تروریسم چگونه نفس بانک‌های ترکیه را بند آورده است؟

تروریسم و رکود در قیمت انرژی به جام زهر برای بانک‌های ترکیه تبدیل شده است.
به گزارش سادس به نقل از رویکرد بر اساس داده‌هایی که خبرگزاری بلومبرگ از اداره ساماندهی بانک‌های ترکیه بدست آورده، تسهیلات جاری که بیش از ۳ ماه از سررسید آنها گذشته تنها در ماه می به بیش از ۳۳ درصد در بالاترین سطح ۵ سال اخیر رسیده است.

همچنین تعداد تسهیلات معوق جاری که بزودی در بین تسهیلات معوق غیر جاری قرار خواهند گرفت در ۳ ماهه ابتدایی امسال ۲ برابر شده این در حالی است که موارد جلوگیری از ورشکستی نیز به ۶۳ درصد افزایش یافته است.

بدهی‌های صنایع گردشگری و انرژی که در مجموع بیش از ۱۳ درصد استقراض شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند به علت وقوع انفجارات شهرهای آنکارا و استانبول که مانع حضور گردشگران شده است جزو پرریسک ترین بدهی‌ها هستند.

از سوی دیگر شرکت های برق که به دنبال کسب درآمدهای سرشار بودند حالا با افت قیمت ها در حال باز پرداخت بدهی های انباشته شده هستند.

وخامت کیفیت دارایی ها در حالی است که طب تند سریع‌ترین رشد در اقتصاد این کشور طی ۳ ماهه ابتدایی در ۴ سال اخیر فروکش کرده است. این امر علاوه بر اینکه کسب و کارها را از ساخت و ساز گرفته تا خرده‌فروشی به علت کاهش ارزش ارز محلی تحت فشار قرار می‌دهد، به سودآوری بانک‌ها نیز در صورت نابسامانی اوضاع برای رشد اقتصادی آسیب می‌رساند.

همچنین تضعیف لیره وام‌های بانکی در مبادلات خارجی را که حدود ۴۲ درصد از استقراض شرکت‌ها را شامل می‌شود با تهدید روبرو کرده است.

لیره ترکیه بیش از ۱۹ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از ابتدای سال ۲۰۱۵ از دست داده است.

همچنین در همین مدت کاهش ارزش لیره ترکیه تاثیر زیادی بر شاخص بانک‌های بورس استانبول داشته است به نحوی که این شاخص با ۱۱ عضو بانکی با افت ۱۲ درصدی روبرو شده است.

بر اساس گزارش آژانس نظارت و تنظیم مقررات بانکی آنکارا تسهیلات غیر جاری از ۲.۸۸ کل اعتبارات در سال قبل به ۳.۳۵ افزایش یافته است همچنین دارایی‌های بخش صنعت نیز با ۱۳ درصد افزایش به ۲.۴۷ تریلیون لیره(۸۵۳ میلیارد دلار) رسیده است. بسیاری از این فشارها در شرکت‌هایی است که حدود ۷۵ درصد استقراض‌ها را شامل می شود.

مقدار وام‌های بد در میان کسب و کارهای کوچک از سال گذشته تا ماه آوریل ۵۴ درصد جهش داشته این در حالی است که نسبت وام های معوق در صنعت ساختمان که ۱۲ درصد تسهیلات را شامل می شود از ۳.۴ درصد به ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس میانگین برآورد ۳۰ اقتصاد دان، اقتصاد ترکیه در سه ماهه اول امسال رشد ۴.۸ درصدی را در مقایسه با رشد ۵.۷ درصدی سه ماهه پایانی سال گذشته تجربه کرده است و امکان کاهش این رشد به ۳.۲ درصد در سه ماهه دوم وجود دارد.

ورود گردشگران به ترکیه طی ده ماه متوالی با ثبت رکورد در ماه می کاهش یافته چرا که حملا ت تروریستی به صنعتی آسیب رسانده که ۸ درصد از اشتغال نیروی کار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اظهارات کارشناسان، تاثیرات این نابسامانی های اقتصادی با آغاز بازپرداخت تسهیلات بانکی در پایان فصل گردشگری در اکتبر از سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ بروز خواهند یافت.

همچنین تاثیرات غیر مستقیم آن در دیگر بخش ها مانند حمل و نقل ، مواد غذایی و ساخت و ساز منجر به وخامت بیشتر در فهرست وام های بانکی پرداختنی در نیمه دوم سال خواهد شد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ریسک صنعت برق این کشور در حالی که شرکت ها به دنبال بازسازی بدهی های خود هستند در حال افزایش است.

شرکت ها حالا یا به دنبال عرضه سهام پروژه هایی هستند که دولت در ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی شروع به فروش آن دارایی ها کرد یا به دنبال استمهال وام ها.

از سوی دیگر کاهش بیش از ۵۰ درصدی قیمت نفت خام برنت بر تولید برق این کشور بازتاب داشته است زیرا نیمی از تولید برق با کاهش ۳۰ درصدی طی ۲ سال گذشته توسط سوخت گاز طبیعی صورت می گیرد و از همین رو شرکت ها در تلاش برای تطبیق خود با قیمت گاز طبیعی هستند.

مترجم: هادی فتح اللهی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *