«اقتصاد مقاومتی»، بهمعنای اقتصاد خودکفا، مولد، مستقل و شکوفایی است که قادر باشد، در برابر تمامی فشارها، مقاومت کرده و از بنیانهای جامعه محافظت نماید. از اینرو، مهمترین مؤلفهها و شاخصهای اقتصاد مقاومتی را باید در «خودباوری» و «اعتماد» جامعه جستوجو نمود؛ چرا که تا زمانی که جامعه از نظر فکری و فرهنگی به این مرحله از رشد و بالندگی نرسد که «ما میتوانیم»، هرگز به چنین اقتصادی دست نخواهیم یافت.
به گزارش سادس به نقل ازرویکرد دکتر محمود ترابیان مدیر امور روابط عمومی و اطلاعرسانی بانک آینده: «اقتصاد مقاومتی»، بهمعنای اقتصاد خودکفا، مولد، مستقل و شکوفایی است که قادر باشد، در برابر تمامی فشارها، مقاومت کرده و از بنیانهای جامعه محافظت نماید. از اینرو، مهمترین مؤلفهها و شاخصهای اقتصاد مقاومتی را باید در «خودباوری» و «اعتماد» جامعه جستوجو نمود؛ چرا که تا زمانی که جامعه از نظر فکری و فرهنگی به این مرحله از رشد و بالندگی نرسد که «ما میتوانیم»، هرگز به چنین اقتصادی دست نخواهیم یافت.
بنابراین از مهمترین عواملی که اقتصاد مقاومتی بر بنیاد آن شکل میگیرد، میتوان به «بینش و نگرشی» اشاره داشت که بهعنوان موتور محرکه فعالیتهای انسانی مطرح است.امروزه وابستگی حوزههای مختلف اجتماع به یکدیگر، بهویژه در حوزه گرایشها و انگیزشهای انسانی بر کسی پوشیده نیست. وابستگی مذکور، موجب تأثیر و تأثر شاخههای مختلف اجتماع بر یکدیگر میشود.
در این بین و در پارهای از شرایط، برخی از حوزهها، اهمیت دوچندانی برای پیشرفت جوامع مییابند.دو مقولهای که همواره در طول تاریخ با یکدیگر، ارتباط تنگاتنگی داشته و تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر توضیحدهنده بسیاری از تحولات اجتماعی است، «اقتصاد» و «فرهنگ» است؛ چرا که از روزگاران پیشین، بازار، همواره محلی بوده است که شکلدهنده بسیاری از تعاملات اجتماعی افراد بوده و هست و بدین سبب، بسیاری ارزشها، آداب و رسوم و در معنایی کلی، رفتارهای فرهنگی افراد را شکل بخشیده است.
در چنین شرایطی، مهندسی فرهنگ اقتصاد مقاومتی، بهمعنای مدیریت افکارسازی جامعه بهگونه ای است که بتواند نسبت تعادلی و تکاملی را میان عوامل و متغیرهای تشکیل دهنده اقتصاد مقاومتی شکل دهد. که در این میان، روابطعمومیها میتوانند با نقشآفرینی خود در تنظیم ارتباطات درون و برونسازمانی، همواره افکار عمومی را رصد کرده و با جامعه و افکار عمومی تعامل سازندهای را برقرار سازند و بر همین اساس، نقش مهم و حیاتی را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند.
ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی، حمایت از تولید ملی، ترویج فرهنگ صحیح مصرف، آگاهیبخشی، توسعه دانش و مهارتها و قابلیتهای فردی از مهمترین اقداماتی است که در سال اقتصاد مقاومتی باید به آن پرداخت و مسؤولان روابطعمومی میتوانند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» داشته و با استفاده از ابزاری که در اختیار دارند در بین مخاطبان خود تأثیرگذار باشند؛ چرا که اساس کار روابطعمومیها، «فرهنگ» است.
میتوان چنین نتیجه گرفت که؛ زیربنای «اقتصاد مقاومتی»، «فرهنگسازی» است؛ از همینرو، چنانچه فرهنگ ما اصلاح نشود، دستیابی به چنین اقتصادی میسر نخواهد بود و در همین راستا، روابط عمومیها میتوانند با بهرهگیری از جوهره تعاملی و ویژگیهای ارتباطاتی خود، نقش مهم و مؤثری در فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند.
بنابراین از مهمترین عواملی که اقتصاد مقاومتی بر بنیاد آن شکل میگیرد، میتوان به «بینش و نگرشی» اشاره داشت که بهعنوان موتور محرکه فعالیتهای انسانی مطرح است.امروزه وابستگی حوزههای مختلف اجتماع به یکدیگر، بهویژه در حوزه گرایشها و انگیزشهای انسانی بر کسی پوشیده نیست. وابستگی مذکور، موجب تأثیر و تأثر شاخههای مختلف اجتماع بر یکدیگر میشود.
در این بین و در پارهای از شرایط، برخی از حوزهها، اهمیت دوچندانی برای پیشرفت جوامع مییابند.دو مقولهای که همواره در طول تاریخ با یکدیگر، ارتباط تنگاتنگی داشته و تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر توضیحدهنده بسیاری از تحولات اجتماعی است، «اقتصاد» و «فرهنگ» است؛ چرا که از روزگاران پیشین، بازار، همواره محلی بوده است که شکلدهنده بسیاری از تعاملات اجتماعی افراد بوده و هست و بدین سبب، بسیاری ارزشها، آداب و رسوم و در معنایی کلی، رفتارهای فرهنگی افراد را شکل بخشیده است.
در چنین شرایطی، مهندسی فرهنگ اقتصاد مقاومتی، بهمعنای مدیریت افکارسازی جامعه بهگونه ای است که بتواند نسبت تعادلی و تکاملی را میان عوامل و متغیرهای تشکیل دهنده اقتصاد مقاومتی شکل دهد. که در این میان، روابطعمومیها میتوانند با نقشآفرینی خود در تنظیم ارتباطات درون و برونسازمانی، همواره افکار عمومی را رصد کرده و با جامعه و افکار عمومی تعامل سازندهای را برقرار سازند و بر همین اساس، نقش مهم و حیاتی را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند.
ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی، حمایت از تولید ملی، ترویج فرهنگ صحیح مصرف، آگاهیبخشی، توسعه دانش و مهارتها و قابلیتهای فردی از مهمترین اقداماتی است که در سال اقتصاد مقاومتی باید به آن پرداخت و مسؤولان روابطعمومی میتوانند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» داشته و با استفاده از ابزاری که در اختیار دارند در بین مخاطبان خود تأثیرگذار باشند؛ چرا که اساس کار روابطعمومیها، «فرهنگ» است.
میتوان چنین نتیجه گرفت که؛ زیربنای «اقتصاد مقاومتی»، «فرهنگسازی» است؛ از همینرو، چنانچه فرهنگ ما اصلاح نشود، دستیابی به چنین اقتصادی میسر نخواهد بود و در همین راستا، روابط عمومیها میتوانند با بهرهگیری از جوهره تعاملی و ویژگیهای ارتباطاتی خود، نقش مهم و مؤثری در فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند.