خبری از نظارت بر خودروسازان نیست/ هدف جریمه، درآمدزایی نیست

جانشین فرمانده ناجا با انتقاد از خودروسازان گفت: از رقابت و نظارت خبری نیست و حتی قوانین توسط خودروسازان تغییر می‌کند و باید گفت مشکل اصلی نبود کیفیت و ایمنی است.

به گزارش سادس سردار اسکندر مومنی با اشاره به کاهش تعداد کشته‌های حوادث ترافیکی در کشور از ۲۸ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر اظهار داشت: زمانی که تعداد خودرو کمتر از ۷ میلیون بود ۲۸ هزار کشته داشتیم و امروز که تعداد خودروها از ۱۷ میلیون گذشته تعداد کشته‌ها به ۱۶هزار نفر رسیده که این مسئله همت و اقدام جهادی پرسنل پلیس راه را مشهود می‌سازد.

وی با بیان اینکه بالاترین آمار کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی را در دنیا داریم، گفت: امسال کاهش ۳ درصدی کشته‌ها را شاهد بودیم؛ یعنی حدود ۴۵۰ نفر کشته شدند که این افراد به نسبت عدد مطلق است در حالی که حجم سفر و حجم خودروها افزایش داشته است.

جانشین فرمانده ناجا گفت: برای سال ۹۵ بر همت خود افزوده و برنامه‌ریزی‌های جدید انجام دهیم چرا که به نظر نمی‌رسد در سال ۹۵ اتفاق جدیدی بیفتد.

سردار مومنی به حوزه خودرو پرداخت و اظهار داشت: بعید است در سال ۹۵ اتفاق خاصی در این حوزه رخ دهد پس باید بر اقدامات درونی و مسئول‌سازی شهروندان تکیه کنیم.

وی گفت: کشور ما از نظر دانش انسانی قوی است اما در حوزه خودرو موضوع ساختاری مطرح است چرا که آنچه ایمنی را ارتقا می‌دهد رقابت و نظارت در کنار حمایت است.

سردار مومنی به انتقاد در این زمینه پرداخت و گفت: از نظارت و رقابت خبری نیست و حتی قوانین توسط خودروسازان تغییر می‌کند و هیچ افق روشنی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: دادن وام هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ مشکل اصلی نبود کیفیت ایمنی است که ناشی از عدم رقابت و نظارت است و اگر ارتقا به وجود نیاید کیفیت ایمنی نیز نخواهد بود.

جانشین فرمانده ناجا به حوزه قوانین و مقررات اشاره کرد و گفت: بعید است در این حوزه اتفاقی رخ دهد و با ابطالی که صورت گرفت از مجلس و ریاست مجلس می‌خواهم اقدامات شایسته‌ای در تصویب قوانین راهور انجام دهند.

وی افزود: بعد از ۴۰ سال و ۴ دهه یعنی از سال ۵۱ که قانون تغییر نکرده بود در سال ۹۰ قانون تغییر کرد اما به دلیل نگاه‌های متفاوتی که وجود دارد و مشکلاتی که در تغییر قوانین است، خواهشم این است که در قانون راهور چیزی را به آئین‌نامه و بخشنامه واگذار نکنند و هر چیزی که لازم است را به صورت قانون تصویب کنند تا جایی برای تفسیر باقی نماند.

سردار مومنی در ادامه گفت: همیشه جریمه کردن هدف نبوده اما به دلیل اینکه شاید بتوان جان فردی را نجات داد برای جلوگیری از تصادفات جریمه اعمال می‌شود. هدف جریمه، درآمدزایی برای خزانه نیست. جریمه برای بازدارندگی است مثل دیه؛ برای جلوگیری از تکرار تخلف و جرم است.

وی از رئیس مجلس و نمایندگان مجلس درخواست کرد که هر آنچه قرار است تصویب شود به قانون، مقررات و آئین‌نامه موکول نکرده و در متن قانون تصویب کنند تا دچار تفسیرهای مختلف نشوند.

سردار مومنی، حضور گسترده و پیشگیرانه همه عوامل به صورت محسوس و نامحسوس در جاده‌ها، کنترل دقیق و برخورد جدی با تخلفات حادثه‌ ساز، برخورد مناسب با مردم و همچنین استفاده مناسب از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی به مردم را از جمله این تدابیر سازمانی عنوان کرد.

جانشین فرمانده ناجا به اختصاص ۳۰ فروند بالگرد و پرنده‌های فوق سبک، خودروهای کمکی و همچنین دوربین به پلیس راهوار اشاره و خاطرنشان کرد: در ایام نوروز بیشترین حوادث رانندگی به دنبال واژگونی خودروها رخ می‌دهد که به دلیل خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *