وعده های حمایتی دولت از کسبه پلاسکو محقق نشد

بیش از سه ماه از واقعه ی آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو گذشته و در مقابل وعده هایی هم به کسبه داده شده است به همین جهت به سراغ رئیس اتحادیه پوشاک رفتیم.
به گزارش سرویس اقتصادی سادس،  آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد که از حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد بر اساس آمار‌ها ۵۶۰ واحد از آن فعال بودند و حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت به این واحد‌ها وارد شد و بخش زیادی کارگر در پی آن مشاغلشان را از دست دادند. حال بیش از سه ماه از این واقعه گذشته و وعده هایی نظیر پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی به این کسبه آسیب دیده داده شده است به همین جهت به سراغ رئیس اتحادیه پوشاک برای اطلاع از اقدمات انجام شده‌ی سازمان‌های ذیربط برای بهبود وضعیت افراد رفتیم.

آخرین اقدامات انجام شده برای کسبه پلاسکو چه بوده است؟

شیرازی: روزهای گذشته جلسه‌ای به منظور تنظیم اجاره نامه‌های کسبه پلاسکو با شورای منتخب ساختمان پلاسکو و مدیر کل بانک پارسیان که به نمایندگی از دیگر بانک‌ها صاحب سرقفلی مجتمع نور است برگزار گردید.

علت در دست نداشتن اجاره نامه‌ی کسبه پلاسکو چه بوده است؟

شیرازی: محدودیت زمانی و وجود وضعیت اورژانسی سبب شد تا بانک‌ها واحد‌های صنفی را صرفا با دریافت رسید از سوی کسبه آسیب دیده پلاسکو به افراد تحویل دهند.

چرا همچنان وام ۳۰۰ میلیونی به کسبه پلاسکو پرداخت نشده و توسط کدام بانک این وام پرداخت خواهد شد؟

شیرازی: در کارگروه دولت مصوب گردید وامی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان بلافاصله بعد از استقرار و تنظیم اجاره نامه‌های کسبه‌ی آسیب دیده‌ی پلاسکو پرداخت گردد. همچنین در بانک مرکزی مصوب شد تا مسئولیت پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی با سود ۱۸ درصد توسط بانک عاملی که به نمایندگی از دیگر بانک‌ها به بانک تجارت محول گردد که برای هماهنگی و افزایش تسریع در عملکرد پرداخت وام بانک پارسیان هم به عنوان بانک معین در این امر فعالیت کنند.

آیا وام پرداختی میان کسبه متغیر است؟

شیرازی: وام پرداختی میان کسبه متغیر است و براساس تصمیم شورا و اتحادیه و سازمان‌های مربوطه با بررسی میزان خسارت وارده به افراد به کسبه واگذار خواهد شد و احتمال اینکه وام پرداختی برای برخی از سقف ۳۰۰ میلیون تومان هم گذر کند است که در این ارتباط بانک‌ها ابراز تمایل کرده اند.

چرا مجتمع تجاری نور برای جابجایی کسبه پلاسکو منتخب گردید؟

شیرازی: یکی از عوامل مهم برای انتخاب مجتمع تجاری نور برخورداری این مرکز از ظرفیت کافی برای تمام کسبه پلاسکو بود و همچنین این مرکز از کاربری و استحکامات مناسبی برای عرضه و فروش پوشاک برخوردار بوده است و علت دیگر هم موقعیت مکانی مجتمع نور در سطح شهر بود. علاوه بر این کارگروه در نظر داشت تا کسبه‌ی پلاسکو مانند گذشته در یک مجموعه در کنار هم فعالیت کنند به جهت اینکه از هم گسستگی نتیجه‌ی مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

آیا با توجه به وجود رکود حاکم بر بازار و نداشتن فعالیت مطلوب مجتمع نور نسبت به ساختمان پلاسکو انتخاب مناسبی متوجه افراد نشد و آیا بازار شب عید کسبه از وضعیت مناسبی برخوردار بود؟

شیرازی: نگاه احساسی به مسائل شیوه‌ی مناسبی برای رفع آن نخواهد بود در بازار عرضه‌ی کالا جابجایی تاثیر بسیاری بر کاهش میزان فروش تولیدات خواهد گذاشت و اندکی زمان برای دستیابی به شرایط مطلوب نیاز است. همچنین باید توجه داشت که عمده‌ی بخش‌های اقتصادی در شرایط رکود به سر می‌برند پس توقع برخورداری این افراد از شرایط مطلوب بلافاصله بعد از جابجایی امری غیر منطقی خواهد بود.

چه اقدامات دیگری برای بهبود وضعیت کسبه پلاسکو انجام شده است؟

شیرازی: کارگروهی به مدیریت اتاق اصناف متشکل از نماینده‌ی تام الاختیار رئیس اتاق اصناف و همچنین یک نماینده از اتاق اصناف ایران و نماینده دیگری از اتاق اصناف تهران در کنار نمایندگانی از اتحادیه پوشاک و پیراهن دوزان به همراه دو نماینده از شورای ساختمان پلاسکو و صاحب سرقفلی مجتمع نور تشکیل شد که این کمیته تصمیمات برنامه هایی که در دستور کار برای بهبود وضعیت کسبه‌ی پلاسکو در راستای جلوگیری از بروز خطا قرار می‌گیرد را انجام می‌دهد همچنین عدم دریافت اجاره بها به مدت دو ماه دیگر و ارائه‌ی تسهیلات دیگر به این کسبه دیگر موضوعات جلسات بعدی افراد و سازمان‌های ذیربط خواهد بود.

کسبه‌ی پلاسکو به این ساختمان بها بخشیدند و امروز این کسبه باز هم توان تکرار آن را در مجتمع نور خواهند داشت./باشگاه

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *