برای ایجاد جامعه امن همه باید “مسئولیت‌پذیر” باشند

 جانشین پلیس پیشگیری ناجا ، با بیان اینکه رفتار “بزه دیدگان” در پیشگیری از جرم موثر است، گفت : در بسیاری از مواقع سهل انگاری، کوتاهی و یا رفتار ناصحیح مردم منجر به وقوع جرم و یا بزه دیدگی می شود.

به گزارش سادس به نقل از ایسناسردار معصوم بیگی  در چهارمین جلسه هفته ناجا، پیشگیری از جرم را وظیفه همگانی دانست و اظهار کرد: کاهش جرم و پیشگیری از وقوع جرایم ،  به تنهایی از عهده یک دستگاه و یا سیستم عدالت کیفری بر نمی آید، لذا برای ایجاد جامعه امن همه باید “مسئولیت پذیر” باشند.

وی با اشاره به میزان ایفای نقشی که مردم و دستگاه ها در راستای پیشگیری از جرم بر عهده می گیرند، افزود: در این شرایط، جامعه از امنیت پایدار تری برخوردار خواهد بود و برای این کار باید تمامی ظرفیت ها فعال، هماهنگ و همسو شوند.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا  بیان کرد: در وقوع جرم عوامل مختلفی دخیل است که یکی از آنها “بزه دیدگان” هستند، بزه دیدگی عمدتاً امری دفعی و یا اتفاقی نیست، مجرمان معمولاً برای ارتکاب جرم از نقاط ضعف و غفلت هایی که وجود دارد به عنوان فرصت بهره می برند، لذا مردم باید با اقدامات پیشگیرانه به گونه ای عمل کنند که فرصت ها را از مجرمان بگیرند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مواقع مردم می توانند با هوشیاری و اقدامات پیشگیرانه که پلیس توصیه می کند، مجرمان را ناکام بگذارند، این یعنی ایفای نقش موثر و بازدارنده مردم در پیشگیری از تکمیل چرخه جرم.

وی با بیان اینکه بزه دیده یکی از کنشگران جرم است، مطرح کرد: درصد قابل توجهی از جرایم را می توان با نقش دادن به افراد بزه دیده و افراد در معرض بزه، کنترل کرد.

براساس گزارش سایت پلیس، جانشین پلیس پیشگیری ناجا در پایان، هفته ناجا را فرصتی استثنایی برای همراه کردن مردم و مسئول سازی برای پیشگیری از جرم دانست که این مهم با اهتمام مضاعفی در این هفته محقق خواهد شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *