سودجويي کلاهبرداران از اطلاعات کارت بانکي با نصب ” اسکيمر “

رئيس اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا، گفت : افراد سودجو با نصب قطعه اي سخت افزاري به نام “اسکيمر” اقدام به کپي برداري از اطلاعات مهم کارت بانکي افراد مي کنند، که انجام عمليات بانکي توسط مشتري مي تواند از کپي شدن کارت بانکي جلوگيري کند.

به گزارش  سادس سرهنگ دوم “عليرضا آذردرخش”در گفت و گو با پايگاه خبري پليس ، با اشاره به کلاهبرداري هاي صورت گرفته از طريق دستگاه هاي کارت خوان ، اظهار کرد: در يکي از روش هاي شايع کلاهبرداري از طريق دستگاه هاي کارت خوان، افراد سودجو با نصب قطعه اي سخت افزاري به نام “اسکيمر” اقدام به کپي برداري از اطلاعات مهم کارت بانکي افراد مي کنند.

وي افزود: “اسکيمر” دستگاهي است که از آن براي کپي کردن اطلاعاتي که در نوار مغناطيسي کارت هاي بانکي وجود دارد استفاده مي شود و فرد مجرم در فرصتي مناسب اين اطلاعات را با استفاده از نرم افزاري خاص در کارت هاي بانکي خام کپي رايت کرده و مي تواند از حساب قرباني برداشت وجه داشته باشد.

رئيس اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا، با توصيه به شهروندان، عنوان کرد : انجام عمليات بانکي توسط مشتري و دقت در هنگام خريد مي تواند از کپي شدن کارت بانکي جلوگيري کند ضمن اينکه رمز عبور را خود مشتري بايد وارد نمايد.

سرهنگ آذردرخش تاکيد کرد: وارد کردن رمز عبور توسط مشتري مي تواند تضمين کننده امنيت کارت بانکي وي باشد؛ چرا که حتي در صورت نصب “اسکيمر” بر روي دستگاه کارتخوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وي امکان پذير نخواهد بود.

اين مقام انتظامي ادامه داد: مدتي است استفاده از کارتخوان هاي سيار رو به افزايش است و استقبال هموطنان از اين دستگاه باعث شده تا وقوع کلاهبرداري در اين حوزه افزايش پيدا کند.

سرهنگ آذردرخش ياد آور شد : کارتخوان هاي سيار، نسل جديدي از دستگاه‌هاي کارتخوان است که با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکي متصل شده و تراکنش هاي بانکي را با استفاده از شبکه تلفن همراه و استفاده از سرويس‌هاي GMS و GPRS انجام مي دهد.

وي بيان کرد: در يکي از تازه ترين پرونده هاي تشکيل شده در پليس فتا، فرد سود جو که داراي شغل ميوه فروشي سيار بوده با استفاده از دستگاه کارتخوان سيار و نصب “اسکيمر” بر روي آن اقدام به سرقت اطلاعات بانکي مشتريان خود نموده و با استفاده از رمز ورود که معمولاً خود قرباني آن را در اختيار مجرم قرار داده اقدام به برداشت از حساب بانکي تعداد زيادي از هموطنان کرده است.

رئيس اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا، اعتماد بيش از حد هموطنان را يکي از عوامل موثر در وقوع چنين کلاهبرداري دانست و افزود : اگر هموطنان عزيز در هنگام خريد، خودشان عمليات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد نمايند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

اين مقام انتظامي، نظارت بانک مرکزي و ساير دستگاه هاي مرتبط، بر نحوه عملکرد و احراز هويت افراد متقاضي دريافت دستگاه کارتخوان را بسيار مهم دانست و گفت: ساماندهي دارندگان دستگاه هاي کارتخوان مي تواند نقش بسزايي در کاهش وقوع جرايم در اين حوزه داشته باشد.

وي خاطر نشان کرد : شهروندان حتما مراقب باشند در خريد از دست فروشان يا افرادي که دستگاه‌ هاي کارت خوان ساير دارند در دام” اسکيمر” نيفتند و دستگاه کارت خوان آنها چسب خورده و يا شکسته نباشد و يا قطعه اي اضافه نداشته باشد.

رئيس اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا، با بيان اينکه شهروندان به هيچ وجه رمز کارت خود را به فروشندگان اعلام نکنند، تاکيد کرد: هموطنان عزيز خودشان رمز بانکي را در هنگام خريد وارد نمايند.

سرهنگ آذردرخش در خصوص ضرورت تغيير رمز بانکي کارت‌ها به صورت دوره‌اي ، مطرح کرد: تغيير رمز ماهانه و دوره اي يکي از بهترين راهها براي جلوگيري از عملي شدن اهداف مجرمانه سايبري است.

وي در پايان گفت: هموطنان عزيز در صورت مواجهه با موارد مشکوک مي توانند آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوريت هاي سايبري، لينک ثبت گزارشات مردمي به پليس فتا اعلام نمايند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *