هواپیماربایی در قبرس با آزادی گروگانها و دستگیری فرد رباینده پایان یافت

یک فروند هواپیمای خطوط هوایی مصر که صبح امروز ناگهان از مسیر خود منحرف شده بود، مجبور به فرود در جنوب قبرس شد. پس از چندین ساعت مذاکره با هواپیما ربا سرانجام با آزادی گروگان‌ها، هواپیما‌ربا دستگیر شد.

به گزارش سادس، رسانه‌های قبرسی روز سه‌شنبه از فرود اضطراری یک فروند هواپیمای خطوط هوایی مصر در فرودگاه شهر ساحلی «لارناکا» خبر دادند. 

دقایقی بعد مشخص شد که این هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۰ متعلق به شرکت هواپیمایی مصر است که قصد داشته از قاهره به اسکندریه پرواز کند، اما در بین راه فردی که مدعی بود به خود کمربند انفجاری بسته، خلبان را مجبور به تغییر مسیر و فرود اضطراری در قبرس کرد.

این هواپیما با شماره پرواز ۱۸۱ ساعت ۷ و پانزده دقیقه به وقت محلی از فرودگاه برج‌العرب در اسکندریه به سمت قاهره پرواز کرده بود که ناگهان تغییر مسیر داد و نیم ساعت پس از پرواز ارتباط بین این هواپیما با فرودگاه قطع شد.

فرودگاه قاهره ساعتی بعد اعلام کرد که این هواپیما ۵۵ سرنشین و بین ۵ تا ۷ نفر خدمه پرواز دارد. با این حال وزارت هواپیمایی مصر شمار مسافران را ۸۰ نفر اعلام کرد.

رسانه‌های اسرائیلی خبر داده بودند که همزمان با ربوده شدن هواپیمای مصری مذکور، ارتش اسرائیل حالت آماده‌باش اعلام کرده و جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیلی به سمت هواپیمای مذکور قبل از فرود آمدنش در قبرس رفته بودند.

این اقدام از بیم آن صورت گرفت که ربایندگان مسیر هواپیما را به سمت حریم هوایی فلسطین اشغالی هدایت کنند و دست به اقدامات خرابکارانه و انفجاری در تاسیسات راهبردی اسرائیلی از جمله چاه‌های گاز نزدیک به مرزهای دریایی قبرس بزنند.

رادیو قبرس در نخستین دقایق اعلام خبر، به نقل از منابع امنیتی احتمال وجود بمب در این هواپیما را تائید کرد. 

بلافاصله پس از فرود هواپیما، پلیس ضدتروریسم و نیروهای امنیتی قبرس در محوطه فرودگاه حضور یافته و هواپیما را احاطه کرد.

لارناکا شهری ساحلی در جنوب قبرس است. در پی این حادثه فرودگاه لارناکا بسته شد و پروازهای ورودی به فرودگاه پافوس منتقل شدند.

پس از آن بود که نیروهای امنیتی مذاکره با فرد رباینده که ابتدا هویتش «ابراهیم سماحه» و دارای تابعیت مصری-آمریکایی اعلام شد و بعد گفته شد که «سیف الدین مصطفی» نام دارد، آغاز شد.

رسانه‌های تونسی اعلام کرده بودند که ۳۰ مصری، ۱۰ آمریکایی و ۸ انگلیسی و چندین هلندی و بلژیکی در هواپیما حضور دارند و همین امر اهمیت این حادثه را دوچندان کرد. وزارت خارجه قبرس اعلام کرد که رباینده نخست قصد داشت تا هواپیما را وادار به فرود در ترکیه کند، اما بعدا پذیرفته که هواپیما در قبرس فرود آید.

هرچند در ابتدا عنوان شد که وی درخواستی مطرح نکرده، اما بعدا گفته شد که وی خواستار دیدار با همسر سابقش است که در قبرس زندگی می‌کند. پناهندگی سیاسی و آزادی زندانیان زن مصری از دیگر درخواست‌هایی بود که رسانه‌های قبرسی و مصری به این فرد نسبت دادند. 

با ادامه مذاکرات، وی ابتدا با آزادی زنان، کودکان و اتباع مصری موافقت کرد و بعد هم همه سرنشینان به جز ۴ تبعه خارجی و ۷ نفر کادر پرواز آزاد شدند.

 

در این زمان بود که رئیس‌جمهور قبرس اعلام کرد رباینده تروریست نیست و اهداف شخصی دارد. سخنگوی دولت مصر هم او را فردی «احمق» توصیف کرد. 

وزیر حمل و نقل هوایی مصر هم در کنفرانسی خبری اعلام کرد که خلبان و کمک خلبان، یک خدمه پرواز، یک افسر امنیتی و ۳ مسافر هنوز در هواپیما هستند. وی گفت که درباره هویت فرد رباینده و افرادی که هنوز در هواپیما هستند اطلاعاتی در اختیار نخواهد گذاشت.

با وجود خودداری مقام مصری از اعلام هویت رباینده، اما الیوم‌السابع اعلام کرد که هویت وی «سیف الدین مصطفی» استاد تاریخ دانشگاه قاهره است. سخنگوی وزارت خارجه مصر هم از ابراهیم سماحه به دلیل اینکه وی را به اشتباه رباینده هواپیما معرفی کرد،عذرخواهی کرد. 

در پی هواپیماربایی امروز در خطوط هوایی مصر، پرواز امروز از قاهره به نیویورک هم به دلایل امنیتی به تاخیر افتاد.

اندکی بعد شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که اخباری در دست است که نشان می‌دهد، نیروهای ویژه قبرس آمادگی دارند تا به هواپیما ربوده شده حمله کند.

پس از آن بود که ۷ نفر دیگر از افرادی که درون هواپیما بودند موفق به خروج شدند. یک نفر  از این افراد با پریدن از پنجره کابین خلبان از هواپیما خارج شد.

نهایتا با خروج تمام گروگان‌ها، وزارت خارجه قبرس اعلام کرد که گروگان‌گیر تسلیم و بازداشت شده است. دولت قبرس می‌گوید این فرد که قرار است از وی بازجویی صورت گیرد، وضعیت روانی ناپایداری دارد و هنوز انگیزه دقیق او از هواپیماربایی مشخص نیست.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *