موسسه ثامن و دردسرهای یک تشابه اسمی

موسسه «ثامن» به خاطر شباهت اسمی به موسسه غیرمجاز «ثامن‌الحجج» و تا حدودی شباهت لوگو با این موسسه این روزها متحمل خسارت‌هایی به برند خود شده است.
به گزارش سادس به نقل ازرویکرد”: موسسه «ثامن» به خاطر شباهت اسمی به موسسه غیرمجاز «ثامن‌الحجج» و تا حدودی شباهت لوگو با این موسسه این روزها متحمل خسارت‌هایی به برند خود شده است. بسیاری از عموم مخاطبان حتی هنوز نمی‌دانند که این دو موسسه ربطی به هم ندارند و اساساً از ابتدا دو نهاد اقتصادی متفاوت‌اند. اما قواعد دنیای برندها موجب شده که بسیاری از تلاش‌های موسسه مجاز ثامن در جهت جذب سپرده تحت تأثیر فضای پرتنش و خبرساز ناشی از جریان ورشکستگی و تعطیلی موسسه «ثامن‌الحجج» قرار گیرد.

ممکن است برای هرکسی پیش بیاید که به خاطر یک تشابه اسمی با فرد دیگری اشتباه گرفته شود. قطعاً در اکثر موارد اهمیتی ندارد و خیلی زود رفع سوءتفاهم می‌شود. اما اگر این اتفاق برای شخصیت برجسته‌ای رخ دهد یا در موقعیت و جایگاه مهمی این خطا بروز کند ممکن است هزینه‌های سنگین‌تری را به دنبال داشته باشد. این روزها موضوع داغی به نام ورشکستگی «موسسه ثامن‌الحجج» هرازگاهی خبرساز می‌شود. از تجمعات مالباختگان، شعارها و حاشیه‌هایی که پیرامون این موضوع رخ می‌دهد، تا موضع‌گیری مسئولین ذی‌ربط.

اما برخلاف موسسه مذکور که بدون مجوز رسمی از بانک مرکزی کار می‌کرده، موسسهٔ قانونی «ثامن» که در مراحل اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی حرکت می‌کند و در این مسیر نام خود را از ثامن‌الائمه به ثامن تغییر داده و موسسه‌ای بدون حاشیه است با این تشابه اسمی و خاطره تلخی که از موسسه غیرقانونی ثامن‌الحجج در اذهان ثبت‌شده، برند موسسه ثامن نیز دچار لطماتی شده که ممکن است برخی از سپرده‌گذاران را به‌اشتباه بیندازد.

موسسه ثامن در ابتدا در سال ۷۶ بانام «تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه» آغاز به کارکرد، اما طبق دستور بانک مرکزی مبنی بر عدم استفاده هرگونه نام ائمه از اسامی مؤسسات مالی به «تعاونی اعتباری ثامن» تغییر نام داد. این موسسه در حال حاضر بیش از ۶۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد و در چارچوب بانک مرکزی خدمات مالی ارائه می‌کند. نکته قابل‌توجه در این خصوص شباهت طرح لوگوی دو موسسه است که به‌راحتی می‌تواند مخاطب را به‌اشتباه بیندازد. لوگوی موسسه مجاز ثامن سبزرنگ، و لوگوی موسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج آبی‌رنگ است. این نزدیکی طیف رنگ‌ها در کنار شباهت بیش‌ازحد خطوط شکسته در طراحی لوگو، خود به خطا در برداشت عمومی دامن زده و جبران آن هزینه‌بر شده است.

مؤسسه ثامن که به تازگی مدیریت آن تغییر و سکان هدایت آن به دستان محمدابراهیم پورزرندی قرار گرفته است در این دوره جدید باید با اطلاع‌رسانی در خصوص این واقعیت و بهره‌گیری مناسب از ابزار تبلیغات و استفاده از ظرفیت روابط عمومی موسسه و همچنین بهره‌برداری از پتانسیل رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند تا این صدمه ناخواسته به برند خود را جبران کند. موسسه ثامن می‌تواند از تهدید پیش‌آمده فرصتی به‌منظور ارتباط مؤثر و تنگاتنگ با مشتریان بالفعل و بالقوه‌اش خود بسازد.

البته مهم‌ترین تبلیغ برای یک موسسه مالی همواره ارائه خدمات باکیفیت و ایجاد رضایت در مشتریان است. درروند فعالیت مؤسسات مالی اعتماد حرف اول را می‌زند و شاید بی‌اعتنایی به این مهم در موسسه «ثامن‌الحجج» دلیل اصلی رخدادهای کنونی و خسارت به سهامداران و سپرده‌گذاران این موسسه غیرمجاز بود که دامنه این مشکلات دامن‌گیر بانک پارسیان و موسسهٔ اعتباری ثامن شد و صدمات جبران‌ناپذیری را به اعتماد عمومی جامعه به شبکه بانکی و مالی کشور و در لایه‌ای عمیق‌تر به سرمایهٔ روانی جامعه وارد کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *