نحوه حمل «سلاح شکاری» در قانون تغییر می‌کند/ لایحه حمایت از محیط‌بانان در اختیار جهانگیری

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه نحوه حمل «سلاح شکاری» در صورت تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان تغییر می‌کند، گفت: در لایحه حمایت از محیط‌بانان به خواسته‌ها و کمبودهای محیط‌بانان توجه شده است.

به گزارش سادس به نقل از تسنیم حمید‌رضا خیلداردرباره لایحه حمایت از محیط‌بانان که قرار است به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اظهار کرد: این لایحه توسط سازمان محیط زیست تهیه شده و در حال حاضر برای بررسی در اختیار معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفته که به‌زودی بعد از رفع ایرادات، تقدیم مجلس خواهد شد.

وی ادامه داد: در این لایحه از یگان حفاظت محیط زیست نیز نظرخواهی به عمل آمد و ما هم برخی خواسته‌ها و کمبودها را گنجاندیم که امیدواریم مورد تایید مسئولان ذیربط قرار بگیرد و از دغدغه محیط‌بانان سخت‌کوش کشور کاسته شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به برخی از مفاد گنجانده شده در لایحه حمایت از محیط‌بانان اشاره و تصریح کرد: بحث مجوزهای حمل سلاح شکاری توسط شکارچیان که تهدیداتی برای محیط‌بانان به دنبال داشته یکی از مفادی بود که باید در قانون اصلاح شود.

خیلدار خاطرنشان کرد: در این لایحه تاکید کردیم که به غیر از عشایر، شکارچیانی که مجوز سلاح دارند، فقط حق نگهداری از آن در منزل را داشته باشند و در صورتی از آن استفاده کنند که مجوز و پروانه شکار را از سازمان محیط زیست دریافت کنند.

وی اضافه کرد: بنابر مفادی که گنجانده شده، شکارچیانی که مجوز لازم را از سازمان محیط زیست دریافت نکنند در صورت حمل سلاح و شکار به اشد مجازات محاکمه خواهند شد و برخورد جدی با این افراد انجام می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اگر این پیشنهاد در لایحه مورد تایید قرار گیرد و  تصویب شود، تهدیدات محیط‌بانان به حداقل می‌رسد چرا که شکارچیان غیر‌مجاز دیگر سلاح ندارند و در صورت حمل هر‌گونه سلاح بدون مجوز سازمان محیط زیست، برخورد شدیدی با عوامل صورت می‌گیرد.

خیلدار یکی دیگر از موارد مطرح شده در لایحه حمایت از محیط‌بانان را موضوع کمبود نیرو دانست و تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار نیرو نیازمندیم چرا که تعداد نیروهای محیط‌بانی بسیار کم است و باید مسئولان امر به این مهم توجه کنند.

وی افزود: در کنار فراهم آمدن نیروی کارآمد برای محیط‌بانی، موضوع ارتقای تجهیزات را نیز در لایحه گنجانده‌ایم و خواستار بهبود شرایط در این رابطه هستیم چرا که یکی از مهمترین راهکارهای محیط‌بانی، کارکرد حفاظت هوشمند است که امیدواریم به این مهم توجه شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از نبود بودجه مناسب برای یگان حفاظت محیط زیست گلایه کرد و گفت: یگان حفاظت حتی یک ریال هم اعتبار ندارد؛ این یگان باید بودجه مستقلی داشته باشد و نیازمند تجهیزات ارتباطی، دوربین هوشمند، خودروی مناسب برای محیط‌بانی و پاسگاههای مختلف در عرصه تحت حفاظت هستیم که این مهم را نیز در لایحه پیشنهادی لحاظ کرده‌ایم.

خیلدار با اشاره به موضوع حقوق محیط‌بانان کشور اظهار کرد: بحث افزایش حقوق محیط‌بانان را نیز در لایحه آورده‌ایم که قطعا این طرح حمایتی برای محیط‌بانان مناسب خواهد بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بودجه یگان حفاظت به صورت مناسب در نظر شود تا مشکلات موجود بر سر راه محیط‌بانان، همچون تجهیزات، آموزش و حتی جیره غذایی آنان حل شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *