پاسخ « قانونی»سردار اشتری به هجمه های «غیر واقعی»/ صحه گذاشتن مراجع بر حق قانونی ناجا در تامین امنیت جامعه/مخالفت با ناجا برای تسویه حساب سیاسی

حاشیه سازی ها بر سر برگزاری کنسرت ها همچنان ادامه دارد.پس از  این که برخی رسانه ها اعلام کردند ، ماده ٢٠ آيين نامه اماکن عمومي از سوي دولت اصلاح شد تا مجوز و محتواي کنسرت ها برعهده وزارت ارشاد باشد؛ اما به نظر مي رسد اين موضوع مانند خود کنسرت ها به محلي براي کشاکش هاي سياسي از سوی آن ها تبديل شده است.

براساس آن چه که برخی رسانه ها نوشته بودند پس از اصلاح  ماده 20 آیین نامه اماکن مداخله نکردن نيروي انتظامي در مجوز و محتواي کنسرت ها به تصويب رسيد. براساس مصوبه هيات وزيران، صدور مجوز اجراي برنامه هاي فرهنگي- هنري از جمله اجراي صحنه اي موسيقي و تئاتر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و براي بررسي انتظامي و ترافيکي به نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران اعلام و نيروي انتظامي موظف است تا ١٠ روز نظر خود را ارائه و نظم و امنيت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتواي برنامه و ويژگي مجريان تامين کند.

این موضوع موجب آن شد تا بار دیگر رسانه هایی که همواره سعی داشتند این موضوع را به کشاکشی برای تسویه حساب های سیاسی بدل کنند با درج گفتگو ها و یادداشت های متعدد نیروی انتظامی را بر اساس همین اصلاحیه مورد هجمه قرار دهند و از وظیفه خود باز بدارند.

 

حضور سردار اشتری در قم و حمایت مراجع از نیروی انتظامی

 سردار حسين اشتري، فرمانده نيروي انتظامي در سفر اخیر خود به قم و در دیدار با مراجع تقلید  تاكيد كرد: «اگر ممانعتي از حضور در كنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها انجام مي‌دهيم براساس وظيفه ذاتي و شرعي ما است، چراكه در كشوري اسلامي هستيم و پاسداري از ارزش‌ها وظيفه ذاتي ما  شمرده مي‌شود.»

 

فرمانده نيروي انتظامي در ابتدا با حضور در مدرسه امام سجاد، با آيت‌الله مكارم‌‌شيرازي ديدار و گفت‌وگو كرد. اشتري در اين ديدار با اشاره به برنامه‌هاي نيروي انتظامي در خصوص ارتقاي امنيت و آرامش در جامعه گفت: «نگاه به اجراي ماموريت‌ها در ناجا در راستاي طرح‌هاي ارتقاي امنيت اخلاقي و اجتماعي و نيز افزايش امنيت و آسايش رواني براي مردم در حوزه‌هاي مختلف است.» فرمانده ناجا در رابطه با مساله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفت: «در اين خصوص طبق قانون اقدام مي‌كنيم هرچند ممكن است برخي‌ به ما خرده‌ بگيرند ولي نيروي انتظامي مجري قانون است.»

 

فرمانده ناجا در ادامه سفر خود به قم به ديدار آيت‌الله صافي‌گلپايگاني رفت و با اين مرجع تقليد به گفت‌وگو پرداخت.

در اين گفت‌وگو آيت‌الله صافي با ابراز تاسف شديد از مشاهده برخي صحنه‌هاي خلاف شرع در جامعه، گفتند: «نبايد در مملكت، صحنه‌هايي را ببينيم كه خلاف ارزش‌هاي اسلامي و اصول اوليه انقلاب باشد. جلوگيري از مفاسد و صحنه‌هاي ضد اسلام و خلاف شرع، مانند كنسرت‌‌ها، وظيفه نيروي انتظامي و سازمان‌هاي ديگر نظام اسلامي است.» ايشان در ادامه به نيروي انتظامي توصيه كردند: «نيروي انتظامي از ابتدا حافظ ارزش‌هاي انقلاب اسلامي بوده و بايد باشد. اين نيرو، با تقديم شهداي بزرگواري، دِين خود را نسبت به اسلام ادا كرده است. نيروي انتظامي هميشه در خط صحيح اسلام و اصول مقدس انقلاب بوده است و اگر نواقصي وجود دارد، بايد هرچه زودتر برطرف شود.»

 

در ادامه اين سفر سردار حسين اشتري با آيت‌الله جعفر سبحاني ديدار كرد. در اين ديدار  آيت‌الله سبحاني با اشاره به اينكه حفظ امنيت يكي از نعمت‌هاي الهي است، گفتند: «سلامتي و امنيت دو نعمتي هستند كه با از دست‌ دادن آن انسان متوجه قدر و منزلت آن مي‌شود.»

آيت‌الله سبحاني در اين ديدار از نيروي انتظامي خواستند تا برخورد قاطعي با بد‌حجابان داشته باشند: «بدحجابي يكي از مسائلي است كه امروز متاسفانه شاهد آن هستيم، از همين‌رو كاركنان نيروي انتظامي هرچه سريع‌تر بايد با بدحجابان برخورد كنند.»

اين مرجع تقليد در ديدار با فرمانده نيروي انتظامي اضافه كردند: «بنا به بيانات امام خميني(ره) عفاف و حجاب يك نماد براي كشور است و حضور و ترويج بي‌حجابي در جامعه نوعي دهن‌كجي به نظام است از همين رو نبايد اجازه بدهيم برخي افراد به كشور و نظام جمهوري اسلامي ايران دهن‌كجي كنند.»  ايشان اضافه كردند: «دايره مسووليت را قانون معين كرده است. اگر مزاحمتي در كار نباشد بهتر است نيروي انتظامي فراتر از وظيفه خود عمل كند.»

در ادامه ديدارهاي فرمانده نيروي انتظامي با مراجع تقليد در قم، سردار اشتري ديداري با آيت‌الله سيدمحمدعلي علوي‌گرگاني داشت كه طي اين ديدار توضيحاتي درباره راهبرد جديد ناجا و ايجاد كميته پيگيري مطالبات رهبر انقلاب به آيت‌الله علوي گرگاني ارايه كرد.

 

پافشاری دولت بر عدم دخالت نیروی انتظامی

 وزیر ارشاد به عنوان کسی که متولی اصلی این موضوع در دولت به حساب می آمد در واکنش به سخنان سردار اشتری و برخی از مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرده بود: قانون دخالت شهربانی در کنسرت‌ها مربوط به سال ۱۳۳۶ است.که این سخنان با استقبال برخی رسانه های معاند و ضد انقلاب مواجه شد.

 

اما محمد ایمانی در روزنامه کیهان و در پاسخ به این پافشاری دولت نوشت:تلقی دولت از نیروی انتظامی روبه وارونگی است. این نیرو مسئولیت های حاکمیتی دارد که متاسفانه دولت در صدد محدود کردن آنهاست نظیر منع نیروی انتظامی از نظارت بر برخی اماکن عمومی از جمله کنسرت هایی که برگزاری آنها متضمن قانون شکنی و هنجارشکنی های ضد اخلاقی و ضد دینی بوده است.گفته می شود دولت بدین ترتیب در فقدان کارنامه اقتصادی موفق، می کوشد دوقطبی های کذایی  بسازد و در انتخابات به جای کارنامه تحویل مردم دهد.

اما ماجرا سویه دیگری هم دارد.هرچند دولت در پی محدود کردن وظایف حاکمیتی ناجا می باشد اما در برخی حوزه های دیگر اتفاقا فشار می آورد که این نیرو در بست در خدمت دولت باشد و خدمات خصوصی و سرویس‌های ویژه به دولت بدهد ؛ فشار برای شناسایی کسانی که فیش های نجومی نامشروع برخی مدیران اشرافی را کشف و منتشر کرده اند ازجمله خروجی های همین رویکرد «خصوصی پنداری»! نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است. دولت در ظاهر گارد مبارزه با حقوق های نجومی را می گیرد و ادعا می کند دست منتشرکنندگان فیش ها را می بوسد اما در پس ماجرا دنبال سرکوب و اخراج و بازداشت همان هاست، اگر بتواند!

 

ابلاغیه سردار جزایری و تقدیر از عملکرد ناجا

 معاون ستاد کل و سخنگوي نيروهاي مسلح اعلام کرد: برخورد با ناهنجاري هاي اخلاقي و فرهنگي از وظايف پليس و خواستگاه مردم است.

سردار ” جزايري ” طي ابلاغيه اي به نيروي انتظامي ضمن تقدير از پليس در راستاي اقدامات ايجابي و فرهنگي تاکيد کرد که برخورد با ناهنجاري هاي اخلاقي و رفتاري در جامعه جزء وظايف پليس و خواستگاه مردم است.

معاون ستاد کل و سخنگوي نيروهاي مسلح تصريح کرد: اين امر مي بايست در همه جامعه از جمله برگزاري کنسرت ها با جديت انجام شود.

 

در ادامه سخنگوی ناجا با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در مأموریت پلیس در موضوع برگزاری کنسرت‌ها ایجاد نشده است، گفت: مأموریت‌های نیروی انتظامی در این حوزه کمافی‌السابق انجام خواهد شد.

سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر کاهش وظایف پلیس در موضوع کنسرت‌ها، اظهار داشت: باید توجه داشت که انجام و فرجام تمام مأموریت‌های پلیس بر مدار قانون است و لاجرم هر کنش و اقدامی که از سوی نیروی انتظامی انجام می‌گیرد در این راستا خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در مأموریت پلیس در موضوع کنسرت‌ها ایجاد نخواهد شد، گفت: نیروی انتظامی هیچ‌گاه بر انجام اقدامات فراتر از قانون پافشاری نداشته و ندارد و از این رو هیچ تغییری در مأموریت‌های پلیس صورت نخواهد گرفت و نیروی انتظامی کمافی‌السابق مأموریت‌های خود در این حوزه را انجام خواهد داد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که باید دید در این سال‌ها چه‌تعداد کنسرت با دخالت نیروی انتظامی کنسل شده است، چرا که بررسی این موضوع نشان می‌دهد که لغو کنسرت‌ها با دخالت نیروی انتظامی عدد قابل توجهی نبوده است.

منتظرالمهدی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی و پلیس همواره تعامل بسیار خوبی با هنرمندان و اصحاب رسانه داشته است، گفت: نیروی انتظامی در تلاش است تا اقدامات خود را در راستای تسریع و تسهیل فعالیت هنرمندان تنظیم کند و امروز نیز شاهدیم که بیشترین تعامل از سوی نیروی انتظامی با هنرمندان صورت می‌پذیرد و حتی برای تسریع در انجام امور هنری، پلیس اقدام به تأسیس یک مؤسسه مجزا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پلیس و نیروی انتظامی به هیچ وجه در محتوا و مضامین کنسرت‌ها دخالت نکرده و مضامین کنسرت‌ها در حیطه وظیفه وزارت ارشاد است ولی وقتی قرار است یک اثر هنری در جامعه و در جمع اجرا شود لاجرم پلیس به‌واسطه مسئولیت ذاتی خود به‌عنوان تأمین‌کننده نظم و امنیت جامعه دخالت می‌کند.

سخنگوی ناجا در پایان گفت: نیروی انتظامی به‌دنبال وظیفه خود در تأمین امنیت وظیفه دارد امنیت آحاد جامعه را در ابعاد مختلف از جمله مالی، جانی، روانی و اخلاقی و همچنین موضوعات امنیت اجتماعی تأمین کند.

 

مصوبه هیئت دولت نافی ماموریت پلیس نیست

سردار سید مجید میراحمدی رئیس تیم نظارت و ارزیابی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در جمع فرماندهان و مسئولان انتظامی استان گلستان اظهار داشت: ملاک مأموریت‌های نیروی انتظامی، قانون است و مصوبه هیئت دولت مبنی بر عدم استعلام از نیروی انتظامی در خصوص برگزاری کنسرت‌ها در کشور، نافی مأموریت‌های پلیس نیست.

وی در جلسه جمع‌بندی نهایی نظارت و ارزیابی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و در جمع فرماندهان و مسئولان انتظامی استان گلستان گفت: نیروی انتظامی متولی برقراری نظم و امنیت در جامعه بوده و دارای مأموریت‌های مهم و وسیعی در ابعاد مختلف امنیتی است و حتی در بخش‌هایی از امنیت ملی نیز مسئولیت دارد.

سردار میراحمدی بیان داشت: هرچند نوع عملکرد نیروی انتظامی از سوی جریانات و سلایق مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، اما ملاک مأموریت‌های پلیس قانون است و پلیس بر اساس ضوابط، مقررات، تکالیف و فرامین ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا انجام وظیفه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه محیط، محدودکننده مأموریت‌ها و وظایف ذاتی ناجا نیست، اظهار داشت: وظیفه ذاتی پلیس، تأمین و برقراری نظم و امنیت و برخورد با جرایم و مفاسد علنی و آشکار در جامعه است.

رئیس تیم اعزامی قرارگاه خاتم‌الانبیاء درباره مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر عدم استعلام از نیروی انتظامی در برگزاری کنسرت‌ها در کشور و اکتفا کردن این نیرو صرفاً به مسائل ترافیکی و انتظامی، اظهار داشت: مصوبه دولت نافی مأموریت‌های ذاتی و قانونی نیروی انتظامی نیست و تأثیر چندانی در اجرای دقیق مأموریت‌های پلیس ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی ضمن احترام به مصوبه هیئت دولت، می‌بایست کما فی‌السابق این مأموریت مهم را دنبال کند.

 

به نظر می رسد علیرغم قانونی بودن دخالت ناجا در برخورد با ناهنجاری ها برخی افراد هم چنان برای سیاسی کردن این مسئله و استفاده کردن از این شرایط به وجود آمده در جهت منافع خود قصد دارند حقوق قانونی ملت را نادیده بگیرند./رویکرد

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *