ازدواج را به تعویق نیندازید/ ضرورت پذیرش مسئولیت توسط جوانان

ازدواج یکی از رویدادهای مهم زندگی است و از نظر اجتماعی به عنوان پیوندی با ثبات و هدفمند میان زن و مرد شناخته می‌شود. هرچند ازدواج به عنوان یک عمل ارادی تابع خواست، تمایلات و دیدگاه های فردی است اما زندگی اجتماعی انسان و روابط پیچیده او با پیرامونش، ازدواج را در ارتباطی متقابل با متغیرهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی قرار می‌دهد.

به گزارش سادس ، ازدواج علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جنسی و عاطفی فرد، نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی او را نیز تنظیم می‌نماید و به عنوان هنجاری پذیرفته شده در همه کشورهای دنیا به حساب می‌آید. زمان و میزان احساس نیاز به همدم و ازدواج در بین افراد، متفاوت و از شدت و ضعف های نامساوی برخوردار است.

** نیاز به شریک برای انتخاب مسیر زندگی

مجتبی ناجی، معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان در مورد ضرورت و اهمیت ازدواج برای افراد گفت: خداوند همه موجودات را زوج آفریده است، این نکته بدان معنا است که است که تکامل فرد و رسیدن به اهداف به تنهایی امکان پذیر نیست و در زندگی افراد به شریک برای انتخاب مسیر نیاز دارند. البته انگیزه و اهداف اشخاص متنوع بوده و ممکن است درابتدای امر نیازهای غریزی به نظر آید، اما می دانیم که این امر تنها هدف وانگیزه ازدواج نیست. انگیزه معنوی، روانی، اجتماعی و شخصیتی افراد برای تکامل لازم است.

وی افزود: از نظر نیاز روانشناختی افراد در دوره ای از زندگی که یکی از روانشناسان آن را دوره صمیمیت در مقابل انزوا نام نهاده است هنگامی که افراد نوجوانی را سپری می کنند وارد دوره جدیدتری از زندگی می شوند. اریکسون یکی از نظریه پردازانی است که از این دوره به عنوان دوره صمیمیت یاد می کند. در این دوره فرد به دنبال دوستی و همدم است وچنانچه نتواند در در پیدا کردن شریک برای زندگی موفق شود دچار احساس انزوا و تنهایی خواهد شد.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از نظریه پردازان نیز بر این باور است که ما هر کاری در زندگی دنیوی می کنیم ، به دنبال بیرون آمدن از تنهایی و رفتن به جمع است. ازدواج وتشکیل خانواده یکی از راهکارهایی است که موجب پیدا کردن هویت جمعی و اجتماعی اشخاص می شود. همه کسانی که تجربه ازدواج را دارند، ازنظریه ازدواج گشایش در زندگی، تکامل، شکوفا شدن استعدادهای نهفته در درون افراد بسیار طرفداری می کنند.

** پر رنگ شدن مسئولیت ها و نقش ها

ناجی با اشاره به تغییرات شخصیتی افراد بعد از ادواج تاکید کرد: هنگامی که اشخاص ازدواج کنند تغییراتی شخصیتی پیدا خواهند کرد و با ازدواج درابعاد اجتماعی، روانی و… تحولاتی رخ می دهد که درمناسبات اجتماعی افراد فوق العاده مؤثر است. مسئولیت و نقش های انسان ها با ازدواج کردن پررنگ تر می شود. بنابراین دستیابی به ازدواج با شرایط لازم نیاز به تأمل دارد تا محقق شود و ازدواج آگاهانه وعاقلانه ضرورت دارد.

وی افزود: در زمان جدید برخوردار از نقاط قوت و تسهیلاتی هستیم که در زمان گذشته این امکانات را نداشتیم. بسیاری از جوانان بر این باورند که ازدواج در گذشته بسیار آسان تر انجام می شد. در زمان جدید هم این نقاط قوت و تسهیلات وجود دارد، بسیاری از جوان ها اشاره می کنند که ازدواج در گذشته راحت تر انجام می گرفت. البته ممکن است اکنون تشریفات پررنگ تر اقبل به نظر آید که همه این موارد حواشی است که خود ما انجام دادیم.

وی تاکید کرد: به نظر می آید که امروزه ازدواج کمتر از گذشته برای مردان دست و پا گیر است. اکنون بانوان می توانند همانند مردان مسئولیت های اجتماعی را برعهده بگیرند. آمادگی اجتماعی، روانی که آمادگی اقتصادی هم در نظر گرفته شود و نباید فرد از نظر معیشتی به خانواده وابسته شود. شغل به افراد هویت می دهد و این امر از پیش نیاز های ازدواج است، شخصی که دارای شغل است می تواند با برنامه ریزی به زندگی روزمره نظم بخشد. همچنین ضرورت دارد که از نظر فکری، تصمیم گیری، مهارت حل مسأله و… با مشورت گرفتن از دیگران چالش های زندگی اش را برطرف کند.

** از مشورت افراد با تجربه استفاده کنیم

این آسیب شناس در ادامه بحث درباره علل به تاخیر انداختن ازدواج در بین دختران عنوان کرد: یکی از عوامل به تأخیر انداختن ازدواج در میان دختران این است که منتظر پیشنهاد بهتری هستند، باید به این نکته توجه کرد که زمان در حال گذر است و فرصت ها قابل برگشت نیستند. ازدواج معمولا تصمیمی نیست که بتوان در مورد آن حل مساله کرد و یا تصمیم گرفت، بلکه سعی کنیم ازمشورت افراد با تجربه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: باید با تقویت حس مسوولیت پذیری دراین زمینه اقدام شود. از نظر روانشناسی ما انسانها دارای دو نیاز هستیم، نیاز به استقلال و آزادی و نیاز به تعلق و وابستگی که با هم تعارض دارند و نمیتوان هر دو را با هم جمع کرد. افرادی که احساس می کنند نیاز به استقلال و آزادی عمل دارند، ازدواج را مانع و تضعیف این امر می دانند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مورد نیاز به تعلق خاطر و دلبستگی و امنیت هم دارند. بنابراین باید به دنبال راهی باشند که بین این دوطیف متضاد راه تعادل را پیدا کنند. باید حد وسط را رعایت کنیم، یعنی ازدواجی صورت گیردکه تا حدی آزادی عمل و اختیار فرد را حفظ کند ولی تا حدی نیاز به عشق وعلاقه را هم تامین کند.

وی درخاتمه یادآور شد: راهکارهای تسهیل ازدواج برای جوانان را درنظر بگیریم. ازدواج متن زندگی است و ازدواج آسان نکته ای است که باید به دنبال آن بود. ممکن است حواشی و تشریفاتی به آن اضافه شود و در هر دهه ای تشریفات جدیدتر پیوست می شود. به گونه ای که مشاهده می شود حواشی ازدواج ازخود ازدواج پیچیده تر و مهم ترشده اند. والدین ازدواج جوانان را تسهیل کرده و از بروز تشریفات پیشگیری کنند تا ازدواج آسان گسترش یابد. باید بدانیم که واسطه ازدواج جوانان شدن برکت های زندگی را زیاد می کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *