حماس: روابط عمیقی با حزب الله داریم

مسئول روابط خارجی حماس تاکید کرد که بر اساس آیین نامه داخلی، مشعل دیگر نمی‌تواند ریاست دفتر سیاسی را بر عهده داشته باشد و باید رئیس جدیدی به جای وی انتخاب شود. او همچنین روابط میان حماس و حزب‌الله را عمیق خواند.

اسامه حمدان در گفتگو با خبرگزاری “وطن” فلسطین گفت: ما با تمام احترامی که برای شخص خالد مشعل که سالیان متمادی ت ریاست دفتر سیاسی جنبش را بر عهده داشته و خدمات بزرگی هم به آن ارائه کرد، قائل هستیم اما رئیس جدیدی برای دفتر سیاسی حماس انتخاب خواهیم کرد؛ با این وجود، سیاست و رهبردهای جنبش تغییری نخواهد کرد.جنبش” هر فردی حداکثر دو دوره می‌تواند رئیس دفتر سیاسی باشد و در آستانه انتخابات داخلی

او درباره روابط حماس با ایران نیز خاطر نشان کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران دیرینه است و به بیش از ۲۵ سال قبل بر می‌گردد. ایران حامی مقاومت فلسطین و به ویژه جنبش حماس است و در همین راستا، ما به عنوان یک جنبش مقاومتی امیدواریم که همه کشورهای عربی و اسلامی از ما حمایت کنند و این حمایت‌ها تنها به حمایت های معنوی محدود نشود بلکه حمایت های سیاسی و نظامی را هم در بر بگیرد. با وجود اینکه روابط حماس و ایران در یک برهه سرد شد، اما این رابطه عمیق و دیرینه به این راحتی قطع نمی شود.

حمدان درباره مبادله اسرای جدید با رژیم صهیونیستی هم تاکید کرد: موضع ما در این زمینه آشکار است و میانجیگری در مساله مبادله اسرا باید به درخواست رژیم صهیونیستی صورت گیرد و آغاز مذاکرات برای مبادله اسرا مستلزم آزادی آن دسته از اسرای فلسطینی است که در قالب مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی خارج شده بودند، اما این رژیم دوباره آنها را به اسارت گرفته است. ما علاقه‌مند به تحقق مبادله‌ای هستیم که منجر به آزادی بیشترین تعداد ممکن از اسرا بر اساس اصول ملی‌گرایی شود چرا که ما هیچ تفاوتی میان اسرا نمی گذاریم؛ حتی اگر جزء اسرای گروه های دیگر فلسطینی باشند.

به گزاش مرکز اطلاع رسانی فلسطین حمدان افزود: ما در مبادله اسرای قبلی موفق به آزادی برخی رهبران اسیر فلسطینی مانند مروان برغوثی (نماینده اسیر جنبش فتح) و احمد سعدات (دبیر کل اسیر جبهه خلق) نشدیم، اما این بار اهتمام ویژه‌ای به آزادی این رهبران اسیر در قالب مبادله اسرا داریم.

او درباره ارتباط حماس با نظام سوریه و حزب الله لبنان نیز گفت: ما در گذشته روابط برجسته‌ای با سوریه داشتیم اما تحولات و حوادثی که در این کشور روی داد، منجر به قطع این رابطه شد و امروز هیچ ارتباط مستقیمی با نظام سوریه نداریم. درباره حزب الله نیز باید بگویم، بیشترین افرادی که درباره رابطه حماس و حزب الله حرف می زنند از اعضای این دو جنبش نیستند و بر اساس میل و خواست خود حرف می زنند. ما روابط عمیقی با حزب الله داریم و مساله محوری در این رابطه مقابله با رژیم صهیونیستی است. این طبیعی است که همه مواضع ما با هم مطابقت نداشته باشد، اما رابطه طرفین رضایت بخش است.

این عضو ارشد حماس درباره رابطه با مصر نیز گفت: تماس های ما با قاهره همچنان برقرار است و قطع نشده است. این تماس ها به صورت مداوم صورت می گیرد و ما امیدواریم که رابطه ما با قاهره باید رابطه خوب و برجسته ای باشد؛ چرا که هر تحولی در فلسطین بر روی مصر هم بازتاب خواهد داشت و متقابلا هر تحولی در مصر بر روی فلسطین هم تاثیر می گذارد

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *