مخالفت با ناجا برای تسویه‌حساب سیاسی

پس از این که برخی رسانه‌ها اعلام کردند، ماده ٢٠ آیین‌نامه اماکن عمومی از سوی دولت اصلاح شد تا مجوز و محتوای کنسرت‌ها برعهده وزارت ارشاد باشد اما به نظر می رسد این موضوع محلی برای کشاکش‌های سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری فارس، حاشیه سازی ها بر سر برگزاری کنسرت ها همچنان ادامه دارد.پس از این که برخی رسانه ها اعلام کردند ، ماده ٢٠ آیین نامه اماکن عمومی از سوی دولت اصلاح شد تا مجوز و محتوای کنسرت ها برعهده وزارت ارشاد باشد؛ اما به نظر می رسد این موضوع مانند خود کنسرت ها به محلی برای کشاکش های سیاسی از سوی آن ها تبدیل شده است.
براساس آن چه که برخی رسانه ها نوشته بودند پس از اصلاح ماده ۲۰ آیین نامه اماکن مداخله نکردن نیروی انتظامی در مجوز و محتوای کنسرت ها به تصویب رسید. براساس مصوبه هیات وزیران، صدور مجوز اجرای برنامه های فرهنگی- هنری از جمله اجرای صحنه ای موسیقی و تئاتر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و برای بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام و نیروی انتظامی موظف است تا ١٠ روز نظر خود را ارائه و نظم و امنیت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان تامین کند.

این موضوع موجب آن شد تا بار دیگر رسانه هایی که همواره سعی داشتند این موضوع را به کشاکشی برای تسویه حساب های سیاسی بدل کنند با درج گفتگو ها و یادداشت های متعدد نیروی انتظامی را بر اساس همین اصلاحیه مورد هجمه قرار دهند و از وظیفه خود باز بدارند.

حضور سردار اشتری در قم و حمایت مراجع از نیروی انتظامی
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در سفر اخیر خود به قم و در دیدار با مراجع تقلید تاکید کرد: «اگر ممانعتی از حضور در کنسرتها و ورزشگاهها انجام میدهیم براساس وظیفه ذاتی و شرعی ما است، چراکه در کشوری اسلامی هستیم و پاسداری از ارزشها وظیفه ذاتی ما شمرده میشود.»
فرمانده نیروی انتظامی در ابتدا با حضور در مدرسه امام سجاد، با آیتالله مکارمشیرازی دیدار و گفتوگو کرد. اشتری در این دیدار با اشاره به برنامههای نیروی انتظامی در خصوص ارتقای امنیت و آرامش در جامعه گفت: «نگاه به اجرای ماموریتها در ناجا در راستای طرحهای ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی و نیز افزایش امنیت و آسایش روانی برای مردم در حوزههای مختلف است.» فرمانده ناجا در رابطه با مساله ورود بانوان به ورزشگاهها گفت: «در این خصوص طبق قانون اقدام میکنیم هرچند ممکن است برخی به ما خرده بگیرند ولی نیروی انتظامی مجری قانون است.»
فرمانده ناجا در ادامه سفر خود به قم به دیدار آیتالله صافیگلپایگانی رفت و با این مرجع تقلید به گفتوگو پرداخت.
در این گفتوگو آیت الله صافی با ابراز تاسف شدید از مشاهده برخی صحنههای خلاف شرع در جامعه، گفتند: «نباید در مملکت، صحنههایی را ببینیم که خلاف ارزشهای اسلامی و اصول اولیه انقلاب باشد. جلوگیری از مفاسد و صحنههای ضد اسلام و خلاف شرع، مانند کنسرتها، وظیفه نیروی انتظامی و سازمانهای دیگر نظام اسلامی است.» ایشان در ادامه به نیروی انتظامی توصیه کردند: «نیروی انتظامی از ابتدا حافظ ارزشهای انقلاب اسلامی بوده و باید باشد. این نیرو، با تقدیم شهدای بزرگواری، دِین خود را نسبت به اسلام ادا کرده است. نیروی انتظامی همیشه در خط صحیح اسلام و اصول مقدس انقلاب بوده است و اگر نواقصی وجود دارد، باید هرچه زودتر برطرف شود.»
در ادامه این سفر سردار حسین اشتری با آیتالله جعفر سبحانی دیدار کرد. در این دیدار آیتالله سبحانی با اشاره به اینکه حفظ امنیت یکی از نعمتهای الهی است، گفتند: «سلامتی و امنیت دو نعمتی هستند که با از دست دادن آن انسان متوجه قدر و منزلت آن میشود.»
آیت الله سبحانی در این دیدار از نیروی انتظامی خواستند تا برخورد قاطعی با بدحجابان داشته باشند: «بدحجابی یکی از مسائلی است که امروز متاسفانه شاهد آن هستیم، از همین رو کارکنان نیروی انتظامی هرچه سریعتر باید با بدحجابان برخورد کنند.»
این مرجع تقلید در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی اضافه کردند: «بنا به بیانات امام خمینی(ره) عفاف و حجاب یک نماد برای کشور است و حضور و ترویج بیحجابی در جامعه نوعی دهنکجی به نظام است از همین رو نباید اجازه بدهیم برخی افراد به کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران دهنکجی کنند.» ایشان اضافه کردند: «دایره مسوولیت را قانون معین کرده است. اگر مزاحمتی در کار نباشد بهتر است نیروی انتظامی فراتر از وظیفه خود عمل کند.»
در ادامه دیدارهای فرمانده نیروی انتظامی با مراجع تقلید در قم، سردار اشتری دیداری با آیتالله سیدمحمدعلی علویگرگانی داشت که طی این دیدار توضیحاتی درباره راهبرد جدید ناجا و ایجاد کمیته پیگیری مطالبات رهبر انقلاب به آیتالله علوی گرگانی ارایه کرد.

پافشاری دولت بر عدم دخالت نیروی انتظامی
وزیر ارشاد به عنوان کسی که متولی اصلی این موضوع در دولت به حساب می آمد در واکنش به سخنان سردار اشتری و برخی از مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرده بود: قانون دخالت شهربانی در کنسرتها مربوط به سال ۱۳۳۶ است.که این سخنان با استقبال برخی رسانه های معاند و ضد انقلاب مواجه شد.
اما محمد ایمانی در روزنامه کیهان و در پاسخ به این پافشاری دولت نوشت:تلقی دولت از نیروی انتظامی روبه وارونگی است. این نیرو مسئولیت های حاکمیتی دارد که متاسفانه دولت در صدد محدود کردن آنهاست نظیر منع نیروی انتظامی از نظارت بر برخی اماکن عمومی از جمله کنسرت هایی که برگزاری آنها متضمن قانون شکنی و هنجارشکنی های ضد اخلاقی و ضد دینی بوده است.گفته می شود دولت بدین ترتیب در فقدان کارنامه اقتصادی موفق، می کوشد دوقطبی های کذایی بسازد و در انتخابات به جای کارنامه تحویل مردم دهد.
اما ماجرا سویه دیگری هم دارد.هرچند دولت در پی محدود کردن وظایف حاکمیتی ناجا می باشد اما در برخی حوزه های دیگر اتفاقا فشار می آورد که این نیرو در بست در خدمت دولت باشد و خدمات خصوصی و سرویسهای ویژه به دولت بدهد ؛ فشار برای شناسایی کسانی که فیش های نجومی نامشروع برخی مدیران اشرافی را کشف و منتشر کرده اند ازجمله خروجی های همین رویکرد «خصوصی پنداری»! نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است. دولت در ظاهر گارد مبارزه با حقوق های نجومی را می گیرد و ادعا می کند دست منتشرکنندگان فیش ها را می بوسد اما در پس ماجرا دنبال سرکوب و اخراج و بازداشت همان هاست، اگر بتواند!

ابلاغیه سردار جزایری و تقدیر از عملکرد ناجا
معاون ستاد کل و سخنگوی نیروهای مسلح اعلام کرد: برخورد با ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی از وظایف پلیس و خواستگاه مردم است.
سردار ” جزایری ” طی ابلاغیه ای به نیروی انتظامی ضمن تقدیر از پلیس در راستای اقدامات ایجابی و فرهنگی تاکید کرد که برخورد با ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری در جامعه جزء وظایف پلیس و خواستگاه مردم است.
معاون ستاد کل و سخنگوی نیروهای مسلح تصریح کرد: این امر می بایست در همه جامعه از جمله برگزاری کنسرت ها با جدیت انجام شود.
در ادامه سخنگوی ناجا با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در مأموریت پلیس در موضوع برگزاری کنسرتها ایجاد نشده است، گفت: مأموریتهای نیروی انتظامی در این حوزه کمافیالسابق انجام خواهد شد.
سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر کاهش وظایف پلیس در موضوع کنسرتها، اظهار داشت: باید توجه داشت که انجام و فرجام تمام مأموریتهای پلیس بر مدار قانون است و لاجرم هر کنش و اقدامی که از سوی نیروی انتظامی انجام میگیرد در این راستا خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در مأموریت پلیس در موضوع کنسرتها ایجاد نخواهد شد، گفت: نیروی انتظامی هیچگاه بر انجام اقدامات فراتر از قانون پافشاری نداشته و ندارد و از این رو هیچ تغییری در مأموریتهای پلیس صورت نخواهد گرفت و نیروی انتظامی کمافیالسابق مأموریتهای خود در این حوزه را انجام خواهد داد.
سخنگوی ناجا ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که باید دید در این سالها چهتعداد کنسرت با دخالت نیروی انتظامی کنسل شده است، چرا که بررسی این موضوع نشان میدهد که لغو کنسرتها با دخالت نیروی انتظامی عدد قابل توجهی نبوده است.
منتظرالمهدی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی و پلیس همواره تعامل بسیار خوبی با هنرمندان و اصحاب رسانه داشته است، گفت: نیروی انتظامی در تلاش است تا اقدامات خود را در راستای تسریع و تسهیل فعالیت هنرمندان تنظیم کند و امروز نیز شاهدیم که بیشترین تعامل از سوی نیروی انتظامی با هنرمندان صورت میپذیرد و حتی برای تسریع در انجام امور هنری، پلیس اقدام به تأسیس یک مؤسسه مجزا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پلیس و نیروی انتظامی به هیچ وجه در محتوا و مضامین کنسرتها دخالت نکرده و مضامین کنسرتها در حیطه وظیفه وزارت ارشاد است ولی وقتی قرار است یک اثر هنری در جامعه و در جمع اجرا شود لاجرم پلیس بهواسطه مسئولیت ذاتی خود بهعنوان تأمینکننده نظم و امنیت جامعه دخالت میکند.
سخنگوی ناجا در پایان گفت: نیروی انتظامی بهدنبال وظیفه خود در تأمین امنیت وظیفه دارد امنیت آحاد جامعه را در ابعاد مختلف از جمله مالی، جانی، روانی و اخلاقی و همچنین موضوعات امنیت اجتماعی تأمین کند.

مصوبه هیئت دولت نافی ماموریت پلیس نیست
سردار سید مجید میراحمدی رئیس تیم نظارت و ارزیابی قرارگاه خاتمالانبیاء در جمع فرماندهان و مسئولان انتظامی استان گلستان اظهار داشت: ملاک مأموریتهای نیروی انتظامی، قانون است و مصوبه هیئت دولت مبنی بر عدم استعلام از نیروی انتظامی در خصوص برگزاری کنسرتها در کشور، نافی مأموریتهای پلیس نیست.
وی در جلسه جمعبندی نهایی نظارت و ارزیابی قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) و در جمع فرماندهان و مسئولان انتظامی استان گلستان گفت: نیروی انتظامی متولی برقراری نظم و امنیت در جامعه بوده و دارای مأموریتهای مهم و وسیعی در ابعاد مختلف امنیتی است و حتی در بخشهایی از امنیت ملی نیز مسئولیت دارد.
سردار میراحمدی بیان داشت: هرچند نوع عملکرد نیروی انتظامی از سوی جریانات و سلایق مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد، اما ملاک مأموریتهای پلیس قانون است و پلیس بر اساس ضوابط، مقررات، تکالیف و فرامین ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا انجام وظیفه میکند.
وی با تأکید بر اینکه محیط، محدودکننده مأموریتها و وظایف ذاتی ناجا نیست، اظهار داشت: وظیفه ذاتی پلیس، تأمین و برقراری نظم و امنیت و برخورد با جرایم و مفاسد علنی و آشکار در جامعه است.
رئیس تیم اعزامی قرارگاه خاتم الانبیاء درباره مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر عدم استعلام از نیروی انتظامی در برگزاری کنسرتها در کشور و اکتفا کردن این نیرو صرفاً به مسائل ترافیکی و انتظامی، اظهار داشت: مصوبه دولت نافی مأموریتهای ذاتی و قانونی نیروی انتظامی نیست و تأثیر چندانی در اجرای دقیق مأموریتهای پلیس ندارد.
وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی ضمن احترام به مصوبه هیئت دولت، میبایست کما فیالسابق این مأموریت مهم را دنبال کند.
به نظر می رسد علیرغم قانونی بودن دخالت ناجا در برخورد با ناهنجاری ها برخی افراد هم چنان برای سیاسی کردن این مسئله و استفاده کردن از این شرایط به وجود آمده در جهت منافع خود قصد دارند حقوق قانونی ملت را نادیده بگیرند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *