"سلامت‌گردی" طب سنتی ایران؛ چشم انتظار نگاه عمیق شورا و شهرداری


رییس انجمن علمی طب سنتی ایران با اشاره به اقداماتی که شوراهای شهر می‌توانند در حوزه طب سنتی انجام دهند، گفت: شوراهای شهر می‌توانند بستری برای مقابله با سودجویان عرصه طب سنتی فراهم کنند.

دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفت‌وگو با سادس، درباره نقش شوراهای شهر در حوزه طب سنتی کشور، گفت: باید توجه کرد که شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا می‌توانند در بالا بردن سطح سواد سلامت مردم نقش مهمی را ایفا کنند. البته در سال‌های اخیر دیده‌ایم که ستاد سلامت شهرداری‌ها برنامه‌هایی را در حوزه سلامت و طب سنتی ایران برگزار کرده و آموزش‌هایی را به عموم جامعه ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهمی که می‌تواند در دستور کار شوراهای شهر قرار گیرد، اصلاح سبک زندگی است، افزود: باید توجه کرد که سنگ بنای طب ایرانی، تقدم پیشگیری بر درمان است و بر این اساس آموزه‌های طب سنتی به سمت آموزش اصلاح سبک زندگی است. بنابراین شوراها می‌توانند در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه و نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری در چهارچوب اختیارات و امکاناتی که دارند، برنامه ریزی جدی جهت آموزش و فرهنگ سازی ‌لازم بر مبنای طب سنتی ایرانی داشته باشند؛ زیرا این طب گنجینه اصیل و ملی ماست و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت تاکید قرار گرفته است.

شوراها با مجامع علمی طب سنتی تعامل داشته باشند

حسینی‌یکتا با بیان اینکه شوراها باید برای بالا بردن سطح آگاهی مردم برنامه‌ای مدون و دقیق داشته و بتوانند نگرشی عمیق را نسبت به طب سنتی در جامعه ایجاد کنند، افزود: در عین حال موضوع دیگری که می‌تواند در این حوزه رقم خورد، این است که شوراها می‌توانند بستر مناسبی را برای مقابله با سودجویان حوزه طب سنتی ایجاد کنند؛ چرا که اقبال عمومی زیادی به طب سنتی وجود دارد و قاعدتا برای پاسخ دادن به نیازهای مردم در این حوزه، افراد سودجویی هم وارد میدان می‌شوند. بنابراین اگر ارتباط مراکز تصمیم گیرنده با مجامع علمی این حوزه تقویت شود، باعث می‌شود که مردم از خطر دور شده و اطلاعات صحیح و دقیقی را در حوزه طب سنتی دریافت کنند.

توریسم سلامت، طب سنتی و کمکی که شوراها می‌توانند انجام دهند

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران همچنین گفت: بخش دیگری که باید به آن توجه کرد و نیاز به نگاه عمیق شهرداری‌ها و مسئولین دارد، موضوع توریسم سلامت و سلامت‌گردی در حوزه طب سنتی است. در حوزه طب سنتی می‌توانیم مراکز و محافلی را داشته باشیم که مورد توجه توریست‌هایی قرار گیرد که می‌خواهند خدماتی را در حوزه سلامت دریافت کنند. بر این اساس ما می‌توانیم مراکزی را برای حفظ و تامین سلامتی با تمرکز بر ورزش و ماساژ و تغذیه با رویکرد طب سنتی ایرانی داشته باشیم و اگر اراده مسئولان شهری بر این قرار گیرد که از این حوزه حمایت کنند، شاهد شکوفایی این بخش خواهیم بود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *