وابسته نظامی در اسرائیل؛‌ مغز متفکر کودتای ترکیه

ژنرال «آکین اوزتورک» فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه روز شنبه به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام این کشور دستگیر شد.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری هاآرتص،‌ ژنرال «آکین اوزتورک» فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه روز شنبه به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام این کشور دستگیر شد. دست کم پنج ژنرال دیگر نیز به اتهام مشابهی بازداشت شده اند.

رسانه های ترکیه نیز گزارش دادند که شش فرمانده ارشد ارتش ترکیه از جمله ژنرال «آکین اوزتورک» به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجامی که جمعه شب آغاز شد، بازداشت شدند. این فرمانده نیروی هوایی ترکیه در دهه ۱۹۹۰ میلادی، وابسته نظامی این کشور در اسرائیل بوده است.

اوزتورک در فاصله سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی در سفارت ترکیه در تل آویو خدمت می کرد و پس از آن،‌ به فرماندهی نیروی هوایی ترکیه (۲۰۱۵-۲۰۱۳) منصوب شد. این شخصیت نظامی ۶۴ ساله سال گذشته از سمت فرماندهی نیروی هوایی کناره گرفت و در «شورای عالی نظامی» ترکیه به فعالیت مشغول شد.

این ژنرال ترک اکنون دشمن بزرگ مقامات ترکیه بویژه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور قلمداد می شود؛ اما تا پیش از کودتای جمعه شب، اوزتورک یکی از رهبران نظامی مشهور ترکیه بشمار می رفت که موفق به دریافت مدالهای افتخار فراوان از نیروی هوایی ترکیه و همچنین ناتو شده بود.

دفتر دادستانی ترکیه اعلام کرده است که ژنرال اوزتورک و همدستان وی به اتهام خیانت محاکمه خواهند شد. گفته می شود که «بینالی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه نیز به تلویزیون دولتی این کشور گفته است که طراحان این کودتا به مجازات مرگ محکوم نخواهند شد؛ زیرا مجازات مرگ در قانون اساسی ترکیه غیرقانونی اعلام شده است و در عوض برای ممانعت از تکرار کودتا در آینده تغییرات لازم در قانون اساسی اِعمال خواهد شد.

دست کم پنج ژنرال دیگر نیز به اتهام دست داشتن در این کودتا بازداشت شدند که از آن جمله می توان به ژنرال «آدم هودوتی» فرمانده ارتش دوم و عالیرتبه ترین مقام نظامی توقیف شده اشاره کرد. ارتش دوم که در «مالاتیا» مستقر است، وظیفه حراست از مرزهای مشترک ترکیه با سوریه، عراق و ایران را برعهده دارد.

روزنامه حریت نیز گزارش داد که «آونی آنگون» فرمانده پادگان مالاتیا و «اردال اوزتورک» فرمانده ارتش سوم نیز در میان بازداشت شدگان هستند.

نیروهای وفادار به دولت ترکیه روز شنبه در نبرد با آخرین کودتاچیان توانستند بر آنها ظفر یابند که در این مبارزه، ۱۶۰ نفر از جمله تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته شدند.

یک وزیر دولت ترکیه گفت که هنوز تعدادی از فرماندهان ارتش ترکیه در گروگان کودتاچیان هستند. اما دولت ترکیه اعلام کرد که وضعیت را کاملاً تحت کنترل دارد و حدود ۲۸۳۹ نفر را- از پیاده نظام گرفته تا افسران ارشد- و از جمله آنهایی که «ستون فقرات» این شورش را تشکیل می دادند، دستگیر کرده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *