شهرنت بانکی بر سر راه

بانک شهر در اقدامی نوآورانه تعداد قابل‌توجهی شعبه‌ی کوچک در پیاده‌روهای پررفت‌و‌آمد و معابر عمومی نصب کرده که به نسل جدید و و پیشرفته‌ای از دستگاه های ارائه خدمات بانکی که تا به حال در ایران می‌شناختیم مجهز هستند.
به گزارش سادس به نقل ازرویکرد این حرکت موافقان و مخالفان خود را دارد، عده‌ای از کارایی و خدمات متنوع ۲۴ ساعته ی شهرنت‌ها و خودبانک‌های بانک شهر ابراز رضایت می‌کنند و عده‌ای از سد معبر و انحصار استفاده از پیاده‌روها فقط برای یک بانک انتقاد و شکایت دارند.
مهم‌ترین انتقادی که در چند ماه گذشته از این پروژه‌ی بانک شهر شده است نحوه‌ی دریافت مجوز برای استقرار شهرنت‌ها در پیاده‌روها و مراکز خاص شهری در تهران است و این که بانک شهر دقیقاً و با در نظر گرفتن چه ملاحظاتی مجوز استقرار شهرنت‌ها را دریافت کرده است و انتقاد دیگر هم این است که این مجوز عملاً به‌صورت انحصاری در اختیار این بانک قرار گرفته است و بانک‌های دیگر مجوزی برای ورود به بازار این خدمات در سطح شهر تهران ندارند. اما از زاویه دید دیگر بانک شهر با راه‌ اندازی پیشخوان‌های شهرنت نخستین بانکی است که برای نخستین بار در ایران معرف این دستگاه‌‌ها با عنوان “خودبانک”و VTM شده است و با استفاده از فناوری کنفرانس از راه دور‌، تعامل بین مشتری و فرد مستقر در شعبه مجازی بانک را برقرار کرده و خدمات بانکی مورد نیاز به صورت شبانه روزی به مشتریان ارائه می‌دهد.

اما مسئله ای که در این بین مطرح است این است که واقعا تاکنون در خواستی از سوی شبکه بانکی به منظور ایجاد کیوسک های بانکی که خدمات نوین و کارآمد با ارزش افزوده بالا به مردم ارائه کند، شده است که با پاسخ منفی شهرداری مواجه شده باشد که بحث انحصار این امتیاز برای بانک شهر در این خصوص مطرح می شود . بحث دیگر مزاحمت این کیوسک ها در پیاده روها برای مردم است که خبرنگار خبرهای بانکی با نظر خواهی از ۱۰۰ نفر در ۵ نقطه از تهران که کیوسک های شبانه روزی مجهز به خود بانک مستقر هستند به نتایج زیر رسیده است که اکثریت و در حدود ۹۰ درصد از افراد در این نظرخواهی استقرار این کیوسک ها در پیاده روها مزاحمت ندانسته و در حدود ۴۰ نفر خواستار افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این کیوسک ها و کاهش زمان افتتاح حساب در این کیوسک ها بودند. همچنین حدود ۲۰ نفر خواستار راه اندازی خدمات مبتنی بر چک مانند وصول و خواباندن چک به حساب در شهر نت ها بودند و از این ۱۰۰نفر ۶۰ نفر از خدمت دریافت کارت هدیه به صورت انلاین باطرح و متن دلخواه شهر نت ها استفاده کرده اند واز ارائه این خدمت در ایام تعطیل و به خصوص روزهای عید بسیار رضایت داشتند و تعداد ۲۴ نفر خواهان ورود بانک ها دیگر به این بازار به منظور ارائه خدمات شبانه روزی بوده اند. در این صد نفر تنها ۵ نفر از خدمات صدور کارت هدیه در نیمه شب استفاده کرده بودند که رضایت داشتند وهیچ یک از این افراد در نیمه های شب برای افتتاح حساب و دیگر خدمات بانکی به شهرنت های شبانه روزی مراجعه نکرده و اطلاعی از کیفیت خدمات ارائه شده در نیمه های شب در کیوسک های بانک شهر نداشتند.

بر اساس این نظر خواهی مردم از این حرکت نوین بانک شهر علی رغم تمام انتقادها رضایت داشته و استقبال کرده اند و این بانک با پیشگامی در این مسیر گام مهم و موثری به منظور ارائه خدمات شبانه روزی به مشتریان خود برداشته است که قابل قدردانی است و فارغ از تمام انتقادات پروژه‌ی شهرنت‌ها و ورود خودبانک‌ها به عرصه‌ی خدمات بانکداری ایران در ذات خود نشانه‌ای خوب و با ارزشی از پیشرفت و حرکت به‌سوی جلو است که گسترش این خدمات و رقابت بانک‌های کشور در این حوزه می‌تواند به بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به مشتریان و افزایش رضایت آنان بینجامد. حال در یک بررسی اجمالی به مزیت ها و تفاوت های شهر نت ها می پردازیم.
شهر نت ها چند دسته هستند و چه خدماتی را ارائه می کنند

مزیت شهرنت ها در قابلیت‌های آن است و این کیوسک های بانک شهر به دو دسته تقسیم می‌شوند. ۲۲ کیوسک که به خود بانک VTM) (مجهز هستند تقریبا تمام خدماتی که یک شعبه ارائه می کنند در اختیار مشتریان قرار می دهند که شامل : ا فتتاح حساب و صدور کارت نقدی، انتقال وجه بین سپرده‌ها و انتقال وجه بانکی، اعلام مفقودی و مسدودی کارت، صدور اینترنتی کارت هدیه، پرداخت اقساط تسهیلات بانک شهر، مسدود کردن اینترنت بانک و همراه بانک، انتقال وجه ساتنا و پایا، صدور گواهی تمکن مالی، صورتحساب فارسی و لاتین، صدور ضمانت‌نامه بانکی و صدور واحدهای سرمایه‌گذاری آرمان‌شهر است و تنها خدمات مبتی به چک و خواباندن چک به حساب فعلا در این کیوسک ها ارائه نمی شود وروال کار در شهرنت های مجهز به خود بانک به این صورت است که با حضور یک کار مند مستقر در کیوسک تمامی این خدمات به صورت ۲۴ ساعته به مشتریان ارائه می شود.

آن دسته از شهرنت‌ها که به خود بانک مجهز نیستند خدمات محدودتری دارند و تمامی خدمات مبتنی بر کارت و صدور آنی کارت هدیه حتی در ایام تعطیل با مبلغ، متن و طرح دلخواه و خدمات اینترنتی در این شهر نت ها ارائه می شود که در کل ۲۲۸ کیوسک در کل کشور گسترده شده است که در کل ۲۵۰ کیوسک شهرنت در کل کشور فعالیت می کنند.

پایگاه خبری در گزارش دیگر نحوه ارائه خدمات شهرنت ها در نیمه های شب را بررسی خواهد کرد ودر اختیار مخاطبان خود قرار خواهد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *