چگونه در مشکلات به آرامش برسیم؟

حالات گوناگون باعث شده تا انسان یکی از حیاتی ترین مسائل زندگی خود را آرامش بداند.در جهان امروز هر کسی از طریقی به دنبال آرامش است و نسخه خاص خود را دنبال می کند.
 انسان مادامی که در دنیا بسر می برد دچار انواع تغییرات روحی و روانی می شود. گاهی سرخوش و پر انرژی است و گاهی کسل و بی حوصله، گاهی در ترس و وحشت بسر می برد و گاهی در امنیت خاطر، زمانی سرشار از امید به زندگی است و زمانی نگران و افسرده، لحظاتی آتش خشم و غضب و نفرت از جانش زبانه می کشد و مدتی در پشیمانی وحسرت و سرخوردگی است و این جاست که نبی مکرم اسلام (ص) در توصیف حالات روحی انسان می‌فرماید: دل انسان مانند یک پر است که در بیابانی به درختی آویزان کرده باشند، و باد آن را دائما زیر و رو کند.
آرامش، مساله‌ای حیاتی
این حالات گوناگون باعث شده تا انسان یکی از حیاتی ترین مسائل زندگی خود را آرامش بداند.در جهان امروز هر کسی از طریقی به دنبال آرامش است و نسخه خاص خود را دنبال می کند. یکی تصور می‌کند با گوش دادن به آهنگ های بی کلام به آرامش می رسد و دیگری دل سپردن به موسیقی طبیعت را چاره کار می داند.بعضی سپری کردن اوقات را در کنار دوستان و بعضی مسافرت میان کوه و دشت و صحرا را بهترین راه رسیدن به آرامش می دانند . به راستی کدام راه، انسان را به خواسته اش می رساند و کدامیک می تواند نفس سرکش و مضطربش را رام و آرام کند؟
نسخه الهی
برای رسیدن به آرامش باید راهی را انتخاب کنیم که دارای بهترین تناسب با ساختار وجودی ما باشد.چه کسی می تواند ادعا کند من نسبت به تمام زوایای وجودی انسان اطلاعات دقیق و صحیح دارم و جسم و جان او را حتی بهتر از خودش می شناسم، جز خالق انسان‌ها و خالق کل هستی؟ آری تنها اوست که می تواند به جان خسته و درمانده ما جانی دوباره بخشد و به ما زندگی سرشار از زیبایی و امید و شادابی عطا کند. تنها اوست که می تواند بر زمین های ظلمت زده جان هایمان بتابد و سرزمین دل هایمان را غرق در نور هدایت و بصیرت کند.
به دنبال آرامش در میان کلام خالق
قرآن کلام خالق هستی است. قرآن کتاب هدایت است.هدایت از ظلمت ها به سمت نور و هدایت و از پستی ها به اوج قله های سعادت! آنچه را که انسان برای رسیدن به آرامش به آن نیاز دارد به همراه نمونه‌های تاریخی آن در این کتاب شریف بیان شده است. قرآن کریم مهمترین عاملی را که سبب آرامش خاطر می شود ، ایمان به خداوند متعال معرفی کرده است. ایمان به خداوند باعث می شود تا انسان در شدیدترین سختی ها و هول انگیزترین لحظات دارای آرامش خاطر باشد.
سخن آخر
ایمان به خداوند سبب می شود که مومن در هیچ لحظه ای آرامش خود را از دست ندهد و با توکل به او همواره امید به یاری خداوند داشته باشد ، چرا که این وعده ای است از طرف خداوند متعال: (وَ کانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُوْمِنِینَ) همواره این حق بر ما بوده است که مومنان را یارى کنیم. به امید روزی که همه دل‌ها آرام به یاد خدا باشد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *