مسکن در خواب نیمه عمیق/ کاهش نرخ سود بانکی هم موثر نیفتاد؛ تردید سازندگان و خریداران

علی‌رغم اظهارات مقام‌های مسئول دولتی در بخش مسکن و رئیس اتحادیه مشاوران املاک،بخش مسکن از وضعیت خواب عمیق خارج نشده و سازنده‌ها و متقاضیانی که اتفاقاً توانایی ورود به بازار را دارند در ساخت و خرید مسکن همچنان تردید دارند.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری فارس، چهارمین سال رکود بخش مسکن باعث شده بود تا تمام امیدها و نگاه‌ها به کاهش نرخ سود بانکی دوخته شود، گویی این اقدام می‌تواند بر این بخش معجزه کند اما حتی این اقدام نیز از سوی دولت نتوانست مسکن را که شمع چهارمین سال رکود خود را روشن می‌بیند خاموش کند و کیک جشن تولد رونق را برش بزند.

بازار مسکن از اواخر سال ۹۱ به خواب عمیقی فرو رفت و با گذشت نزدیک به ۴ سال از آن روزها هنوز از خواب عمیق بیدار نشده است. به گفته مشاوران املاک که ارتباط مستقیمی با سازنده ها و خریداران مسکن دارند این بازار هنوز در خواب عمیق و نیمه عمیق فرو رفته است، ظاهرا کاهش نرخ سود بانکی نیز چاره ساز نشده و هنوز سازنده‌ها و متقاضیان را برای ورود به بازار مسکن ترغیب نکرده است.

*دولت چاره‌ای برای کاهش مجدد نرخ سود بانکی تا پایان سال ۹۵ را ندارد

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که دولت چاره‌ای ندارد تا یک بار دیگر نرخ سود بانکی را کاهش دهد،چرا که هنوز میان نرخ تورم و نرخ سود بانکی فاصله است و اگر این اتفاق قبل از سر رسید انتخابات ریاست جمهوری سال آینده رخ دهد شاید بر کل اقتصاد و سپس بر بخش مسکن که موتور محرکه اقتصادی محسوب می شود اثر مثبتی بگذارد.

البته کارشناسان می‌گویند دولت برای خروج مسکن از رکود اقدامات و راهکارهای مختلفی از افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود آن را در نظر گرفت اما تاکنون هیچ یک از این اقدامات راهگشا نبوده است.

اگر چه گزارش‌ ماه قبل بانک مرکزی نشان می‌داد که مسکن وارد فاز پیش‌رونق شده است و مسئولان وزارت راه و شهرسازی در ادامه این گزارش ادعا کردند که روند رشد معاملات مسکن تا پایان سال جاری بدون افزایش قیمت ادامه خواهد داشت اما گزارش ها از بازار مسکن(ساخت و ساز و خرید و فروش)نشان می دهد که سازنده ها و متقاضیان خرید هنوز در بازگشت به بخش مسکن تردید دارند و به نوعی منتظر یک اقدام جدید دولت علاوه بر کاهش نرخ سود بانکی هستند.

در ماه خرداد در شهر تهران به طور تقریبی ۱۵ هزار و ۴۰۰ معامله مسکن ثبت شده است که هر چند عدد به نسبت خوبی است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸درصد رشد داشته است اما برای پیش رونق کافی نیست.

*سازنده های مسکن: هزینه ساخت و ساز بالاست

اکثر سازنده‌ها بر این باور هستند که تا زمانی که هزینه ساخت و ساز بالا باشد آنها ریسک بازگشت به بازار مسکن را نمی پذیرند چرا که آنها معتقدند دولت می تواند با کاهش و حتی حذف(اعطای یارانه) برخی هزینه‌های ساخت و ساز که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن می‌شود،رونق را همانند سال‌هایی که ساخت و ساز به اوج خود رسیده بود به بخش مسکن هدیه دهد.

*متقاضیان وام ۸۰ میلیونی هم در خرید مسکن تردید دارند

مسئول یکی از شعب بانک مسکن در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: بعد از اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن به همراه نرخ سود بانکی کاهش یافت استقبال برای سپرده گذاری نیز افزایش یافت اما دلیل اینکه چرا برخی از متقاضیان با سررسید تسهیلات خود برای تشکیل پرونده و یا ارائه مدارک برای معرفی به دفترخانه و تحویل چک ۸۰ میلیونی تسهیلات مسکن اقدام نمی کنند را نمی دانیم.

مشاوران املاک نیز در خصوص تردید خرید مسکن از سوی متقاضیان را بر پایین بودن قدرت خرید عنوان می کنند و می گویند:درست است که برخی متقاضیان امتیاز وام ۸۰ میلیونی را دارند اما به دلیل پایین بودن قدرت خرید نمی توانند وارد بازار شوند.

*رشد معاملات دلیل قاطع بر خروج مسکن از رکود نیست

نجاتی یکی از مشاوران املاک در منطقه ولیعصر می گوید:زمانی که بازار مسکن در اوج رکود قرار داشت، تعداد معاملات مسکن شهر تهران در طول یک ماه به چیزی نزدیک به ۷هزار قرارداد رسید، این در حالی است که طبق گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در بازار تهران در خرداد ماه ۱۶ هزار معامله مسکن بوده است اما همین میزان هم برای خروج مسکن از رکود در اوج جابجایی ها نمی تواند مقدمه پیش رونق باشد.

البته اکثر کارشناسان اقتصادی مسکن بر این باورند که ممکن است معاملات بخش مسکن در سال ۹۵ رونق گیرد اما این به معنی خروج از رکود این بخش نیست چرا که خروج از رکود بخش مسکن نیاز به بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشور دارد .

*جامساز کارشناس اقتصادی:چشم انداز روشنی را برای خروج بخش مسکن ازوضعیتی رکودی در دوسال آینده متصور نیستم

جامساز کارشناس اقتصادی چشم انداز روشنی را برای خروج بخش مسکن ازوضعیتی رکودی در دوسال آینده متصور نیست . وی بر این باور است تازمانی که اقتصاد کشور متحول نشود و بخش های واقعی اقتصاد به حرکت در نیاید بخش مسکن از رکود خارج نخواهد شد .

وی اظهار داشت : با توجه به تاثیر دیرهنگام آثار برجام در اقتصاد کشور حداقل زمان منطقی برای رونق بخش واقعی اقتصاد را می توان دو سال فرض کرد ، بنابراین خروج مسکن از رکود بعد از این مدت دور از انتظار نیست

محمدیان کارشناس مسکن نیز در پاسخ به این سئوال که پیش‌بینی شما از وضعیت بازار در نیمه نخست سال و نیمه دوم چیست؟ آیا رشد معاملات ادامه پیدا می‌کند؟گفت:به هر حال وقوع نوسانات جزئی در این بازار در ماه‌های آتی طبیعی است با این حال پیش‌بینی می‌شود که به‌تدریج وضعیت کسب‌وکار در حوزه مسکن و گردش مالی در این صنعت رو به بهبود باشد.

وی افزود:انتظار می‌رود که از نیمه دوم امسال شاهد رونق تدریجی در بخش مسکن باشیم چرا که در حال حاضر سرمایه سازندگان به دلیل رکود قفل شده است اما با افزایش معاملات و افزایش گردش مالی، سرمایه‌ها آزاد می‌شود و سازندگان می‌توانند تولید بیشتری داشته باشند.

کارشناسان بر این باور هستند که با افزایش خرید و فروش مسکن و رونق ساخت‌وساز، در صنایع وابسته نیز تقاضا ایجاد می‌شود، بنابراین زنجیره کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی در این صنعت فعال می‌شود و این به بهبود معیشت و شرایط زندگی مردم کمک می‌کند و درنهایت GDP کشور رشد پیدا می‌کند.

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *