رسانه امروزی می تواند تهدیدی برای فرهنگ بومی باشد

 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خانواده را مهمترین بخش تربیت دینی برشمرد و گفت: میزان دسترسی به تولیدات رسانه ای در برخی موارد به ضرر فرهنگ بومی است.

به گزارش سادس به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اختتامیه جشنواره چادرهای آسمانی با اعلام اینکه خانواده مهمترین بخش تربیت دینی را بر عهده دارد افزود: مسئله عفاف و حجاب صرفا به کشور ما معطوف نیست بلکه این مقوله فرهنگی و دینی مرتبط با جامعه جهانی مسلمین است. فرهنگ عفاف و حجاب به عملکرد نظام های متفاوتی از جمله فرد، خانواده ، اجتماعاتی اعم از محله ، محیط تحصیل، کار و محیط های عمومی مربوط می شود .

خاموشی با تاکید بر اینکه خانواده مهم ترین رکن در تربیت دینی و گسترش فرهنگ عفاف و اخلاق مداری است گفت: درحوزه فرهنگ عفاف همه نهادهای مسئول باید پای کار باشند و صرفا نیروی انتظامی در این حیث مسئول و متولی نیست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: حجت الاسلام  خاموشی با اشاره به نقش ابزار ارتباطاتی در عصر حاضر عنوان کرد: در گذشته تأثیر رسانه به میزان کنونی نبود امروز میزان دریافت هر شخص از تولیدات رسانه ای بسیار گسترده شده است و این دسترسی نیز تعاریف متعددی دارد.

وی عنوان کرد: اگر فرد به لحاظ تقوا و تربیت خودساخته نباشد این میزان دسترسی به تولیدات رسانه ای نامحدود در برخی موارد به ضرر بوده و تقوا و تربیت دینی در کاهش ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی بسیار اثرگذار است.

وی افزود: فرهنگ تولیدی ناهمگون با فرهنگ ماست و ضرورت دارد تا به این مساله به صورت ویژه رسیدگی شود. اگر اجتماع از افراد بی مبالات تشکیل شده باشد نمی‌توان وضعیت اخلاقی درست برای آن جامعه متصور شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: عصر سوم رسانه که در حال گذر است زمان برگشت به خانواده ها است اما خانواده ای که در آن هر شخصی به یک ابزار ارتباطاتی مشغول است.

وی با بیان اینکه این شیوه ” فرهنگ مهاجم ” اطلاق می شود، خاطر نشان کرد: اینکه مسئولان ذیربط در این حوزه چه اقداماتی انجام داده اند و یا چه برنامه هایی تعریف و تدوین شده است بسیار مهم است.

حجت الاسلام  خاموشی در ادامه یاد آور شد: هر چند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خانواده مهم ترین رکن است اما باید گفت، اجتماع ما تشکیل یافته از خانواده هاست بنابراین باید تمرکز بر خانواده ها و ترویج فرهنگ عفاف صورت بگیرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: نیروی انتظامی در حیطه وظایف خویش اقدامات خوبی در زمینه حفظ حجاب در جامعه انجام داده است اگرچه در اجرای طرح گشت ارشاد توسط ناجا و برخی صحبت ها پیرامون آن، به نیروی انتظامی ظلم شده است.

وی افزود: اگر نهادهای فرهنگ ساز، نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی و محافل مساجدی و دینی دست به دست هم دهند و کارکردهای خودشان را انجام دهند قطعا نیروی انتظامی و فعالیت های آن در زمینه عفاف و حجاب مفهوم واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: یادآوری مسئولیت دیگر نهادها در حوزه فرهنگ و عفاف یکی از پیام های این همایش است. امید است نهادهای فرهنگی و تربیتی، همانند نیروی انتظامی به موقع و دلسوزانه در این حوزه عمل کنند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *