و ادامه مقابله نهادهای مختلف این کشور با تروریسم، بقای بشار اسد در قدرت ضروری است.

آمریکا از روسیه چه قولی می خواهد؟

تنها چیزی که آمریکا از مسکو می خواهد این است که به صراحت قول دهد که همزمان با پیشرفت مذاکرات سیاسی رهبری روسیه بکوشد بشار اسد را متقاعد کند که برای دور جدید ریاست جمهوری نامزد نشود.

دیگر حرفی از تجزیه سوریه زده نمی شود

این در حالی است که نکته مهمی که از دل تحولات سوریه سربرآورده است اینکه دیگر موضوع تجزیه سوریه مطرح نیست، بلکه آمریکا متقاعد شده است که ضرر این اقدام بیش از فواید آن است وعلاوه بر این نزدیک شدن روابط روسیه و ترکیه حاکی از این است که روسیه به طور قاطعانه به ترکیه  قول می دهد که اجازه ندهد موجودیت مستقل کُرد در شمال سوریه برپا شود به اضافه اینکه بافت و ترکیب پیچیده عربی و کردی در منطقه اجازه تقسیم سوریه را فراهم نمی کند زیرا چنین اقدامی مستلزم تکرارخونریزی های تاریخی بین دو طرف است.

اما سوال مهمی که اکنون مطرح است اینکه آیا پوتین به دنبال تفاهم کامل با بارک اوباما در مورد سوریه است یا این موضوع را به زمان رئیس جمهور آینده واگذار خواهد کرد؟

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *