سردرگمی جوانان در دنیای مد/مدارس مد وعده ای که هیچگاه عملی نشد

الگوی مناسبی در صنعت مد به جوانان ارایه نمی شود و خلاء ناشی از آن باعث سردرگمی جوانان و ترغیب آنان به سمت مد های غربی و غیر متعارف شده است.
به گزارش نکته آنلاین؛ یکی راه های مقابله با مد گرایی، توجه جدی به صنعت طراحی مد و لباس و ترویج آن در میان جوانان است.
الگوسازی و جایگزین نمودن مد های اسلامی و ملی به جای مدهای غربی و غیر مانوس از یک طرف و شناخت نیازهای جوانان و بالا برده قدرت انتخاب آنها در خرید لباس از طرفی دیگر، گامی مهم برای مقابله با مدگرایی بوده که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
امروزه زمانی که به بازار پوشاک مراجعه می کنیم با شرایطی دشوار رو به رو می شویم و متاسفانه پوشاک عرضه شده در بازار یا کاملا بر اساس مدهای غربی بوده و یا تنوع و جذابیت خاصی برای مصرف کنندگان ندارد.
نبود طراحی مناسب پوشاک بر اساس استاندارد های شرعی و ملی، کمبود بازار های مشخص برای عرضه اینگونه پوشاک، کم توجهی به فرهنگ سازی بین جوانان در موضوع حجاب و کم کاری در بخش تبلیغات، تنها بخشی از مشکلات موجود در مقوله مدگرایی است.
ابوالفضل رحیمی کارشناس مسایل فرهنگی با بیان اینکه آموزش در صنعت مد مورد اهمال قرار گرفته است، گفت: آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارایه مسایل آموزشی و تربیتی در مقاطع مختلف سنی در شکل گیری تفکر جوانان به خصوص بانوان بسیار اثر گذار هستند.
وی سنین کودکی را بسیار مهم دانسته و افزود: اگر بخواهیم که در انتخاب نوع لباس جوانان نقش داشته باشیم باید به این موضوع به صورت ریشه ای نگاه کرده و از همان ابتدای دوران کودکی اقدام کنیم. در سنین کودکی در مدرسه باید آموزش های لازم به دانش آموزان داده شود در حالی که اکثرا برخوردا های سلبی صورت می گیرد.
رحیمی با بیان اینکه قرار بود “مدارس مد” در کشور راه اندازی شود اما هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است، اظهار کرد: در مدارس و دانشگاه های بسیاری از کشورها برای طراحی مد، دروس و رشته های تحصیلی در نظر گرفته اند در ایران نیز قرار بود که مدارس طراحی مد فعال شوند که متاسفانه تا کنون خبری نیست.
وی با انتقاد از کم توجهی به موضوع طراحی لباس، ادامه داد:  متاسفانه کمتر توجهی به طراحی لباس در کشور می شود و الگوی مناسبی در بازار وجود ندارد. طراحی لباس، اصول و روشهایی دارد که با فرهنگ و آداب و رسوم هر فرهنگی هم خوانی دارد اما عملکرد ما در این خصوص کاملا خلا دارد.
رحیمی اضافه کرد: باید با تشکل کارگروه هایی متشکل از افراد متخصص و صاحب نظر، برای طراحی مد اقدام کرد. حمایت از کار آفرینان و آموزش در این حوزه می تواند از سایر اقدامات فرهنگی محسوب شود. از نظر من مهمترین اقدام ، درونی سازی مد است. هر چیزی اگر درونی شده و در فرد نهادینه شود پایدار خواهد شد.
از سوی دیگر علی اسلامی جامعه شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی، گفت: مردم تشنه ایده های جدید در صنعت پوشاک هستند و به دنبال خلاقیت و تنوع می گردند. اگر برای مردم خوراک فرهنگی ایجاد کرده و در تولیدات خود تنوع به وجود آوریم به طور حتم مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما اگر این چنین نباشد طبیعی است که  میدان را به رسانه های غربی واگزار کرده و شاهد گرایش مردم به مد های غیر متعارف باشیم.
اسلامی با تاکید بر برگزاری نمایشگاه های مد در کشور گفت: اسفند سال 91 جشنواره ملی مد و لباس اسلامی برگزار شد که در آن برند های معتبر و تولید کنندگان داخلی محصولات خود را عرضه کردند. در این نمایشگاه پوشاک هر یک از شرکت های تولید کننده، آخرین مد ها و طراحی های خود را در معرض بازدید عموم قرار دادند و نمونه های خوبی برای بانوان عرضه شد. در این جشنواره محصولات عرضه شده غالبا تولید داخل بوده و هم کار طراحی لباس ها و هم اجناس و مواد اولیه در داخل انجام شده بود.  این نشان دهنده ظرفیت بالای متخصصان کشور  در صنعت پوشاک بود.
وی در ادامه افزود: در 2 ،  3 سال اخیر نمایشگاه های مد و لباس در کشور به سمت حاشیه و تجاری سازی محض رفته است که متاسفانه با استقبال مردم مواجه نشده است. در این نمایشگاه ها نه مدهای مناسبی ارایه شده و نه قیمت آن برای خرید آحاد مردم مناسب بوده است و این نمایشگاه ها فقط به تولید کنندگان و مناسبات تجاری توجه داشته نه عموم مردم.
این جامعه شناس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر فعالیت های ایجابی، تصریح کرد: می توان با تولید لباس بر اساس موازین شرع و عرف و همچنین ترویج آن در جامعه در مقابل هجمه های فرهنگی غرب مقابله کرد.  بی شک الگوهای اسلامی و ملی فراوانی در اختیار داریم و ظرفیت ها بسیار است و دولت می تواند با بهره گیری از این ظرفیت ها و نیروی انسانی کار آمد، بجای مدهای غربی جایگزین های داخلی ایجاد نماید.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *