ریشه های تروریسم را در دیپلماسی خنده بجویید!

با گذشت تنها ۶ ماه از کشتار فجیع بیش از ۸۰۰ نفر از مردم آزاده ی نیجریه به دست دولت ستمگر بوهاری و اسارت آیت الله زکزکی، رهبر مستضعفین نیجریه، شاهد سفر وزیر امور خارجه به همراه هیات سیاسی و اقتصادی در قالب اولین سفرپسابرجامی به قاره آفریقا به مقصد نیجریه بودیم. فارغ از بدسلیقگی محض در انتخاب دولت ستمگر نیجریه به عنوان میزبان این سفر، اتفاقی که موجبات نگرانیست، از بین رفتن #سرمایه_اجتماعی انقلاب اسلامی در بین مستضعفین جهان به واسطه برخی رفتارهای نسنجیده در عرصه سیاست خارجیست.

به گزارش سادس در روزهایی که فرزند آیت الله زکزکی از وخامت حال وی خبر می دهد و چشم نیجریه ای ها به جمهوری اسلامی ایران به عنوان ملجا وپناهگاه محرومین جهان است، بازنمایی تصاویر خنده های وزیر امور خارجه ایران در دیدار با بوهاری و همتای خود در کنار عدم انتشار حتی یک کلمه دراعتراض به رفتارهای دولت نیجریه، مساویست با ناامیدی خانواده های شهدای زاریا از حمایت های دولت جمهوری اسلامی ایران. هرچند در پس پرده حمایت از ایشان در جریان باشد، اما آنچه در افکار عمومی نمایان است، گم شدن پیگیری سرنوشت آیت الله زکزکی در میان ده ها قرارداد تجاری و اقتصادیست و آنچه مهم است، همین برداشتهای مردمی است. سوالی که امروزه در اذهان مردم شکل گرفته است این که  آیا حجم مناسبات سیاسی اقتصادی با دولت نیجریه به بهانه گشایش_پسابرجامی، سرپوشی بر پیگیری حقوق مستضعفین نیجریه و سرنوشت شیخ زکزکی شده است؟

ارائه ی تصویری بی_تفاوت در قبال سرنوشت مستضعفین از جمهوری اسلامی، همان خطر جدی است که سالیانی به واسطه ی رفتارهای نسنجیده و قانون شکنی های برخی دیپلمات ها در عرصه سیاست خارجی، دامان انقلاب را آلوده کرده است. موضع گیری های سریع دولت در قبال فلان جنایت در دل اروپا و آمریکا و اهمال کاری در برابر همدردی با صدهای کشته ی مسلمان در منطقه، بی توجهی به سرنوشت حامیان انقلاب اسلامی در مناطقی چون تاجیکستان و کشمیر و آذربایجان و نیجریه، نشست و برخاست های گاه و بیگاه با چهره های منفور نزد مسلمانان و آزادی خواهان جهان همچون مقامات آمریکایی و سرسپردگان ایشان و ده ها مورد دیگر، مصادیق مقوم این مساله هستند.

فاجعه ی بزرگتر از ناامیدی مستضعفین از حمایت های جمهوری اسلامی، غلتیدن ایشان به دامن نسخه های جعلی انقلابی گری است. به بیانی دیگر وقتی ما از محرومین حمایت نکنیم و پیام انقلاب اسلامی را در روح و جان ایشان ندمیم، نسخه های غیراصیل انقلابی گری همچون داعش به سراغ آن ها خواهند رفت و جای خالی انقلاب اسلامی را داعش پر می کند. پس ما نیز در گسترش تروریسم در بین مسلمانان سهیم هستیم. اگر دولت به واقع عزم جدی برای مقابله با پدیده ی شوم تروریسم را دارد، باید ابتدا جلوی رفتارهای تروریسم زای دستگاه دیپلماسی را بگیرد.

بر اساس آنچه در فصل ده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ذیل اصل ۱۵۲ و ۱۵۴ آمده است، دفاع از حقوق مسلمانان و حمایت از مبارزه‏ حق‏ طلبانه‏ مستضعفین در جهان جزو اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین بارها در بیانات امام خمینی و امام خامنه ای بر این مساله تاکید شده است. امام خمینی در این باره میفرمایند: “ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم. و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم.”
حال باید محمدجوادظریف در پیشگاه ملت ایران توضیح دهد که تا چه میزان به این اصول سیاست خارجی در جریان سفر نیجریه پایبند بوده و چقدر به سهم خویش در مقابله با گسترش تروریسم در جهان اسلام تلاش نموده است. موضوعی که نباید در هیاهوی اغراض جناحی و قبیله ای، گم شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *