حکایت دردسری که موسسه ثامن الحجج برای مردم و نظام بانکی بوجود آورد / واکنش عجیب بانک مرکزی که مردم را عصبی تر می کند

 کارشکنی‌های مدیران ثامن الحجج در مسیر فروش اموال باعث شد منابعی که بانک مرکزی برای بازگرداندن سپرده ها درنظر گرفته بود کفاف تمام سپرده گذاران را ندهد و پرداخت مطالبات بالای ۱۰۰ میلیون تومان از تعاونی به آینده موکول شود.
ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در ماه های اخیر دچار دست اندازهای بزرگی شده است؛ تغییر مسئولان بانک مرکزی در این حوزه، کمبود منابع برای بازگرداندن سپرده ها و کارشکنی های مدیران مؤسسات ورشکسته دست به دست هم داده است تا سپرده گذاران، بانک عامل و بانک مرکزی دچار مشکلات فراوانی شوند.

به گزارش  به نقل از سادس اقدامات بانک مرکزی گرچه با کندی و مشکلات فراوانی به نتیجه رسید اما در مورد موسسات باقی مانده در جریان ساماندهی می توان گفت این اقدامات تماما منجر به ایجاد و یا تشدید بحران شده است. به عنوان نمونه آخر این تشدید بحران می توان به اطلاعیه شماره ۹ بانک مرکزی اشاره کرد که بدون در نظر گرفتن تبعات و عواقب آن صادر شد. این در حالی است که روابط عمومی نهاد ناظر بر شبکه پولی کشور حتی این زحمت را بر خود نمی پذیرد که با پیگیری و رصد تحرکات سپرده گذاران و کارمندان این تعاونی دست کم امادگی برخورد با شرایط بحرانی و تبعات اجتماعی آن را ایجاد کند.

یکی از این موسسات غیرمجاز که با پرداخت سودهای بیش از ۲۸ درصد طی سال های گذشته سپرده‌های فراوانی جمع کرده بود و در جریان ساماندهی با برخورد بانک مرکزی مواجه شد، تعاونی اعتبار ثامن الحجج به مدیریت فردی به نام “سید ابوالفضل میرعلی” است. رسیدگی به وضعیت حساب های این تعاونی، عملیات اجرایی پرداخت سپرده ها و دریافت اقساط از سوی بانک مرکزی از اواخر سال گذشته به بانک پارسیان سپرده شده است.

کار اما آنگونه که پیش‌بینی می شد پیش نمی‌رود؛ کارشکنی‌های مدیران ثامن الحجج در مسیر فروش اموال باعث شد منابعی که بانک مرکزی برای بازگرداندن سپرده ها درنظر گرفته بود کفاف تمام سپرده گذاران را ندهد و پرداخت مطالبات بالای ۱۰۰ میلیون تومان از تعاونی به آینده موکول شود.

در همین حال اعتراضات مستمری از سوی سپرده گذاران صورت می گیرد که با برگزاری تجمع های مختلف خواهان دریافت سپرده های خود هستند. تجمع مقابل نهادهای مختلف، مراجعه حضوری و مجازی به نهادهای مرتبط و نامرتبط داخلی و بین المللی مانند سازمان ملل! و نامه نگاری های الکترونیکی با مسئولان بانک مرکزی از جمله اقداماتی است که از سوی سپرده گذاران انجام می شود.

بانک مرکزی نیز با این استدلال که هشدارهای متعدد به سپرده گذاران مؤسسات اعتباری بدون مجوز داده شده بود، پرداخت سپرده ها را نیازمند همکاری مالک و مدیران تعاونی ثامن الحجج می داند.

دبیر کل بانک مرکزی در تماس های ایمیلی با تعدادی از سپرده گذاران کلان ثامن الحجج به این موضوع اشاره کرده است که باید تا پایان پروسه رسیدگی قضایی و کشف اموال و فروش آنها صبر کنند اما این موضوع که آیا طی این مدت سودی به سپرده های آنها تعلق می گیرد یا خیر همچنان در پاسخ های دبیر کل بانک مرکزی مبهم و نامعلوم است.

دامنه مطالبات سپرده گذاران در تعاونی اعتبار بدون مجور ثامن الحجج اما فقط به دریافت اصل پول محدود نمی‌شود بلکه این سپرده گذاران که معمولا سپرده هایی بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند، خواهان دریافت سود پول خود نیز هستند!

این روزها در شبکه های اجتماعی سپرده گذاران ثامن الحجج دائما تکرار می شود که بانک پارسیان باید همانند قوامین که موسسه اعتماد ایرانیان در آن ادغام شد، هم اصل و هم سود سپرده های مردم را پرداخت کند و اگر این کار را نکند باید به شعب پارسیان مراجعه کنیم تا با هراس از اجتماع در شعب پول ما را پس بدهند!

این قبیل تهدیدها اگرچه هیچ گاه عملی نخواهد شد و نهادهای انتظامی قطعا اجازه انجام آن را نخواهند اما تبعات منفی فراوانی برای شبکه بانکی کشور به دنبال دارد. برهم خوردن آرامش و اطمینان خاطر سپرده گذاران و سهامداران بانک پارسیان وسایر بانک های رسمی کشور که فریب سودهای غیرمتعارف مؤسسات اعتباری بدون مجوز را نخوده بودند و پول های خود را در بانک های مجاز سپرده گذاری کرده اند، یکی از تبعات منفی ادامه وضعیت موجود است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *