بازي هاي رايانه‌اي

گروه استان ها – فارس – امروزه گسترش بازي هاي الكترونيكي و رايانه‌اي به تهديد بزرگ براي قشر جوان تبديل شده است و اين امر مي تواند به بروز بيماري هاي رواني و افسردگي در قشر جوان نيز منجر شود.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، امروزه دسترسي كودكان و قشر جوان به بازي هاي الكترونيكي به سادگي امكان پذير است در حالي كه اكثر والدين نسبت به خطرات استفاده بيش از حد اين بازي ها بي اطلاع هستند.

در گذشته بازيها از طريق ارتباط كودكان با يكديگر انجام مي شد اما امروزه كودكان از زمان درك و فهم اين بازيها بيشترين ساعات روز را صرف اينگونه بازيها مي كنند در حالي كه اين ارتباط هيچگونه رابطه عاطفي و انساني ايجاد نمي كند و در صورتيكه اگر بازي ها فكري نيز نباشد تاثير گذاري نامطلوب بر روحيات كودك خواهد داشت.

تاثير بازي هاي رايانه‌اي بويژه در ايجاد خشونت در كودكان و نوجوانان است. تحقيقات نشان مي دهد كه تاثير بازيها ي رايانه‌اي بر رفتار خشونت آميز كودكان و نوجوانان بستگي به وجود چند عامل دارد .

اولين عامل اينكه درجه شدت خشونت در بازي چه اندازه است .

دوم توانايي كودك براي تشخيص و تميز بين دنياي تخيلي و واقعيت زندگي است.

عامل سوم قدرت كودك براي مهار كردن تمايلات و انگيزه هاي وجودي است .

عامل چهارم چارچوب ارزشي است كه كودك در آن رشد كرده است و يا هم اكنون زندگي مي كند و نيز ارزشهايي كه در متن و محتوي بازي مستتر است .

تحقيقات اخير دلالت دارد كه بازي هاي رايانه‌اي سبب صدمات مغزي طولاني مدت مي شود. بازي هاي رايانه‌اي فقط قسمت هاي از مغز را كه به بينايي و حركت اختصاص دارد تحريك مي كند و به تكامل ديگر نواحي مغز كمك نمي كند .كودكاني كه ساعت هاي زيادي را به بازي اختصاص مي دهند لوب فرونتال آنها تكامل پيدا نمي كند. لوب فرونتال نقش بسزايي در تكامل حافظه، احساس و يادگيري دارد. افرادي كه لوب فرونتال آنها تكامل پيدا نكرده بيشتر مستعد اعمال خشونت آميز هستند و كمتر توانايي كنترل رفتارهايشان را دارند .

در مقابل فعاليتهايي مانند محاسبات رياضي فعاليت اين قسمت از مغز را تحريك مي كند . بازي هاي رايانه‌اي پر تحرك باعث بروز بيماري هاي استخواني و عصبي در ناحيه دست ها و بازوها مي شود.

يكي از دلايل شب ادراري در كودكان بازيهاي ترسناك رايانه‌اي مي باشد. در بازيهاي رايانه‌اي كودك به تنهايي بازي مي كند و گاه بدون برنامه ريزي ساعت ها مشغول بازي مي شود.

تجربيات دوران كودكي در بزرگسالي تداوم مي يابد. فردي كه منفعل بازي مي كند تا انتهاي عمر منفعل مي شود.

برخي خانواده ها مانع انجام بازيهاي الكترونيكي از سوي فرزندان خود مي شوند و در واقع با مخالفت كردن فرزندان را نسبت به استفاده از اين بازي ها حريص تر مي كنند و از طرفي كودكان از هر فرصتي حتي پنهاني سعي در استفاده از اين بازي ها دارند.
مركز خدمات روانشناختي و مشاوره آرامش فرماندهي انتظامي استان فارس

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *