قطری‌های در حال تسخیر فوتبال اروپا


نیمار

برنامه مالکان قطری برای تبدیل پاری سن ژرمن به یک برند جهانی با سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش سادس و به نقل از ال پاییس، امضای قرارداد پاری سن ژرمن با نیمار که ۲۲۲ میلیون یورو هزینه برداشت گرانترین انتقال تاریخ فوتبال نام گرفت و هزینه‌های باشگاه فرانسوی را برای خرید بازیکن پس از حضور تمیم بن حامد الطحانی (در می سال ۲۰۱۱) به یک میلیارد یورو رساند. تنها منچسترسیتی که مالکیت باشگاهش متعلق به دیگر شیخ عربی به نام منصور بن زاید النهیان است از تیم فرانسوی بیشتر خرج کرده است. بر اساس اطلاعات ثبت شده در سایت ترانسفر مارکت، مالک سیتی در شش سال اخیر یک میلیارد و ۵۰ میلیون یورو برای جذب بازیکن هزینه کرده است.

پاری سن ژرمن از زمانی که الطحانی همه مسئولیت‌های باشگاه فرانسوی را بر عهده گرفت برای امضای قرارداد ۹۴۰.۱ میلیون یورو خرج کرده است (پیش از او کولونی کاپیتان آمریکایی مالک باشگاه بود). امیر قطری به دوستش ناصر الخلیفه اعتماد کرد و ریاست باشگاه را به او سپرد. الطحانی در تابستان ۲۰۱۲ برای امضای قرارداد با بازیکنانی که در میان آنها نام تیاگو سیلوا و زلاتان ایبراهیموویچ نیز دیده می‌شود ۱۴۹.۵ یورو خرج کرد. او تاکنون این چنین در نقل و انتقالات هزینه نکرده است.

نیمار توسط یک قطری توانست به پاریس برسد. چهار سال پیش اتفاق مشابهی در انتقال او از سانتوس به بارسلونا رخ داد. ساندرو راسل (رییس پیشین بارسلونا که اکنون در زندان به سر می‌برد) با قطری‌ها مذاکره کرد و مهاجم برزیلی به تیم کاتالانی پیوست. زمانی که نیمار پیراهن آبی‌اناری‌ها را در می ۲۰۱۳ بر تن کرد، باشگاه بارسلونا نام Qatar Foundation را جایگزین Qatar Airways  کرد.

گیلز دوماس رییس اسپورتلب درباره انتقال نیمار گفت: او در کنار کریستیانو رونالدو و لیونل مسی یکی از بهترین‌های جهان است و با امضای قرارداد با این بازیکن، مالکان قطری باشگاه پاری سن ژرمن نشان دادند که پروژه آنها برای غلبه بر فوتبال اروپا با قدرت در حال اجرا است. آنها نشان دادند که با وجود بحرانی که عربستان سعودی به وجود آورده، به قدرت اقتصادی‌شان لطمه‌ای وارد نشده است.

او افزود: برای قطر، پاری سن ژرمن اهمیت زیادی دارد. آنها می‌توانند قدرت خود را از این طریق به جهان نشان دهند. برای آنها فرقی نمی‌کند چه مقدار هزینه کنند. جام جهانی ۲۰۲۲ کاملا این موضوع را نشان می‌دهد. برای قطری‌ها هزینه ۲۲۲ میلیون یورویی برای جذب نیمار مانند زمانی است که فرانسیس اول (پادشاه فرانسه) به لئوناردو داوینچی قدرت داد تا در یک نمایش دوران رنسانس در قرن ۱۵ حضور داشته باشد.

پیوستن ستاره برزیلی و دنی آلوس به PSG  نشان می‌دهد که این باشگاه، برنامه طولانی مدتی برای جذب ستاره‌های جهان دارد. مالک قطری در سال ۲۰۱۱ با امضای قرارداد با پاستوره آرژانتینی قدرت خود را در نقل و انتقالات نشان داد. تیم فرانسوی برای جذب بازیکن پالرمو ۴۲ میلیون یورو هزینه کرد و رکورد نقل و انتقالات تاریخ فرانسه را شکست.

یک سال بعد پاری سن ژرمن به پر خرج‌ترین باشگاه اروپایی در فصل نقل و انتقالات تبدیل شد. این تیم ۱۴۹.۵ میلیون هزینه کرد. سپس در تابستان ۲۰۱۳ رکورد خود را در فرانسه بهبود بخشید و با ادینسون کاوانی که در ناپولی پا به توپ بود قرارداد ۶۴ میلیون یورویی امضا کرد.

آنخل دی ماریا در سال ۲۰۱۵ در پروژه مالکان قطری قرار گرفت. هافبک آرژانتینی با قراردادی به ارزش ۶۳ میلیدن یورو دومین بازیکن گران تاریخ لیگ فرانسه شد. پس از حضور قطری‌ها در پاریس، بازیکنان مستعدی همچون مارکو وراتی، لوکاس، موراتا و دیوید بکام (به رشد باشگاه فرانسوی در داخل و خارج از زمین کمک می‌کند) به این تیم پیوستند.

دوما درباره آخرین خرید گرانقیمت پاری سن ژرمن گفت: قطری‌ها با حضور نیمار می‌توانند خیلی زود به شهرت دست یابند و آن را در تمام جهان مطرح کنند. مالکان قطری قصد دارند PSG را به یک برند جهانی تبدیل کنند و این تیم را در کنار ۱۰ قدرت جهان یعنی رئال مادرید، فراری یا تیم راگبی نیوزلند قرار دهند. پیش از حضور عرب‌ها در پاری سن ژرمن این باشگاه به خاطر رفتار هوادارانش و نتایج ضعیف همیشه مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

پس از حضور الطحانی در تیم فرانسوی با وجود این که پاری سن ژرمن نتوانست فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود اما چهار قهرمانی در لیگ و سه عنوان در جام حذفی به دست آورد. همچنین این تیم در سال ۲۰۱۶ با درآمد سالیانه ۵۲۰.۹ میلیون یورو به ششمین باشگاه ثروتمند جهان تبدیل شد.   

پاری سن ژرمن با پایان فصل ۱۵-۲۰۱۴ دوباره توانست پس از فصل ۱۹۹۷-۹۸ در رابطه با درآمد سالیانه سود کند و ۱۰.۶ میلیون به دست آورد. این باشگاه تنها یک بار توسط میشیل پلاتینی به خاطر رعایت نکردن Fair play مالی، جریمه شد. این اتفاق در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و به بزرگترین ضرر تیم فرانسوی-قطری تبدیل شد اما این موضوع خیلی زود فراموش شد و این باشگاه توانست در آگوست با امضای قرارداد با نیمار رکورد نقل و انتقالات را بشکند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *