پروژه ای که به دست فراموشی سپرده شد

 هر چند که پروژه مسکن مهر از ابتدا با مشکلاتی نظیر برنامه ریزی، کیفیت، جانمایی و … همراه بود اما بسیاری از اقشار کم درآمد برای خانه دار شدن چشم امید به این پروژه دارند، پروژه ای که در دولت یازدهم به دست فراموشی سپرده شده است.
به گزارش سادس به نقل ازنکته آنلاین؛ پروژه مسکن مهر از سال 68 کليد زده شد و از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور، شتاب بیشتری به خود گرفت.
مسکن مهر چه بخواهیم و چه نخواهیم، تبدیل به نماد دولت احمدی نژاد شد و بارقه های امید را در دل بسیاری از اقشار کم درآمد که آرزوی خانه دار شدن داشتند، زنده کرد.
هر چند که انتقادات فراوانی به مراحل طراحی و اجرای پروژه مسکن مهر در دولت گذشته وجود دارد اما جرات اجرای چنین طرح گسترده ای و خانه دار کردن اقشار کم درآمد که هرگز به خانه دار شدن حتی فکر هم نمی کردند،  قابل ستایش است.
از مهمترین انتقاداتی که به مسکن مهر می شود نوع ساخت و کیفیت، جانمایی و تامین امکانات زیربنایی است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاثیرات نقدینگی مسکن مهر در اقتصاد کشور را هم به نقد و چالش می کشند.
يکي ديگر از معايب اين طرح مخصوصا در کلانشهرها، احداث ساختمان ها در حاشيه شهرهاست، با  افزايش غير معمول و يکباره جمعيت در اين حاشيه ها، ناهنجاري هاي اجتماعي گسترش مي يابند که اين عاملي مخاطره آميز براي بسياري از صاحبان اين مسکن ها است که قصد زندگي در اين مکان ها را دارند .
مشکل ديگر مسکن مهر عدم توازن در تامين امکانات زير ساختي همراه با ساخت واحدهاي مسکوني است، در بسياري از اين پروژه ها با وجود سرعت در ساخت واحدهاي مسکوني، تلاشي براي حل مسئله مراکز آموزشي و مذهبي و بهداشتي ضروري نشده، همچنين بسياري از اين سايت ها با مشکل انشعاب گاز و آب و برق مواجه اند که ناشي از عدم تعامل با ارگان هاي ديگر است.
اما با تمام این تفاسیر مسکن مهر تنها طرح بزرگ و واقعی برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد پس از انقلاب اسلامی است که نمی توان از آن به راحتی گذشت.
بسیاری از متقاضیان مسکن مهر انتظار داشتند تا این طرح در دولت یازدهم نیز با رفع نواقص موجود، ادامه یابد اما آنچه که عملا اتفاق افتاد، طرد و فراموشی مسکن مهر در دولت روحانی است.
انتقادات به مسکن مهر توسط دولت مردان یازدهم از پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92 کلید خورد و قول بهبود و ارتقای این طرح از همان زمان به مردم داده شد اما به نظر می رسد که مسکن مهر از نگاه دوتمردان، فرزند ناخلف احمدی نژاد است و میل و رقبتی برای تکمیل آن وجود ندارد.
با نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در پروژه مسکن مهر در می یابیم که این پروژه در اولویت دولت قرار ندارد و در طول 3 سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد عملا هیچ اقدام شاخص و مهمی برای این پروژه صورت نگرفته است.
مسکن مهر؛ پروژه ای که به دست فراموشی سپرده شد
عدم تکمیل و تحویل واحد های مسکونی به متقاضیان که سالهاست برای خانه دار شدن ثبت نام کرده اند از یک سو و پابرجا ماندن مشکلات زیربنایی و امکانات شهری از سوی دیگر همچنان بر پروژه مسکن مهر سایه افکنده است.
جالب اینجاست که در تامین آب، برق، گاز و خدمات زیر بنایی بین وزارت خانه های دولت اختلافات شدید وجود دارد و هر یک مشکلات را بر روی دوش دیگری می اندازد که نمونه بازر آن اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو است و دود این اختلافات به چشم متقاضیان و ساکنان مسکن مهر می رود.
اخیرا نیز آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مسکن مهر را فاجعه ای بزرگ خواند که واکنش نیکزاد وزیر سابق این وزارت خانه را به دنبال داشت.
فاجعه، مشکلات مهر نشینان و متقاضیان و انتظار طولانی برای برطرف شدن این مشکلات است، مشکلاتی که عملا طرح مسکن مهر را با چالش های چدی مواجه ساخته است.
مسکن مهر چهره در غبار فراموشی و بی توجهی مسئولان کشیده است و اولویت دولت یازدهم نیست و تا زمانی که این نگاه وجود داشته باشد اوضاع نه تنها بهتر بلکه بد تر خواهد شد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *