کلاهبرداري اينترنتي به بهانه جمع آوري فطريه

رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا به شهروندان توصيه كرد : مراقب کلاهبرداران اينترنتي به بهانه جمع آوري فطريه باشند.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس “سرهنگ دوم عليرضا آذردرخش” با اشاره به روزهاي پاياني ماه مبارک رمضان گفت: در اين روزها شاهد حجم عظيم تبليغات جمع آوري فطريه، کفاره روزه و … از سوي انجمن ها و موسسات خيريه و… هستيم که در سايتها و شبکه هاي اجتماعي خود نمايي مي کنند.

وي با بيان اينکه بسياري از اين تبليغات كذب است، به روزه داران توصيه كرد : در پرداخت فطريه و کفاره روزه خود مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران فضاي سايبري نيفتند.وي با اشاره به اينکه در سال هاي گذشته شاهد سايت هاي جعلي جمع آوري فطريه و کفاره روزه تحت عناوين موسسات و انجمن هاي خيريه بوديم، افزود: بسياري از اين سايت ها به صورت اني براي اهداف مجرمانه بارگذاري شده و بعد از جمع آوري فطريه و کفاره از دور خارج مي شوند.

سرهنگ آذردرخش به شهروندان و کاربراني که قصد دارند فطريه و کفاره روزه خود را از طريق فضاي سايبر يا تلفن بانک پرداخت نمايند، توصيه کرد: اين افراد مي‌توانند فطريه يا کفاره روزه خود را از طريق شرکت‌ها و موسسات شناخته شده در کشور که توسط رسانه‌هاي جمعي (راديو، تلويزيون و…) اقدام به اعلام شماره حساب‌هاي رسمي مي‌کنند، اقدام نمايند و از واريز فطريه يا کفاره روزه خود به حساب‌هاي نامعتبر و شخصي و سايت هاي ناشناس خودداري نمايند.

وي همچنين تاکيد کرد: در سال هاي گذشته شاهد فعاليت سايت هايي بوديم که کاربران را به صفحات فيشينگ راهنمايي مي کردند، لذا روزه داران عزيز مراقب باشند تا در عمليات هاي بانکي پرداخت در دام سايت هاي فيشينگ نيفتند. از اين رو موارد ايمني چون آدرس سايت و وجود گواهينامه ssl را ناديده نگيرند.

رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا افزود: امسال حجم تبليغات در اين خصوص در شبکه هاي اجتماعي بسيار بالاست و حتي در پيام هاي ارسالي خصوصي براي کاربران از خانواده هاي نيازمند عکس و فيلم منتشر شده است که واقعيت ندارد و اين ترفندي براي جلب حسن اعتماد کاربران براي به دام انداختن آنهاست.

وي در ادامه با بيان اينکه برخي افراد سودجو و فرصت طلب با راه اندازي سايت هايي در قالب موسسه خيريه، قصد جمع آوري فطريه و وجوهات شرعي شهروندان را دارند، گفت: شهروندان و کاربران قبل از پرداخت فطريه خود به صورت مجازي از اصالت و صحت موسسه يا خيريه مطمئن شوند و در صورت هر گونه شک و شبهه در اصالت اين سايت ها از پرداخت فطريه و کفاره روزه خود به شماره حساب هاي اين سايت يت ها خودداري نمايند.

آذردرخش از ارگان ها و نهادهاي ذيربط درخواست کرد در خصوص موسسات و انجمن هاي خيريه که مجوز فعاليت دارند و همچنين نحوه جمع آوري فطريه و کمک هاي مردمي اين موسسات از طريق مبادي قانوني اطلاع رساني لازم صورت پذيرد.
سرهنگ آذردرخش خواستار همراهي و همکاري کاربران و شهروندان براي شناسايي سايت هاي جعلي و تقلبي موسسات و انجمن هاي خيريه شد و از هموطنان عزيز خواست در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوريت هاي سايبري، لينک ثبت گزارشات مردمي با ما در ميان بگذارند.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *