چگونه كولر خودرو را راه اندازي كنيم ؟

بسياري از مردم تصور مي كنند سيستم تهويه خودرو (كولر خودرو ) فقط از بخاري و كولر تشكيل شده است.

 به گزارش سادس بسياري از مردم تصور مي كنند سيستم تهويه خودرو (كولر خودرو ) فقط از بخاري و كولر تشكيل شده است. در حالي كه يك حالت ديگر هم در سيستم تهويه خودرو وجود دارد و آن حالت پنكه است و آن هنگامي است كه هوا از بيرون وارد اتاق مي شود بدون اينكه بخاري و كولر درگير باشد.

اصولا اين حالت مختص زماني است كه هواي داخل اتاق نه سرد است و نه گرم و فقط نياز به تهويه دارد تا از حالت خفگي درآيد. مزيت اين كار اين است كه از باز شدن شيشه ها جلوگيري مي كند كه باعث جلوگيري از ورود سر و صدا و آلودگي مي شود و در وضعيت آيروديناميكي . مصرف سوخت و شتاب خودرو بهبود و پايداري ايجاد مي كند

سرما در گرما

سيستم تهويه را به ويژه هنگامي كه داخل خودرو بسيار گرم شده است بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نكنيد. پس از وارد شدن به خودرو پنجره هارا پايين كشيده و صبر كنيد هواي داخل خودرو عوض شود بعد از چند دقيقه مي توانيد سيستم تهويه مطبوع خودرو را روشن كنيد.

دليل اين كار اين است كه بر اساس تحقيقات انجام گرفته داشبورد صندلي و سيستم تهويه از خود گاز بنزن توليد مي كند كه يك گاز سمي است كه بويي شبيه بوي پلاستيك گرم شده دارد كه باعث آسيب رساندن به استخوان ها و ابتلا به كم خوني و كاهش گلبول هاي قرمز خون مي باشد. از جمله عوارض ديگر مي شود به لوسمي كه باعث سقط جنين در زن ها مي شود اشاره كرد.

ميزان گاز بنزن موجود در هوا 50 ميلي گرم در واحد حجم است كه اين ميزان در داخل خودرو با شيشه هاي بسته 200 تا 400 ميلي گرم است حال اگر خودرو در فضاي باز و زير نور خورشيد 40 درجه سانتي گراد پارك باشد ميزان بنزن موجود در فضاي داخل خودرو 2000 تا 4000 ميلي گرم بالا مي رود كه 40 برابر بيشتر از حد مجاز آن است.

آغاز به كار كولر

سعي كنيد كولر را هنگامي روشن كنيد كه دور موتور پايين باشد و از روشن كردن آن در سرعت و دور بالا خود داري تا از آسيب به كلاچ كمپرسور جلوگيري شود. در ابتداي كار سرعت پنكه كولر را زياد كنيد تا هواي گرم موجود در خودرو تخليه شود تا سيستم خنك كننده آماده بكار شود .

سرعت هاي مختلف پنكه

پنكه يا همان فن كولر داراي سرعت هاي مختلف قابل به تنظيم است در خودرو هاي امروزي بر خلاف خودرو هاي قديمي كولر خودرو مجهز به ترمستات است هر چه سر عت پنكه بيشتر شود گازي كه در اواپراتور گردش و اتاق را خنك مي كند سرماي خودرا زودتر از دست مي دهد و فرمان اتومات كردن با فواصل كمتري صادر مي شود در نتيجه كمپرسور زمان بيشتري در گير بوده و سوخت بيشتري مصرف مي شود

آنچه درباره استفاده از كولر خودرو بايد بدانيم

خنك شدن در هواي گرم تابستان و خلاص شدن از كلافگي و خواب آلودگي و بهبود تنفس و گردش خون از فوائد استفاده از كولر است. اما خطراتي هم براي سلامتي شما دارد استفاده از كولر در حضور كودكان و سفر هاي طولاني ضروري است. اما بايد به گونه اي تنظيم شود كه به گردن و صورت كودكان نخورد و سبب گرفتگي و ماهيچه هاي آنها نشود. استفاده از كولر در تونل در شرايطي مناسب است كه هوا امكان ورود از بيرون را نداشته باشد، زيرا هواي داخل تونل بسيار آلوده مي باشد هر چند تونل هاي شهري مانند تونل هاي شهر تهران داراي سيستم تهويه قوي يا جت فن مي باشد ولي توصيه مي شود كه از ورود هواي بيرون به داخل جلوگيري شود .

در فضاي شهري به ويژه در ترافيك ها نيز روشن كردن كولر در حالت ورود هوا از بيرون سبب ورود ذرات و دود به داخل مي شود پس ترجيحا در هنگام توقف و يا سرعت پايين كولر را در صورت مناسب بودن دما خاموش كنيد يا دست كم در حالت گردش داخلي قرار دهيد . اگر كولر خودرو شما مانند 206 تيپ پنج و شش از نوع اتوماتيك بوده و دستگاه تنظيم دما دارد بهتر است آن را روي دماي دلخواه خود تنظيم كنيد تا بطور اتوماتيك روشن و خاموش شود .

خاموش نگه داشتن كولر از بسياري از افراد راه حل مناسبي براي صرفه جويي در مصرف بنزين است اما حقيقت چيز ديگري است . اگر درحين توقف يا سرعت پايين از كولر استفاده كنيد بنزين بيشتري مصرف مي شود اما استفاده از آن در بزرگراه ها با سرعت بالا بنزين بسيار كمي مصرف مي كند چرا كه اگر در همان حالت به جاي روشن كردن كولر شيشه ها را پايين بكشيد به دليل بر هم خوردن وضعيت آيروديناميكي خودرو مقداري به مصرف سوخت افزود خواهد شد .

رطوبت سبب مي شود فيلترها مكان مناسبي براي رشد قارچ و كپك ها باشند . گاهي پيش مي آيد كه با روشن كردن كولر خودرو بوي نا مطبوعي در هواد مي پيچد . اين به آن معني است كه يا خودروي شما فيلتر ندارد (مثل تندر 90 كه مي توان با تهيه فيلتر از بازار آزاد اين مشكل راحل كرد )يا فيلتر كثيف و پر از قارچ و ميكروب شده و نياز به پاك شدن يا تعويض دارد .

دو نكته زمستاني را فراموش نكنيد : اول اينكه كولر حداقل هر ماه يك بار به مدت سي دقيقه بايد روشن و كمپرسور درگير شود تا گاز خنك كننده به اصطلاح رسوب نكند چون در اين صورت نا گزير خواهيد بود چند ده هزار تومان براي شارژ كولر هزينه كنيد .

نكته دوم اين كه در فصول سرد سال كه معمولا داخل اتاق و شيشه ها بخار مي گيرد اگر روشن كردن بخاري و ورود هوا از بيرون به داخل هم افاقه نكرد به عنوان اخرين راه بايد در حين روشن بودن بخاري و ورود هواي گرم دكمه كولر راروشن كنيد.تا كمپرسور نيز درگير شود.از آنجا كه يكي از خاصيت هاي كولر جذب رطوبت محيط است.اين كار ضمن ادامه كار بخاري و گرم كردن كابين باعث كاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدايي شيشه ها كمك خواهد كرد.

تهيه و تنظيم: معاون آماد و پشتيباني فرماندهي انتظامي استان مركزي

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *