ارزیابی زیست محیطی راه گرمسار به فیروزکوه هنوز انجام نشده است


رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه ارزیابی‌های زیست محیطی پروژه گرمسار به فیروزکوه را هنوز شهرداری انجام و به محیط زیست ارائه نداده است گفت: در حال حاضر این عملیات متوقف است و ما منتظر دریافت گزارش ارزیابی زیست محیطی هستیم. 

محمد فریدی در گفت و گو با سادس با اشاره به پروژه در حال احداث راه گرمسار به فیروزکوه گفت: ازریابی های زیست محیطی این پروژه هنوز انجام نشده است و از آنجایی که راه گرمسار به فیروزکوه از دو منطقه “شکار ممنوع کوه سفید دماوند” و “کاوه ده فیروزکوه” عبور می‌کند، لازم است که ارزیابی زیست محیطی انجام شود و به ما گزارش دهند. در حال حاضر این عملیات متوقف است و ما منتظر گزارش ارزیابی زیست محیطی هستیم. 

ضرورت ارتقای «کاوه‌ده» به منطقه حفاظت شده

رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی زیست‌محیطی شهرستان فیروزکوه عدم ارتقای منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» به منطقه حفاظت شده است، اظهارکرد: درآخرین سرشماری در این منطقه،۷۰۰۰ رأس قوچ، میش و کل و بز شمارش شده است همچنین این منطقه زیستگاه «گربه پالاس» است.

وی با تاکید به اینکه این منطقه غنای گیاهی و جانوری بالایی دارد، گفت: متأسفانه هنوز با ارتقای این منطقه موافقت نشده است و به همین دلیل محیط زیست نمی تواند روی بهره برداری ها در منطقه شکار ممنوع کاوه ده کنترلی داشته باشد. 

رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه در این منطقه چندین قلاده پلنگ مشاهده شده است، تاکید کرد: منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» یک گنج ملی است که باید جزو مناطق چهارگانه محسوب شود تا بتوانیم جلوی دست‌اندازی به آن را بگیریم.

فریدی ادامه داد: درحال حاضر اگر اداره منابع طبیعی یا وزارت صنایع و معادن بخواهند جایی را در منطقه “شکار ممنوع کاوه ده” واگذار کنند و یا اقدامات دیگری انجام دهند، امکان انجام این کار را دارند ولی اگر این منطقه به یکی از مناطق حفاظت شده ارتقاء پیدا کند، سازمان حفاظت محیط زیست جلوی چنین اقدامی را بگیرد پس لازم است قبل از آنکه در این منطقه اتفاق بدی بیفتد آن را به یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده ارتقاء دهیم.

وی همچنین درباره آمار شکار و صید غیرمجاز طی سال گذشته در منطقه شکار ممنوع کاوه ده توضیح داد: در این منطقه ۱۳ مورد شکار و دستگیری شکارچی داشته‌ایم.۱۷ مورد شروع به شکار بوده که قبل از انجام شکار، محیط بانان منطقه متوجه شده و برخورد قانونی لازم را انجام داده‌اند. ۳۲ مورد نیز صید غیرمجاز ماهی داشته‌ایم.

رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه این شهرستان مانند تمام شهرهای ایران فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است گفت: در شهرستان فیروزکوه چند رودخانه داریم و سطح آب‌های زیرزمینی بالا است. از آنجایی که تمام آب‌های جاری سطح شهر به سمت نمرود و حبله‌رود می‌رود، ممکن است فاضلاب سطح شهر به سمت این رودخانه ها حرکت کند که سبب آلودگی آب‌ها می شود. در حال حاضر زمین تصفیه‌خانه در نزدیکی شهرستان فیروزکوه خریداری شده است و به ما قول داده‌اند که امسال عملیات تصفیه فاضلاب را شروع کنند.

فریدی در پایان با بیان اینکه دراین شهرستان پسماندها بازیافت نمی‌شوند و شهرداری هنوز کار جدی برای بازیافت پسماندها انجام نداده است، تصریح کرد: اقداماتی در حد مطالعات اولیه و ارزیابی‌ها صورت گرفته است. از شهرداری انتظار داریم که این مطالعات را پیش ببرد و هرچه زودتر بازیافت پسماندها به مرحله اجرا برسند. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *