چگونه سود بانکی حساب می‌شود؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: محاسبه سود سپرده در بانک‌ها توسط مشتریان یکی از مشکلاتی است که برخی از مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها با آن روبه‌رو شده و گاها دچار اشتباه می‌شوند.

به گزارش  سادس به نقل ازرویکردبسیاری از مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها که به امید دریافت سود در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند روش محاسبه سود سپرده را به خوبی نمی‌دانند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: وقتی کارمند بانک به شما می‌گوید سود روزشمار ۱۸ درصد یعنی کم‌ترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می‌شود. سپس عدد به‌دست آمده در ۱۸ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ می‌شود. عبارت ۳۶۵ معرف ۳۶۵ روز یک سال است.

وی در رابطه با محاسبه سود سپرده‌های بانکی، عنوان کرد: عدد به دست آمده از فرمول گفته شده، مبلغ سود محاسبه شده برای مدت یک ماه است که اگر مبلغ ثابت باشد محاسبه آن راحت‌تر از محاسبه مبلغ روزشمار است. به عنوان مثال اگر ۱۰ میلیون تومان را به صورت ثابت در بانک با نرخ ۱۸ درصد نگه داریم سود آن اینگونه به دست می‌آید که عدد ۱۰ میلیون در ۳۰ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه‌های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰میلیون به دست آمده در ۱۸ درصد ضرب می‌شود. حال عدد ۵۴ میلیون به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می‌شود و مبلغ ۱۴۸ هزار تومان به دست می‌آید و این سود یک ماه مبلغ ۱۰ میلیون تومان ثابت با نرخ ۱۸ درصد است.

احمدی خاطرنشان کرد: اشتباهی که اکثر مراجعه‌کنندگان در بانک دچار می‌شوند بدین شکل است که عدد ۱۰ میلیون را در ۱۸ درصد ضرب کرده و آن را تقسیم بر ۱۰ می‌کنند و تصور می‌شود ماهانه ۱۸۰ هزار تومان سود پول آنها می‌شود که این شیوه کاملا نادرست است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *