کاندید اصلی جریان اشرافیت جهانگیری است

جریان اشرافیت و باند قدرت و ثروت، برای دوام خود نیازمند ایجاد توهم تغییر است. اساسی ترین کارکرد نظام دوحزبی دست به دست کردن قدرت و ایجاد این توهم در ذهن مردم است. اما داستان در کشور ما کمی متفاوت تر و برملاتر است.

به گزارش سرویس سیاسی سادس، واقعا چگونه است که در سال ۷۶ رقابت میان اصلاح طلبان و ناطق نوری است و تقابلی ظاهری با دولت رفسنجانی و شخص او ایجاد می کند ولی همین جریان در سال ۹۲ با بدیل ناطق و هاشمی ائتلاف می کند؟

این سیالیت به چه معناست؟ در دیگر نظام های دوحزبی دنیا این امری غریب است که کسی از حزبی به حزب رقیب خود بپیوندد.

چنین سیالیتی در رنگ عوض کردن شبیه ردوبدل بازیکن میان استقلال و پرسپولیس است که در آن تنها رقم قرارداد تعیین کننده است!

جریان اشرافیت و باند ثروت و قدرت برای بقای خود و دفع هرگونه جریان سومی نیازمند این است که مدام بازی را در میان خود نگاه دارد و برای این کار نیازمند ایجاد توهم تغییر یا همان تغییرات ملموس است.

نیم نگاهی به شباهت سیاست ها و اعضای کابینه هاشمی و خاتمی و روحانی این مساله را تایید می کند.

برای این جریان مهمتر از اینکه چه کسی جلوی ویترین باشد، حفظ و بقای اصل جریان است. برای همین در سال ۹۲ عارف را کنار می گذارند و با مهره دیگری بازی می کنند.

رای ناپلئونی روحانی در ۹۲، ناکارامدی های اقتصادی دولت و شکست برجام و رفتار متکبرانه اعضای کابینه او به شدت این دولت را در معرض افت آرا قرار داده است.

از این رو شاید اتاق فکر جریان اشرافیت احساس کرده که توهم تغییر را باید زودتر ایجاد کند.

کاندیداتوری احمدی نژاد این خطر و این چاره اندیشی را برای دولت مضاعف کرده است. از این رو می توان پی برد که کاندیداتوری جهانگیری به چه معناست‌. در غیر این صورت کاندیداتوری معاون اول دولت مستقر، بسیار امری غریب و خنده آور است.

شاید اگر شکست برجام نبود، ظریف گزینه بهتری برای ایجاد این توهم تغییر بود ولی این جریان ترجیح داده که کت شلواری کم حاشیه تری را وارد رقابت کند.

با این تمهید، روحانی نیز می تواند بدون اینکه انگ شکست بخورد، مهره ای نسوخته باقی بماند و علاوه برآن خود را در جایگاه بالاتری بنشاند و نبود آیت الله را برای جریان اشرافیت، جبران کند و حتی به سودای مقامات بلندتر باشد!

البته با رد صلاحیت احمدی نژاد و احساس خطر کمتر، ممکن است این جریان از نیاز به ایجاد توهم تغییر احساس بی نیازی کند و از جابجایی مهره خود منصرف شود.
الیاس_قنبری

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *