مرجع قانونی که توسط روحانی مصادره به مطلوب شد/ رئیس جمهور از کدام مرجع قانونی سخن می گوید

دولت جوش و ولع زیادی برای کنسرت دارد، کاش که این جوش و ولع را برای احیای امر به معروف و نهی از منکر که امری واجب  است داشت.

بعد از لغو حداقل ٣٥ كنسرت موسيقي در يك سال گذشته و لغو كنسرت بزرگاني همچون «كيهان كلهر و بروكلين رايدر»، «شهرام ناظري»، «عليرضا قرباني» و… در روزها، هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته انتظار اهالي فرهنگ و هنر و بسياري از كساني كه بليت خريدند و با درهاي بسته سالن‌ها رو‌به‌رو شدند از حسن روحاني، رييس‌جمهور بسيار بيش از اين بود كه تنها بگويد: « وقتي دستگاهي به عنوان مرجع قانوني براي دادن مجوز تعيين شده است دخالت ديگران در اين امور شايسته نيست. همه بايد به قانون عمل كنيم و به دنبال اجتهاد شخصي نباشيم.»روحاني در جلسه مطبوعاتي و در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره واكنش به لغو كنسرت‌ها و فشارهاي فرهنگي گفت: «اگر اجتهاد را به عهده حوزه بگذاريم و همه در چارچوب قانون خود را ملتزم به قانون بدانيم و هر دستگاهي كه بايد مجوز صادر كند مجوزش مورد احترام باشد قانون به اجرا در مي‌آيد. وقتي در چارچوب قانون به يك كنسرت مجوز داده مي‌شود و مردم بليت مي‌خرند اينگونه دخالت‌ها نه تنها تضييع حقوق اصحاب فرهنگ است بلكه تضييع حقوق مردم است.»
به گزارش خبرنگار سادس ، روحاني در شرايطي اين حرف‌ها را زد كه بسياري از كساني كه به صورت زنده جلسه مطبوعاتي رييس‌جمهور را دنبال مي‌كردند، از او همزمان با دومين سالگرد انتخابش انتظار داشتند جدي‌تر وارد عمل شود و به صورت عملياتي از اقدامات دولتش براي برخورد با آنچه او«دخالت ها» مي‌خواند، بگويد و «دفاع از حقوق تضييع شده مردم»؛ زيرا كه او به عنوان رييس قوه مجريه كشور بالاترين مقام اجرايي كشور محسوب مي‌شود.
البته اين اتفاق نيفتاد و رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود چيز ديگري به حرف‌هاي پيشينش اضافه نكرد اما در مقابل، اين مسوولان نيروي انتظامي بودند كه در گفت‌وگوهايي مجزا از اقدامات خود براي لغو كنسرت‌ها دفاع كردند و آن را عمل به قوانين و شرع خواندند. سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي كه به ديدار مراجع تقليد رفته بود درباره دليل لغو كنسرت‌ها گفت: اگر از برگزاري كنسرت‌ها و ورود زنان به ورزشگاه‌ها ممانعت مي‌كنيم، براساس وظيفه ذاتي و شرعي ماست.
او گفت: «در اين خصوص طبق قانون اقدام مي‌كنيم هرچند ممكن است برخي به ما خرده بگيرند ولي نيروي انتظامي مجري قانون است.»همچنين در اين‌باره و در پاسخ به صحبت‌هاي سخنگوي وزارت ارشاد كه اعلام كرده بود لغو كنسرت‌ها غيرقانوني است، سردار منتظر المهدي، سخنگوي نيروي انتظامي، گفت: «لغو كنسرت موسيقي با حكم قضايي انجام شده است.» او گفت: «در ماده ٢٠ آيين نامه مصوب هيات وزيران صراحتا آمده است: «برگزاري هرگونه برنامه هنري و نمايشي مستلزم تحصيل اجازه مخصوص از نيروي انتظامي است.»البته با همه اينها و براي خروج از بن‌بست كنوني ديروز نوش آبادي، معاون پارلماني وزارت ارشاد در گفت‌وگو با «خانه ملت» پيشنهاد جديدي را مطرح كرد و از وزارت ارشاد و وزارت كشور خواست تفاهم مشتركي براي جلوگيري از لغو كنسرت‌ها داشته باشند و رييس‌جمهور شخصا به اين موضوع وارد شود، درخواستي كه بايد ديد در روزهاي آينده مي‌تواند راهگشا باشد يا خير.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) بیان داشت : نگاه به اجرای ماموریت ها در ناجا در راستای طرح های ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی و نیز افزایش امنیت و آسایش روانی برای مردم در حوزه های مختلف است. به گزارش ایرنا، سردار حسین اشتری روز شنبه در دیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید افزود: در نیروی انتظامی کارگروهی برای اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب راه اندازی شده است و از کارشناسان داخلی و خارجی و حضور علما در آن استفاده کرده ایم. وی ادامه داد: در حکم رهبر معظم انقلاب به این جانب، معظم له نگاه به داخل نیروی انتظامی، رسیدگی به معیشت کارکنان و ارتقای فضای اسلامی و انقلابی ناجا را مورد تاکید قرار داده اند. اشتری افزود: در فضای دینی و انقلابی در بحث حفظ قرآن کریم در بین کارکنان و خانواده ها توفیقات خوبی بدست آورده ایم و جلسات فرهنگی معنوی بین کارکنان و خانواده ها به صورت مستمر برگزار می شود. وی اظهار کرد: دوره های بصیرت در سطوح مختلف نیز در قم با حضور اساتید برجسته برگزار می شود و در آن فرماندهان عالی و روسای کلانتری ها حضور می یابند و تلاش ما بر آن است تا امنیت ، نظم و آرامش هر چه بیشتر در جامعه افزایش یابد. وی گفت: عده ای از برخی ممانعت ها درمورد ورود بانوان به کنسرت ها همچنین ورزشگاه ها از نیروی انتظامی خرده می گیرند این در حالی است که برخی کنسرت ها حتی قانونا اجازه برگزاری ندارند. فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: اگر ممانعتی از حضور در کنسرت ها و ورزشگاه ها انجام می دهیم بر اساس وظیفه ذاتی و شرعی ماست چرا که در کشوری اسلامی هستیم و پاسداری از ارزش ها وظیفه ذاتی ما برشمرده می شود. وی تاکید کرد: تدبیر رهبر انقلاب اسلامی بر این است که از دستاوردهای انقلاب پاسداری کنیم و با توجه به رهنمودهای مراجع تقلید و حمایت هایی که همیشه انجام می شود امیدوارم بیش از گذشته بتوانیم انجام وظیفه کرده و شرمنده شهدا و امام راحل نباشیم. وی همچنین گفت: دراین شرایط نیاز است که دستگاه های مختلف و روسای سه قوه نیروی انتظامی را از نظر مادی و معنوی به دلیل ماموریت خطیرش همراهی کنند. سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در سفر به قم با برخی مراجع تقلید دیدار و گفت وگو می کند.

حسن روحانی، رییس جمهوری در برابر لغو کنسرت‌ها:
از نظر ما مرجع قانون است. وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی تجویز شده پس دخالت دیگران معنی ندارد. ما در زمینه فرهنگ معتقدیم که امور فرهنگی باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. فضا را باید کاملا به گونه ای ترسیم کنیم که هم برای تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان شرایط فراهم باشد. از نظر ما مرجع قانون است. وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی تجویز شده پس دخالت دیگران معنی ندارد. نباید دنبال اجتهاد شخصی بود. همه باید در چارچوب قانون باشیم و هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند آن مجوز مورد احترام باشد. وقتی در چارچوب قانون مجوز برای یک کنسرت داده می شود و مردم می آیند بلیت می خرند؛ این گونه دخالت ها تضییع حقوق مردم است قبل از اینکه تضییع اصحاب فرهنگ باشد. ما باید احساس کنیم ۲۴ خرداد ادامه دارد.
سه مورد واکنش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

1- در واکنش به لغو کنسرت علیرضا قربانی: «متاسفانه با توجه به سلیقه های مختلفی که در برخی از شهرستان ها وجود دارد گاهی حساسیت های بی جایی از سوی مقامات قضایی و…دیده می شود که این برخوردها ناشی از این است که برخی فکر می کنند این کنسرت ها با ارزش های دینی متعارض باشد.»
2- وعده رسیدگی به اوضاع کنسرت‌ها: «در نشست مشترک با وزیر کشور توافق شد که شیوه‌نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیروی انتظامی برای مشخص و شفاف شدن چارچوب کار و وظایف و مسئولیت‌ها دستگاه‌ها امضا شود، تا دیگر مشکلی برای برگزاری کنسرت‌ها پیش نیاید.»
3- با اشاره به لغو برخی کنسرت‌ها در کشور: «ما هم با نیروی انتظامی و هم با وزیر کشور در این مورد صحبت کرده‌ایم. ما به آنها گفته‌ایم چون خودمان کاملا رعایت حدود شرعی را می‌کنیم مواردی که مجوز داده می‌شود را استانداران، فرمانداران و نیروی انتظامی باید حمایت کنند و نگذارند افرادی خودسر باعث شوند کنسرت‌ها لغو شود که آنها گفته‌اند از این تصمیم حمایت می‌کنیم.»
حسین نوش‌‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می گوید که ما به نیروی انتظامی به عنوان نهادی امنیتی و همچنین نهادی قضایی نیازمندیم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم. اما گاهی این سوال به وجود می‌آید که آیا آنها مسئول لغو یا صدور مجوز هستند که باید بگویم خیر؛ به هیچ وجه آن‌ها چنین مسئولیتی ندارند. وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اماکن است و مسئولیت مجوز کنسرت با آن‌ها نیست. کار اجرایی اداره اماکن(هم) تنها درمورد ایجاد امنیت در فضای برگزاری کنسرت است.

کنسرت به دو شکل برگزار می‌شود، در شکل اول یک سری خواننده‌ متشخص که از اول انقلاب تا به حال کنسرت برگزار می‌کردند، به این کار اقدام می کنند که مشکلی ندارد.

در شکل دوم دسته‌ای معلوم‌الحال هستند که با برگزاری کنسرت‌های هنجارشکن موجب هرج و مرج می‌شوند که این امر قابل قبول نبود و شهریار جای برگزاری کنسرت‌های هنجارشکن نیست.

دولت می‌گوید نیروی انتظامی حق دخالت در کنسرت ها را ندارد، یعنی اینکه نیروی انتظامی در بیرون محل برگزاری کنسرت باقی بمانند تا امنیت اقدامات هنجارشکنانه تأمین شود و افراد در این کنسرت هر کاری که بخواهند بکنند.

دولت جوش و ولع زیادی برای کنسرت دارد، کاش که این جوش و ولع را برای احیای امر به معروف و نهی از منکر که امری واجب  است داشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *