اجحاف به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در طرح «تابستانه کتاب» وزارت ارشاد

 می بایست ضمن بررسی معایب و پذیرش انتقادات در صدد باروری جوانه های دانایی و آگاهی در نزد مردم باشیم و طرح ها را هنگامی باید به مرحله اجرا رساند که غربال لازم از سوی کارشناسان و اهل فن صورت یابد و تنها جنبه تبلیغاتی و آماردهی برای مسئولان نداشته باشد

 به گزارش سادس طرح «تابستانه کتاب» که چندی است در سطح کتابفروشی های کشور راه اندازی شده است، اقدام ارزنده ای است که ابعاد رسانه ای کمی یافته است. بر این اساس ضمن ارزش گذاری به این طرح صورت یافته از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت رفع معضلات و رسیدن به وضعیتی مناسب برای اجرای طرح هایی اینچنینی در دوره های آتی به ذکر نکاتی که در این مدت از اجرای طرح می پردازیم.با مراجعه به کتابفروشی‌های مرکزی سطح شهر تهران، در هنگام خرید کتاب، طرح ۲۰ درصدی تخفیف آثار منتشره روی میز کتابفروشی‌ها قرار دارد که در واقع شکل نوینی از اجرای بن کتاب و اعطای یارانه به خریداران کتاب است، ولی نقایصی نیز وجود دارد که باید وزارت ارشاد اهتمام جدی برای رفع آنها داشته باشد.

از جمله مهم ترین معضل موجود در این طرح، عدم پوشش همه آثار مجوزدار برای در اختیارگیری این یارانه است، برای نمونه هنگامی که که شماره شابک کتاب هایی که به تازگی منتشر شده و یا بخش اعظمی از آثار تخصصی در سایت خانه کتاب جهت دریافت تخفیف منعکس می شود، دچار عدم پذیرش می شود. در صورتی که در طرح «تابستانه کتاب» قرار بر این بوده که کتاب‌ های عمومی ۲۰ درصد و کتاب ‌های کودک و نوجوان از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار شوند و البته عنوان شده که کتاب های کمک درسی، کمک آموزشی، نایاب، افست، بدون شماره شابک و کتاب هایی که در سایت خانه کتاب نباشد مشمول تخفیف نخواهد بود و حداکثر سقف تخفیفی برای هر خریدار ۱ میلیون ریال است.

طرحی که در بازه زمانی یک ماهه از ۱۶ تیر تا ۱۵ مرداد سال جاری در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا می شود و ادامه ای بر طرح هایی چون «عیدانه کتاب» است که در ایام نوروز امسال به اجرا درآمد و نیز طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که در هفته کتاب اجرا شد، اما هنگامی که با یکی از مدیران انتشاراتی درباره آسیب ها و روند اجرایی این طرح گفتگویی داشتیم، ضمن اعلام تاثیرگذاری این طرح برای حوزه کتاب، به همین معضل عدم برخوردار بودن همه آثار منتشره از طرح «تابستانه کتاب» اشاره کرد و گفت: می توان کتاب های دیگری را جایگزین آثار یافت نشده برای تخفیف خریداران کتاب کرد! بدین نحو و طبق نگاه غیرکارشناسانه مجریان ارشاد، کتابی خریداری می شود اما به دلیل عدم قرار گرفتن در لیست آثار قابل تخفیف، کتاب دیگری در سایت کتاب منعکس می شود!

از طرفی فروشندگان و ناشران اطلاعی از لیست آثار قابل تفکیک دریافت نکرده اند و تنها از طریق ثبت هر یک از کتاب های مورد نظر خریدار در سایت خانه کتاب، به قابل تخفیف بودن یا نبودن آنها پی می‌برند! از این رو معضل فوق یا باید برطرف شود و یا این که مدیران ارشاد و مجریان طرح به صراحت عنوان کنند که چه آثاری شامل این طرح شده و چه آثاری از این گونه حمایت ها برخوردار نیستند! به عنوان مثال اجحاف صورت یافته در سینما و دیگر حوزه های دفاع مقدس در این طرح هم خود را نمایان خواهد کرد.

به هر روی توجه به طرح هایی پیش برنده برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه و رونق بخشیدن به بازار کتاب از جمله اقدامات لازم و ضروری بوده و می بایست ضمن بررسی معایب و پذیرش انتقادات در صدد باروری جوانه های دانایی و آگاهی در نزد مردم باشیم اما طرح ها را هنگامی باید به مرحله اجرا رساند که غربال لازم از سوی کارشناسان و اهل فن صورت یابد و تنها جنبه تبلیغاتی و آماردهی برای مسئولان نداشته باشد که متاسفانه با شواهد و قرائنی که در طرح تابستانه کتاب مشاهده می‌شود انگیزه فرهنگ سازی در وزارت فرهنگ و ارشاد جای خود را به آماردهی داده است.

براساس آمار میدانی از کتابفروشی‌های مرکزی شهر تهران درباره طرح «تابستانه کتاب» به موارد محدودی از مشارکت کتابفروشی‌ها رسیدم که به احتمال زیاد با توجه به عدم تبلیغات لازم از این طرح در شهرستان ها به شکلی ضعیف تر هم خواهد بود.

از این رو لازم است تا مجریان طرح برای رسیدن به نتیجه ای مشخص و قابل قبول برای ادامه یافتن طرح، ضمن تسریع در روند مشارکت کتابفروشی های سراسر کشور به دنبال اعلام برآیند طرح فوق باشند. برای نمونه درباره طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» عنوان شد که ۱۰۳ کتابفروشی در بازه زمانی اجرای ۲ هفته ‌ای این طرح مشارکت یافته و بالغ بر ۱۵ هزار نفر از ۲۶ استان کشور با استفاده از یارانه اختصاص یافته، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان کتاب از کتابفروشی‌ ها خریداری کردند. تا به حال عنوان شده که در طرح «تابستانه کتاب»، ۵۹۳  کتابفروشی در سراسر کشور در این طرح شرکت کردند، هر چند بنا بر گفته های برخی از ناشران و فروشندگان کتاب، استقبال از طرح تابستانه از عیدانه کتاب کمتر بوده است که باید دلایل آن به شکلی کارشناسانه مورد نظر قرار گیرد.

منبع:سراج

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *