مهم‌ترین رویکردهای ناجا در سال ۹۵/ برخورد جدی با قاچاق و برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم/ افزایش تجهیزات ویژه پلیس و راه‌اندازی سیستم پایش تصویری

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم به بیان مهم‌ترین رویکردهای ناجا در سال ۹۵ پرداخت و از برخورد جدی با قاچاق و برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم برای تحقق شعار سال سخن گفت.

به گزارش سادس سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه سفر به اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم در اصفهان به بیان نقطه‌نظرات خود درباره موضوعات مختلف پرداخت.

توجه به شعار سال با عنوان “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” و نقش نیروی انتظامی در تحقق این شعار مهم، از موضوعاتی بود که سردار اشتری به‌صورت جدی پیرامون آن سخن گفت.

برخورد جدی با قاچاق و برهم زنندگان امنیت روانی مردم، افزایش تجهیزات ویژه پلیس و راه‌اندازی سیستم پایش تصویری از مهم‌ترین موضوعات مد نظر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ به شمار می‌رود.

متن گفت‌وگوی تسنیم با سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: با توجه به اینکه در زمینه تحقق شعار سال، نیروی انتظامی همواره یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را به خود اختصاص داده مهم‌ترین برنامه‌های ناجا در سال ۹۵ تمرکز بر کدام حوزه‌ها به شمار می‌رود؟

سردار اشتری: رهبر معظم انقلاب امسال را به نام “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام‌گذاری فرمودند و به نظر می‌رسد که همه دستگاه‌ها باید مطابق شعار حضرت آقا بتوانند در حوزه وظایف و مأموریت‌های خود این شعار را محقق کرده و پیاده‌سازی و عملیاتی کنند.

این شعار در نیروی انتظامی نیز سرلوحه کار ما قرار گرفته و از دو منظر هم کار خود را در این زمینه آغاز می‌کنیم. نگاه به داخل نیروی انتظامی و اینکه چگونه در زمینه پیاده کردن موضوع اقتصاد مقاومتی فعالیت کنیم، از اهمیت بسیاری برخوردار است و تلاش ما این بوده که با برنامه‌ها، خریدها و مصارف به این هدف برسیم.

موضوع دوم این است که اگر بخواهیم که اقتصاد مقاومتی در کشور پیاده و سرمایه‌گذاری داشته باشیم و همه دستگاه‌های خصوصی و دولتی، مردم‌نهاد و دیگر دستگاه‌ها در این زمینه حضور پیدا کنند، امنیت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ما در راستای افزایش و ارتقای امنیت و ایجاد آن برای توسعه کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی در کشور آمادگی لازم را داریم. به هر حال، ممکن است برخی سرمایه‌گذاران به‌دنبال آن باشند که در برخی مناطق کشور سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین سرمایه‌گذاران نباید نگران موضوعات امنیتی باشند.

باید بگویم در حال حاضر در سراسر کشور از مرزها گرفته تا شهرها و روستاهای دورافتاده، شرایط امنیتی خوبی داریم اما اگر مجموعه‌هایی نیازمند کار اقتصادی و امنیت و موضوعات انتظامی آن هستند، با همکاری خودشان امنیت این مناطق را نیز به‌صورت ویژه تأمین می‌کنیم.

تسنیم: اقدامات شما برای تبیین شعار سال در نیروهای انتظامی و توجه بیشتر به اجرای آن چه بوده است؟

سردار اشتری: در این راستا نگاه به داخل و بیرون ناجا مد نظر ما قرار گرفته و تلاش ما این است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب به‌خوبی از سوی مسئولان تبیین شود. با توجه به این موضوع، بعد از پایان خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی، کارگروهی در این زمینه تشکیل می‌شود و این کارگروه تخصصی اقدامات لازم را در این باره انجام می‌دهد.

تسنیم: مبارزه با پدیده قاچاق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موارد برای توجه به تولیدات داخل، همواره مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

سردار اشتری: رهبر معظم انقلاب در دیدار خصوصی، به من تأکید کردند که موضوع قاچاق باید با همکاری دستگاه‌های متولی که نیازمند همکاری ویژه آنها هستیم، به‌طور جدی پیگیری شود. بدون شک امروز برخورد با پدیده قاچاق و به‌خصوص با شبکه‌ها و باندها از اهمیت بسیاری برخوردار است و ایشان در فرمایشات حرم رضوی نیز به این موضوع اشاره فرمودند.

بنابراین یکی از موضوعات اصلی ما در سال جاری، مسئله قاچاق خواهد بود و برخورد با قاچاقچیان و شبکه‌ها و باندهای قاچاق اهمیت بسیاری داشته و به‌صورت دقیق و قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم.

همه می‌دانیم ورود کالاهای قاچاق به کشور ضربه مهلکی به اقتصاد ایران وارد می‌کند و باید در این راستا نیز خدمات لازم به مردم، صنایع و دیگر اقشار صورت گیرد.

تسنیم: اجازه دهید به موضوع سفرهای نوروزی و اقدامات انجام شده بپردازیم. آیا از فعالیت‌های صورت گرفته در ناجا پیرامون سفرهای نوروزی رضایت دارید؟

سردار اشتری:یکی از فعالیت‌هایی که امسال با شروع سال آغاز شد، خدمات به مسافران نوروزی بود و خوشحال هستم که این فعالیت‌ها امسال با برنامه‌ریزی بیشتر، آمادگی بیشتر، تجهیزات و نیروی بیشتر صورت گرفت. این اقدامات از ۲۵ اسفند شروع شده و تا ۱۵ فروردین که پایان تعطیلات نوروزی بوده، ادامه پیدا می‌کند.

در حال حاضر همه ظرفیت‌های ما در خدمت مسافران نوروزی برای امنیت شهرها بوده است. ظرفیت‌های خارج از نیروی انتظامی نیز در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و پلیس افتخاری، همیار پلیس و دیگر ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

خوشحال هستم بگویم که امروز در همه جای کشور، حضور پلیس را در جاده‌ها، روز، شب و دیگر موارد مشاهده می‌کنند و امیدوارم که این حضور باعث افزایش آرامش مردم باشد.

تسنیم: به‌طور قطع در حال حاضر برنامه‌ریزی ناجا برای بعد از تعطیلات نوروزی نیز انجام شده و رویکردها در این زمینه نیز مشخص شده است. لطفاً در این باره توضیح بفرمایید.

سردار اشتری: بله. در طول سال نیز توجه به چند نکته مد نظر قرار گرفته است. یکی از این موارد این است که در درون ناجا، موضوع آموزش به‌طور جدی عملیاتی خواهد شد. البته این مسئله در سال گذشته نیز اولویت ما بود و قرارگاه جهادی تربیت آموزش در این راستا راه‌اندازی شد. با تلاش این قرارگاه، هم‌اکنون در همه مأموریت‌ها بازنگری لازم صورت گرفته و اقدامات آموزشی در این زمینه انجام شده است.

البته به‌نظر من موضوع آموزش باید در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز یکی از محورهای کار ما باشد تا پلیس به‌سمت حرفه‌ای شدن، تخصصی شدن و به‌روز شدن خود گام بردارد. به هر حال امروز پلیس یک موضوع اجتماعی است و مسئله اجتماعی‌محور بودن کار پلیس باید در اولویت و محور کار ما قرار گیرد.

تسنیم: به‌نظرتان در این راستا، توجه به چه موضوعی، پلیس را در رسیدن به اهداف خود یاری می‌کند؟

سردار اشتری:بدون شک اگر می‌خواهیم در جامعه مأموریت‌ها و اهداف خود را خوب انجام دهیم، باید مشارکت بالای مردم را فراهم کنیم و این موضوع کار ما را به‌خوبی پیش می‌برد. همه می‌دانند که امروز اگر پیام پلیس از طریق رادیو، تلویزیون و رسانه‌های مختلف به مردم برسد، همه مردم از آن تبعیت و تمکین می‌کنند ما باید اعتماد مردم به پلیس را روز به روز بیشتر کنیم زیرا بالاترین سرمایه نیروی انتظامی، اعتماد مردم به شمار می‌رود.

با توجه به این موضوع، کارگروهی از افراد مجرب و متخصص تشکیل می‌شود تا ارتباط بین مردم و نیروی انتظامی ارتقا پیدا کند، در نتیجه این کار، قانون و ضوابط بهتر انجام و اجرا می‌شود و کشوری امن و آرام در این حوزه خواهیم داشت.

تسنیم: راه‌های ارتباطی مردم در این زمینه چیست؟

سردار اشتری: نظرات مردم از طریق سامانه ۱۹۷ دریافت می‌شود و انتقادات، پیشنهادات و موارد مردمی از این طریق به نیروی انتظامی می‌رسد. خوشحال هستیم که سال گذشته تعداد زیادی از مردم از این طریق با ناجا تماس داشتند و درصد بالایی از تماس‌های آنها برای ما راه‌گشا و مناسب بوده است.

تسنیم: به هر حال افزایش کشفیات جرم و کاهش جرائم، تا حد زیادی نیز به تجهیزات پیشرفته بستگی دارد. آیا در این راستا نیز اقدامی مد نظر قرار گرفته است؟

سردار اشتری: البته. موضوع ورود تجهیزات روز به نیروی انتظامی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و بررسی‌های اولیه درباره این موضوع نیز انجام شده و کار کارشناسی آن نیز انجام شده است. در حال حاضر ورود برخی تجهیزات برای جایگزینی نیروی انسانی و بالا رفتن کار با سرعت و دقت بیشتر، در اولویت ما قرار دارد. البته اگر اعتبارات مد نظر تأمین و پیش‌بینی‌های لازم محقق شود، این تجهیزات به مجموعه نیروی انتظامی وارد شده و خدمات بیشتری به مردم ارائه شود.

تسنیم: به موضوع امنیت اشاره کردید. یکی از شاخصه‌های امنیت درون کشور، تأمین امنیت از مرزهاست که نیروی انتظامی وظیفه سنگینی در این راستا به‌عهده دارد. آیا برای تقویت امنیت مرزها نیز برنامه مدونی پیش‌بینی شده است؟

سردار اشتری: بله. تقویت مرزبانی یکی از دیگر موارد مد نظر ما در این راستا به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید کشور ما دارای ۷ هزار و ۸۵۵ کیلومتر مرز خشکی و آبی و دریایی بوده که مسئولیت امنیت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به‌صورت مستقیم با نیروی انتظامی است و بقیه آن با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و بسیج صورت می‌گیرد.

ما باید برنامه‌ای داشته باشیم که در این زمینه فعالیت‌های مناسبی اجرایی شود. در این راستا باید موضوع انسداد مرزها، استفاده از دستگاه‌های کنترلی، مانیتورینگ کل مرز در مرکزیت و دیگر موارد در مدت مشخص انجام شود و برنامه‌های ما در حال حاضر به این سمت حرکت می‌کند.

در کنار آن، تلاش می‌کنیم که کل رده‌ها، پاسگاه‌های داخل شهرها و خارج از آن را مانیتورینگ کنیم تا بتوان با این روش پایش تصویری همه پاسگاه‌های کشور را در طولانی‌مدت انجام داد. البته به‌خوبی می‌دانیم که این موضوع کار دشواری به شمار می‌رود اما باید در این راستا قدم برداشته و حرکت کنیم. در صورتی که مانیتورینگ به‌طور کلی انجام شود، قدرت اشرافیت بالا رفته و با این کار از اتفاقات و جرائم پیشگیری می‌شود زیرا یکی از اهداف ما در این راستا خواهد بود.

تسنیم: از دیگر دغدغه‌های مردم، موضوع تصادفات جاده‌ای و تلفاتی است که همه‌ساله شاهد آن هستیم. در کنار موضوع آموزش مردمی، آیا پلیس نیز برنامه خاصی برای کاهش این تصادفات مد نظر قرار گرفته است؟

سردار اشتری:بدون شک امروز کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال پیش در دیدار نیروهای انتظامی عنوان کردند که حتی کشته شدن یک نفر در حوادث جاده‌‌ای نیز برای ما زیاد است، بنابراین حتی اگر یک نفر از مردم در این جاده‌ها دچار حادثه شود، باعث نگرانی رهبر معظم انقلاب می‌شود.

قول ما این بوده که این آمار را به کمترین میزان برسانیم و هر سال در این راستا کاهش‌هایی صورت گرفته اما امیدوار هستم امسال هم بتوانیم درصد بالاتری از تلفات جاده‌ای و تصادفات را کاهش دهیم. البته سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مربوطه نیز باید در این زمینه کمک کنند و تلاش ما استفاده از ظرفیت آنها بوده تا کاهش قابل توجهی در حوزه تصادفات و تلفات آنها داشته باشیم.

تسنیم: به نظر می‌رسد آموزش‌ها باعث شده که همکاری مردم با نیروهای انتظامی نیز افزایش پیدا کند. درست است؟

سردار اشتری: البته. مردم امسال همکاری بسیار خوبی با نیروی انتظامی داشتند و این همکاری همه‌ساله افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر همه همکاران نیروی انتظامی مشغول کار هستند و در تعطیلات نوروزی همه نیروهای انتظامی مشغول انجام وظیفه هستند. خوشبختانه همکاری همکاران ما در نیروی انتظامی بسیار مناسب بوده و در کنار آنها، خانواده‌های این نیروها نیز با فداکاری قابل توجه خود، همکاری مناسبی را صورت دادند.

تسنیم: یکی از مصادیق امنیت که امروز و در جامعه کنونی اهمیت خود را به‌خوبی پیدا کرده، موضوع “امنیت اجتماعی” به شمار می‌رود. برنامه ناجا برای افزایش اقتدار خود در حوزه “امنیت روانی” جامعه چیست؟

سردار اشتری: به‌طور قطع گاهی اوقات احساس امنیت از خود امنیت ارزش بالاتری دارد. خوشبختانه امروز امنیت بسیار خوبی در کشور وجود دارد اما ممکن است در برخی نقاط کشور به‌خاطر اتفاقات و جرائم موردی، احساس امنیت به‌صورت مقطعی کاهش پیدا کرده باشد که باید روی آنها کار شود. کلاً ما به‌دنبال ارتقای احساس امنیت هستیم تا مردم از نظر روانی آرامش را حس کنند و بدانند که با جرائم صورت گرفته نیز به‌صورت قاطع برخورد می‌کنیم.

نیروهای انتظامی باید با رأفت، عدالت و مهربانی با مردم برخورد کنند اما در مقابل کسانی که به حقوق مردم تجاوز می‌کنند و قانون را زیر پا می‌گذارند، با قاطعیت برخورد می‌کنند و هرگز در مقابل آنها کوتاه نمی‌آییم.

باید عنوان کنم که ما اجازه نمی‌دهیم افرادی از فضای آرام کشور سوءاستفاده کرده و باعث سلب آسایش مردم شوند. با توجه به این موضوع در این زمینه مقتدرانه برخورد می‌کنیم و قول می‌دهیم که اگر شکایتی داشته باشند و با سامانه ۱۱۰ تماس گرفته شود، به‌سرعت پیگیری شود و اقدامات مؤثری صورت گیرد.

گفت‌وگو از سعید ساکت

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *