هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال/ جدال سرخابی برای نایب‌قهرمانی


دیدار تیم‌های استقلال و تراکتورسازی

دیدارهای هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال، شنبه نهم اردیبهشت به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود. ممکن است این هفته تکلیف نایب‌قهرمان و دیگر تیم سقوط کننده به دسته اول مشخص شود.

به گزارش سادس،‌ فصل شانزدهم لیگ برتر فوتبال به روزهای پایانی‌اش رسیده است. شنبه نهم اردیبهشت، هشت دیدار به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود تا بدین ترتیب، هفته بیست و نهم لیگ برتر به سرانجام برسد. در این هفته، ممکن است تکلیف نایب‌قهرمان لیگ و تیمی که باید به همراه ماشین‌سازی به دسته اول برود، مشخص شود و هفته آخر لیگ، کاملا تشریفاتی شود.

تمام دیدارهای هفته بیست و نهم لیگ برتر، ساعت ۱۸ آغاز می‌شوند.

* پرسپولیس – ذوب‌آهن؛ دردی به نام سودای آقای گلی

بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن در لیگ برتر فوتبال ایران، سال‌ها است که جزو دیدنی‌ترین و حساس‌ترین بازی‌ها است و هر زمان این دو تیم در ورزشگاه آزادی برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند، بازی تماشایی رقم خورده است اما این بار، دیدار سرخ‌ها و سبزها در حالی برگزار می‌شود که پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده و انگیزه زیادی برای انجام بازی هجومی و همه‌جانبه ندارد و ذوب‌آهن هم در بهترین حالت جایگاهش را در رده چهارم حفظ می‌کند.

چهارم شدن ذوب‌آهن می‌تواند برای این تیم بسیار ارزشمند باشد چون ممکن است با کسب این رتبه و قهرمانی احتمالی تراکتورسازی در جام حذفی، تیم اصفهانی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند و به همین دلیل، به نظر می‌رسد در بازی فردا این پرچم سبز باشد که میل بیشتری به حمله دارد.

از سوی دیگر، مهدی طارمی بهترین مهاجم پرسپولیس رقابت سختی با ساسان انصاری برای آقای گلی دارد و برای این که بتواند خود را از رقیبش جدا کند، انگیزه بالایی دارد. این انگیزه در بازی‌های اخیر برابر ماشین‌سازی و پدیده باعث شد که پرسپولیسی‌ها چند موقعیت خوب گل‌زنی را از دست بدهند چون طارمی حاضر نشد در محوطه جریمه حریفان، به هم تیمی‌هایش که در موقعیت بهتر بودند پاس بدهد. زدن ضربه پنالتی برابر ماشین‌سازی بر خلاف دستور اکید برانکو ایوانکوویچ مبنی بر ممنوعیت انجام این کار توسط طارمی هم نمونه دیگری از این ماجرا بود. مساله‌ای که نزدیک بود پرسپولیس را بعد از قهرمانی در لیگ و در آستانه بازی حساس با الهلال عربستان به حاشیه بکشاند.

* پدیده – استقلال؛ راه آسیا از مشهد می‌گذرد

آبی‌پوشان تهرانی که فصل شانزدهم را به بدترین شکل ممکن آغاز کردند و کار را به جایی رساندند که در نیم‌فصل، بحث تغییر کادر فنی مطرح شد، در ادامه خود را پیدا کردند و با استفاده از نیروی جوانی و انگیزه توانستند خود را به رده دوم جدول برسانند تا حداقل خیال‌شان از بابت حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا – ولو در پلی‌آف – راحت راحت باشد اما هفته قبل در تبریز، اتفاق ناخوشایندی برای استقلال رخ داد و این تیم از تراکتورسازی شکست خورد و به رده سوم سقوط کرد.

حالا استقلال دو امتیاز کمتر از تراکتورسازی دارد و باید تلاش کند که بار دیگر به رده دوم برسد. برای این کار، شاگردان منصوریان باید پدیده را در مشهر قربانی کنند. پدیده همان تیمی است که هقته قبل در تهران و در ورزشگاه آزادی چهار گل از پرسپولیس دریافت کرد تا جشن قهرمانی سرخ‌پوشان رنگین‌تر شود.

استقلال در حالی به مصاف پدیده می‌رود که تراکتورسازی باید در اصفهان با سپاهان احیا شده دیدار کند. به همین دلیل، آبی‌های تهرانی امید زیادی دارند که یک هفته مانده به پایان لیگ، بار دیگر حضور در رتبه دوم را تجربه کنند.

* سپاهان – تراکتورسازی؛ جشن صعود به آسیا در نصف جهان

تراکتورسازی از آن دست تیم‌هایی است که همیشه تلاش می‌کنند به رده‌های بالای جدول برسند و در این راه، هیچ‌چیز عزم‌شان را کم نمی‌کند. فاجعه مدیریتی که در نیم فصل رخ داد و باعث شد تراکتورسازی چهار بازیکن مهم را از دست بدهد و نتواند جایگزینی برای‌شان بیاورد، کمر تیم را شکست و نماینده قدیمی تبریز را به بحران کشاند اما این تیم توانست به تدریج خود را به صدر نزدیک کند و هرچند به گرد پای پرسپولیس هم نرسید اما رده دوم جدول را تصاحب کرد.

تراکتورسازی اکنون به عنوان تیم دوم جدول – که به هیچ وجه از رده سوم پایین‌تر نمی‌رود – و یکی از فینالیست‌های جام حذفی، در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت اما دوم شدن در لیگ برتر، کیفیت این حضور را بیشتر می‌کند. ضمن این که ممکن است فوتبال ایران در فصل آینده با کاهش سهمیه روبه‌رو شود که در آن صورت، دوم ماندن در لیگ برتر، حاشیه امنی برای تراکتورسازی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، سپاهان برای آن که بخت حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست ندهد، به فکر شکست تراکتور و رسیدن به رده چهارم است. در صورتی که سپاهان از تراکتورسازی امتیاز بگیرد و ذوب‌آهن از پرسپولیس شکست بخورد، این طلایی‌پوشان اصفهان خواهند بود که در رده چهارم قرار می‌گیرند.

* ماشین‌سازی – سیاه‌جامگان؛‌ رفیق سقوط

ماشین‌سازی هفته قبل به لیگ دیته اول سقوط کرد و در دو هفته پایانی، تنها می‌تواند در سرنوشت دیگر تیم‌های لب مرز، نقش‌آفرینی کند. این هفته، سیاه‌جامگان که بیشترین احتمال سقوط را دارد، به دیدار ماشین‌سازی می‌رود. این تیم برای ماندن در لیگ برتر فقط باید برنده شود. تازه در این صورت هم باید امیدوار باشد که صبا یا سایپا امتیاز از دست بدهند. این تیم مشهدی با ۲۴ امتیاز در آستانه سقوط است و صبا و سایپا به ترتیب با ۲۵ و ۲۹ امتیاز بالاتر از این تیم قرار دارند.

نکته مهم این است که ماشین‌بازی با شکست سیاه‌جامگان – در صورت برتری صبا بر نفت تهران – حکم سقوط سیاه‌جامگان را امضا می‌کند و باعث می‌شود که صبا و سایپا نفس راحتی بکشند و برای فصل بعدی لیگ برتر برنامه‌ریزی کنند.

* نفت تهران – صبا؛‌ قم، لب مرز سقوط

صبا با ۲۵ امتیاز در رده چهاردهم لیگ برتر قرار دارد و در دو هفته آخر لیگ بازی‌های سختی برابر نفت تهران و استقلال خوزستان دارد. این در حالی است که سیاه جامگان در یک قدمی این تیم حضور دارد و دست کم این هفته بازی آسانی با ماشین‌سازی دارد. صبا اگر نفت تهران را ببرد و در دیدار دیگر، سیاه جامگان برابر ماشین‌سازی برنده نشود، صبا در لیگ برتر می‌ماند اما اگر صبا از نفت ببازد و سیاه جامگان برنده شود، در آن صورت جای تیم‌های چهاردهم و پانزدهم عوض می‌شود و کار به هفته آخر کشیده می‌شود. آن وقت، صبا بیشترین احتمال سقوط را خواهد داشت.

* پیکان – سایپا؛ جدال خودروسازان برای فرار از سقوط

تیم‌های صنعتی پیکان و سایپا در هفته بیست و نهم لیگ برتر به مصاف هم می‌روند اما دو تیم در شرایطی کاملا متفاوت در میدان حاضر می‌شوند. پیکان تقریبا امیدی به رسیدن به رده چهارم ندارد چون ذوب‌آهن و سپاهان، هر دو چهار امتیاز از این تیم بیشتر دارند و پیروزی هرکدام از آنها در این هفته، امید پیکان برای رسیدن به رده چهارم را کاملا قطع می‌کند.

در طرف دیگر، سایپا در حالی به مصاف پیکان می‌رود که با یک برد در لیگ برتر باقی می‌ماند و می‌تواند برای فصل بعد برنامه‌ریزی کند. سایپا ۲۹ امتیازی است و صبا (۲۵ امتیازی) و سیاه‌جامگان (۲۴ امتیازی) را در تعقیب خود می‌بیند. هرچند وضعیت سایپا نسبت به آن دو تیم خیلی بهتر است اما هنوز روی کاغذ، احتمال سقوط سایپا وجود دارد.

* استقلال خوزستان – گسترش فولاد؛ کورسوی امید

استقلال خوزستان در بین نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا، نتایج بسیار خوبی کسب کرده و بخت زیادی برای صعود به مرحله حذفی دارد اما این تیم در لیگ برتر نتایج خوبی نگرفت و نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش در فصل قبل دفاع کند. خوزستانی‌ها حالا تنها یک شانس دارند که در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا هم حضور داشته باشند؛ استقلال باید دو بازی آخر خود را ببرد و ذوب‌آهن، سپاهان و پیکان باید در دو هفته پایانی لیگ برتر شکست بخورند. در این صورت، استقلال چهارم می‌شود و اگر تراکتورسازی قهرمان جام حذفی شود، به پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا راه می‌یابد.

* صنعت نفت آبادان – فولاد؛ تشریفاتی

دیدار تیم‌های خوزستانی صنعت نفت و فولاد در هفته بیست و نهم لیگ برتر، کاملا تشریفاتی است. دو تیم نه شانسی برای رسیدن به رده‌های بالا و کسب جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارند و نه خطری برای سقوط به دسته اول حس می‌کنند. نتیجه دیدار دو تیم تنها می‌تواند جایگاه آنها را در رده‌های یازدهم و دوازدهم عوض کند.

برنامه کامل دیدارهای هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال

پدیده – استقلال؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه ثامن مشهد
پیکان – سایپا؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه شهر قدس
نفت تهران – صبا؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه تختی تهران
استقلال خوزستان – گسترش فولاد؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه غدیر اهواز
پرسپولیس – ذوب‌آهن؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه آزادی تهران
سپاهان – تراکتورسازی؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه نقش جهان اصفهان
ماشین‌سازی – سیاه‌جامگان؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه یادگار امام تبریز
صنعت نفت آبادان – فولاد؛ ساعت ۱۸، ورزشگاه تختی آبادان

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *