نقدینگی ۱۲۵۳ تریلیونی شد

آنطور که معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد، حجم نقدینگی در پایان سال ١٣٩٥ به ١٢٥٣ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش سرویس اقتصادی سادس، پیمان قربانی امروز در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا از رشد حدود ٢٣ درصدی حجم نقدینگی در سال گذشته خبر داد و البته گفت که این رشد در مقایسه با سال ١٣٩٤ کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه اکنون به 9.5 درصد رسیده، افزود: تورم تولید کننده به دلیل حرکت بنگاه های اقتصادی به سمت خروج از رکود، رو به افزایش است.
قربانی با اشاره به سرکوب مالی سال های گذشته گفت: امروز نرخ سودهای بانکی واقعی است، از این رو مدیریت نرخ سود بین بانکی در دستور کار است که این رقم از 27 درصد در پاییز 94 به حدود میانگین 18.8 درصد در کل سال 95 رسید.

وی کل نقدینگی سال 1395 را 12 هزار و 530 میلیارد ریال برآورد کرد که سهم پایه پولی از آن 17.2 درصد و ضریب فزاینده 5.2 درصد است و میزان نقدینگی به 23.2 درصد تقلیل یافته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: از 538 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به بخش های مختلف اقتصاد در سال 95 سهم سرمایه در گردش بیش از 64 درصد بوده است. پارسال 16.8 هزار میلیارد ریال به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شد.

قربانی به رشد اقتصادی مثبت سال 1395 اشاره کرد و گفت: هر چند بخش قابل توجهی از این رشد ناشی از بخش نفت بوده اما گروه کشاورزی و گروه صنایع و معادن(بخش صنعت) رشد مناسبی داشته است، یعنی گرچه رشد غیرنفتی سهم پایینی دارد، اما روند رو به رشد است.

وی تاکید کرد: البته در بخش مسکن رکود داریم، اما در بخش ماشین آلات در حوزه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با رشد رو به رو هستیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد، با وجود کاهش قیمت نفت، بازار ارز مدیریت شد و مانع از بروز شوک در بازار شدیم و با وجود بروز شوک نفتی در سال های 1393 و 1394 ،اقتصاد ایران صیانت شد.

وی کمک به تولید و اشتغال پایدار، تداوم تورم تک رقمی، اجرای یکسان سازی نرخ ارز، حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط و نیز تقویت همکاری های بین المللی را از عمده برنامه های بانک مرکزی در سال جاری اعلام کرد و گفت: اصلاحات نظام بانکی شامل تقویت سرمایه بانک ها، کاهش بدهی دولت به نظام بانکی، تعمیق بازار بین بانکی و قوانین جدید بانک مرکزی و بانکداری در دستور کار است و در کنار آن گسترش دامنه نظارت بانک مرکزی بر نظام پولی کشور دنبال می شود.

قربانی کسب رتبه چهارم ایران در برخورداری از منابع نفت، رتبه نخست در منابع گازی، رتبه دهم در داشتن ذخایر معادن و رتبه پانزدهم جهانی در حوزه گردشگری را از مزیت های اقتصادی ایران برشمرد و گفت: جمعیت جوان و تحصیلکرده و نرخ بالای مشارکت اقتصادی بر مزیت های سرمایه گذاری در ایران افزوده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با یادآوری اینکه بانک ها تامین مالی 90 درصد اقتصاد ایران را بر عهده دارند، افزود: با توجه به تنگناهای مالی نظام بانکی، تامین مالی خارجی و نیز از محل بازار سرمایه در دستور کار است.

وی به سهم 65 درصدی بانکداری غیردولتی از نظام بانکی ایران اشاره کرد و گفت: در زمینه بانکداری الکترونیک نیز پیشرفت های خوبی حاصل شده به شکلی که پارسال 100 تریلیون ریال مبادلات الکترونیکی داشتیم.

به گزارش اخبار بانک، در چهارمین همایش تجاری ایران و اروپا که تا فردا (یکشنبه) در مرکز همایش های صدا و سیما به کار خود ادامه می دهد ، مدیران بانکی ایران و دست اندرکاران موسسه ها و بانک های اروپایی حضور دارند.

برگزاری این همایش با هدف تسهیل روابط اقتصادی ایران و اروپا و بازگشت سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و اروپا به زمان پیش از تحریم ها در سال 2015 میلادی برای نخستین بار در آلمان برگزار شد و اکنون همه ساله در دو نوبت یک بار به میزبانی ایران و بار دیگر به میزبانی آلمان و در زمان برپایی هفته مالی اروپا در شهر فرانکفورت ، برگزار می شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *