تشريح عملکرد نيروي انتظامي در سه ماه نخست امسال / اجراي طرح ساماندهي يکپارچه معاينه فني به همت پليس / راه اندازي 110 قرارگاه انتظامي ساحلي / کاهش 17 درصدي سرقت از بانک ها / کلاهبرداري مالي با سهم 81 درصدي در صدر جرايم فضاي مجازي / شناسايي بيش از 1.5 ميليون مشمول غايب

سخنگوي ناجا در يازدهمين نشست خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار، سردار “سعيد منتظرالمهدي” در يازدهمين نشست خبري از کاهش 6 درصدي جان باختگان تصادفات در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: اين ميزان کاهش عليرغم افزايش 1.5 ميليون وسيله نقليه و به همين ميزان صدور گواهينامه جديد صورت گرفته است.

وي افزود: در تعطيلات پاياني ماه مبارک رمضان و عيد فطر آمار جان باختگان حدود 8 درصد در سر صحنه تصادفات و ميزان فقره تصادفات در اين ايام نيز با کاهش 16 درصدي همراه بوده است.

سخنگوي ناجا با اشاره به اجراي طرح تابستاني پليس راهور يادآور شد: در تابستان سال گذشته ، عدم توجه به جلو و رعايت فاصله طولي، سرعت غيرمجاز و انحراف به چپ اصلي ترين دلايل تصادفات بود. ساعت هايي بين 16 تا 20 بيشترين زمان تصادفات و واژگوني با 37 درصد در صدر جدول تصادفات قرار داشت که در اين ميان خواب آلودگي دليل اصلي واژگوني بوده است.

دکتر منتظرالمهدي در ادامه با اشاره به اينکه، استان هاي اصفهان و فارس بيشترين آمار تصادفات تابستان سال گذشته را به خود اختصاص داده اند، افزود: کمترين ميزان تصادفات در ايام اشاره شده مربوط به استان هاي ايلام و کهکيلويه و بويراحمد است.

امکان پرداخت بخشودگي تخلفات رانندگي تا پايان آذر 95

وي در ادامه در خصوص پرداخت بخشودگي تخلفات رانندگي بيان کرد: اين امکان براي رانندگان وجود دارد که بخشودگي و افزايش جرايم را تا پايان آذرماه سال جاري پرداخت کرده و رانندگان مي توانند از فرصت لحاظ شده براي پرداخت اصل جريمه استفاده کنند.

وي اعلام کرد: تخلفات رانندگي که تا پايان سال 94 مشمول افزايش دو برابري به سبب عدم پرداخت به موقع جريمه ها شده اند، بخشيده مي شوند.

معاون اجتماعي ناجا توضيح داد: امکان پرداخت تدريجي جرايم براي شهروندان وجود دارد و رانندگان مي توانند با مراجعه به سايت راهور و در اولويت قراردادن تخلفات اقدام به پرداخت جرايم کنند.

وي اضافه کرد: اين امکان نيز وجود دارد رانندگان با ارسال کد ده رقمي به سامانه پيامکي 1101202020 که کنار کارت خودرو است از ميزان جرايم خود مطلع شوند.

اين مقام ارشد انتظامي از اجراي طرح ساماندهي يکپارچه معاينه فني به همت پليس خبر داد و گفت: 600 مرکز صدور معاينه فني در کشور فعاليت مي کنند که حدود 460 مرکز در شهرستان ها و الباقي در راه ها فعال است.

عدم جعل معاينه فني با راه اندازي سامانه ” سيمفا ”

وي تأکيد کرد: با توجه به راه اندازي سامانه “سيمفا” تقريبا امکان جعل معاينه فني منتفي است. تلاش بر اين است در روند صدور معاينه فني تسريع و تسهيل شود .

وي يادآور شد: در صورت الصاق برگه معاينه فني به خودرو و محرز شدن موارد خلاف ايمني و يا سلامت خودرو چون دودزا بودن و … براي مأموران راهور، اعتبار برگه معاينه فني ساقط است.

شناسايي بيش از 1.5 ميليون مشمول غايب و صدور بيش از 200 هزار کارت معافيت

سخنگوي ناجا در ادامه از شناسايي بيش از 1.5 ميليون مشمول غايب بالاتر از 8 سال خبر داد و گفت: 500 هزار مشمول غايب در سال گذشته و امسال جهت خريد خدمت مراجعه و ثبت نام کرده اند.

سردار منتظرالمهدي ادامه داد: در اين ايام بيش از 200 هزار کارت معافيت براي متقاضيان و مشمولان صادر شده است.

کسر خدمت سه ماهه به ازاي هر فرزند

وي از ارائه تسهيلات به مشمولان خبر داد و گفت: امکان خدمت براي مشمولان متأهل در محل سکونت همسر وجود دارد و به ازاي هر فرزند، مشمولان مي توانند از کسر خدمت سه ماهه استفاده کنند.

وي با اشاره به مزيت استفاده از مزاياي بيمه درماني براي سربازان و افراد تحت تکفل بيان کرد: براي سربازان تحصيلکرده نيز اين امکان وجود دارد که به فراخور شرايط علمي و تخصصي در مراکز مورد نياز بکارگيري شوند. مشمولان اين طرح ( ليسانس و بالاتر ) با مراجعه به مراکز پليس +10 و ارائه مدارک مستند مي توانند از تسهيلات ارائه شده بهره ببرند.

افزايش 47 درصدي جرايم رايانه اي در سه ماهه نخست امسال

سخنگوي ناجا در ادامه از افزايش 47 درصدي جرايم رايانه اي در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: بيشترين جرايم در فضاي مجازي در حوزه کلاهبرداري مالي با سهم 81 درصدي است؛ 46 ميليون کاربر اينترنتي در کشور وجود دارد که 29 ميليون نفر از طيف جوانان هستند.

معاون اجتماعي ناجا بر لزوم تمرکز بر آموزش و مهارت افزايي کاربران اينترنتي در راستاي کاهش قربانيان جرايم رايانه اي تأکيد کرد و با توصيه به کاربران اينترنتي، گفت: کاربران هيچ گونه فايل پيوست ايميل و پاکت هاي ناشناس خود را باز نکنند مگر اينکه ابتدا آن را دانلود و سپس توسط آنتي ويروس ها شناسايي کنند.

سردار منتظرالمهدي با اشاره به اينکه در کشورهاي پيشرفته 0.25 درصد از بودجه اقتصادي خود را براي کنترل فضاي مجازي تخصيص مي دهند، گفت: نياز است همه دست اندرکاران در اين حوزه با اقدامات پيشگيرانه فعاليت کنند .

کشف بيش از 200 تن مواد مخدر طي سه ماه

اين مقام ارشد انتظامي در خصوص اقدامات پليس مبارزه با مواد مخدر توضيح داد: در سه ماهه نخست امسال بيش از 200 تن مواد مخدر کشف شده است و ميزان کشفيات در اين مدت نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزايش 14 درصدي داشته است .

وي دستگيري مهم ترين شرور سابقه دار و قاچاقچي شرق کشور توسط پليس استان سيستان و بلوچستان را از ديگر اقدامات در راستاي مبارزه با مواد مخدر بيان کرد.
سردار منتظرالمهدي با اشاره به تنوع و گستردگي مواد مخدر و اعلام اينکه  بيش از هزار نوع مواد تخديرزا در جهان وجود دارد، افزود: سوداگران هر بار با يک نام و به يک شکل جديد مواد مخدر معرفي مي کنند که مقابله با آن نياز به آگاهي، آموزش، هوشيارسازي و مقاوم سازي جوانان دارد.

وي خطاب به زنان و دختران جامعه هشدار داد: به هوش و به گوش باشيد که سوداگران، مواد و قرص هايي با عناوين تبليغي کاهش وزن، افزايش مسرت و شادابي و … در برخي از آرايشگاه ها و ورزشگاه ها توزيع مي کنند. تبليغ و معرفي هر ماده اي که تأثير خارق العاده و آني داشته باشد تأمل برانگيز است؛ پايه بسياري از اين مواد شيشه و متافتامين است که اثر مخرب بسيار دارد.

کاهش 17 درصدي سرقت از بانک ها در سه ماهه نخست امسال

معاون اجتماعي ناجا در خصوص سرقت از يکي از بانک ها در تهران توضيح داد : در اين خصوص دو نفر شناسايي شده و ميزان سرقت 30 ميليون تومان بوده است که به زودي اخبار تکميلي در اين خصوص ارائه مي شود.

وي از کاهش 17 درصدي سرقت از بانک ها طي سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و افزايش کشف 14 درصدي در اين حوزه خبر داد و گفت: ميزان سرقت از بانک هاي دولتي 57 درصد کاهش داشته است.

سخنگوي ناجا با بيان اينکه بانک هاي خصوصي در خط مقدم دستبرد سارقان قرار دارند بر لزوم ارتقاء سيستم حفاظتي ، ايمني و امنيتي اين بانک ها تأکيد کرد.

وي اشاره کرد: تعداد دو فقره سرقت از بانک هاي خصوصي در سه ماهه اول سال رخ داد که اين به معناي افزايش 200درصدي سرقت از بانک هاي خصوصي است.

دکتر منتظرالمهدي همچنين درباره حملات سايبري به سيستم هاي بانکي مطرح کرد : در واقع اين حملات در سطح ” صفحه اول” سيستم هاي بانکي صورت مي گيرد و نفوذ به لايه هاي عمقي محقق نشده است. لازم است بانک ها با توجه به هشدارها و توصيه هاي پليس فتا با اتخاذ راهکارهاي حفاظتي امکان سوءاستفاده را ناهموار و از deface شدن (تغيير) جلوگيري نمايد.

کاهش 45 درصدي قاچاق سوخت در کشور

وي در توضيح اقدامات نيروي انتظامي در راستاي تشديد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد: با فعاليت قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ميزان قاچاق سوخت در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 45 درصد کاهش داشته است.

اين مقام ارشد انتظامي بيان کرد: کاهش ميزان قاچاق و افزايش کشفيات، مهم ترين دستاورد فعاليت اين قرارگاه است.

سردار منتظرالمهدي در خصوص قاچاق تلفن همراه توضيح داد: بر مبناي تصميم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سوخت مقرر شده اطلاعات گوشي تلفن همراهي که از مبادي رسمي وارد کشور مي شود در يک سامانه، ثبت و اطلاعات، از طريق اين سامانه به مرکز مخابرات ارائه شود.

وي اضافه کرد: مرکز مخابرات با ايجاد زيرساخت ها و ثبت خوداظهاري از استفاده کنندگان گوشي ها، امکان شناسايي گوشي هاي قاچاق را دارد و گوشي هاي قاچاق غير فعال مي شوند.

نجات جان بالغ بر 700 نفر از شهروندان از غرق شدن در يک ماه گذشته

سخنگوي ناجا در بخش ديگري از سخنان با اشاره به اجراي طرح دريا بيان کرد: بيش از 110 قرارگاه انتظامي ساحلي در استان هاي مازندران و گيلان همزمان با اجراي اين طرح راه اندازي و فعال شده است و در بيش از 25 شهرستان ساحلي پليس به منظور تقويت نظم و امنيت حضور دارد.

وي خاطر نشان کرد: در يک ماه گذشته بيش از 700 نفر از شهروندان که در شرف غرق شدن بودن توسط مأموران نيروي انتظامي نجات يافتند.

اين مقام ارشد انتظامي مطرح کرد: آمار نجات يافتگان از غرق در تابستان سال گذشته 1500 نفر بوده است.

دکتر منتظر المهدي در خصوص شيوه کلاهبرداري “نيجريه اي” و ” فيشينگي” توضيح داد: در کلاهبرداري نيجريه اي سودجويان با معرفي خود به عنوان افراد پولدار با صرافي و بنگاه هاي معاملاتي وارد مذاکره شده و پس از کسب اعتماد اقدام به کلاهبرداري مي کنند.

وي مطرح کرد: اما شيوه “فيشينگي” بيشتر در خصوص سوء استفاده از کاربران سايتي است بدين نحو که سودجويان با کپي از سايت ها و اعمال تغييرات جزيي و ارسال به کاربران امکان سوء استفاده را فراهم مي کنند و اطلاعات فرد کاربر را ثبت و در راستاي کلاهبرداري مورد سوء استفاده قرار مي دهند.

وي در ادامه با توصيه و هشدار به کاربران کارت خوان هاي ثابت و سيار از بکارگيري دستگاهي به نام ” اسکيمر” توسط کلاهبرداران خبر داد و گفت: توسط اسکيمر امکان کپي برداري اطلاعات بانکي و مالي کاربران کارت خوان ها وجود دارد .

سردار منتظرالمهدي تأکيد کرد: شهروندان به هنگام خريد رمز بانکي خود را شخصا وارد “پوزهاي ” خريد کنند و از در اختيار قرار دادن اطلاعات به ديگران خودداري کنند.

معاون اجتماعي ناجا در خصوص ساماندهي اتباع خارجي و افاغنه گفت: اين طرح در دستور کار وزارت کشور مي باشد و هر تصميمي که اتخاذ شود لازم الاجراست و اقدامات به موقع اطلاع رساني مي شود.

سردار منتظرالمهدي در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران در خصوص ماده مخدر “کتامين” و “تسبيح” توضيح داد : مواد مخدر بسيار متنوع و متکثر هستند و هر روز به شکل ، نما و نامي براي جذب مصرف کنندگان معرفي مي شوند.

وي اضافه کرد: اساسا پايه اين موادها متافتامين و شيشه است و کتامين و کپتاگن (keptag0n) نيز ترکيبي از چند مخدر است که در عربستان و کشورهاي عربي استفاده مي شود و بسيار خطرناک و گران است و البته تبعات سنگيني دارد.

نقش اثرگذار مرزنشينان در تقويت امنيت مرزها

سردار منتظرالمهدي در خصوص اقدامات مرزباني در ماه هاي اخير مطرح کرد: ايران يک منطقه مهم و ژئوپليتيک و محل عبور از شرق به غرب و از نظر سياسي بسيار ارزشمند و حائز اهميت است. در تأمين و توسعه امنيت بسياري از نهادها دخيل هستند. اما اهتمام مرزبانان در راستاي توسعه و تأمين امنيت بر کسي پوشيده نيست. شاهد اين ادعا حادثه اخيري است که با هوشياري مرزبانان از ورود عوامل تروريستي به کشور جلوگيري شد و در اين ميان تني از مرزبانان غيور به شهادت رسيدند.

وي به نقش اثرگذار مرزنشينان در تقويت امنيت مرزها اشاره کرد و گفت: امنيت در مرزها حاکم است.

سردار منتظرالمهدي در توضيح بازگشت مجرمان به چرخه جرم گفت: اين چرخه، از زنجيره اي از موقعيت هاي اجتماعي که داراي حلقه هاي متعدد مي باشد تشکيل شده است، اولين حلقه فقر و آسيب و به ترتيب حلقه هاي بعدي، بزه و بحران تصميم گيري، جرم و دستگيري، زندان و تبهکاري، خانواده و کودکان آسيب ديده و … است.

سخنگوي ناجا گفت: آنچه که به پليس مرتبط است ورود به حلقه اي که وظيفه ذاتي پليس است يعني حلقه جرم و دستگيري؛ هرچند پليس فراتر از وظيفه خود نيز اقدام مي کند و در حلقه دوم با راه اندازي و فعاليت مراکز مشاوره در کلانتري ها اقدامات فراتري انجام مي دهد. پليس تلاش مي کند تا با ورود به حلقه اول در مناطق فقير و آسيب زا اقدامات پيشگيرانه از جنس ارتقائي و نوع يک نيز انجام دهد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *