بسته‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس


رییس سازمان بهزیستی کشور از تدوین ۳۲ بسته ویژه آموزشی در چهار حیطه تخصصی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس خبر داد.

به گزارش سادس، انوشیروان محسنی بندپی در دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه سازمان بهزیستی در طراحی و تدوین بسته‌های خدمتی با گروه‌های علمی همکاری دارد، افزود: مرکز توسعه راهبردی سلامت سازمان در تدوین بسته‌های خدمتی مشاوره و روانشناسی اقدام کرده است.

وی افزود: اعتیاد، خودکشی، خشونت روابط جنسی، فقر، افسردگی و پرخاشگری از جمله آسیب های اجتماعی هستند که بسته‌های مداخله اجتماعی برای پیشگیری از آنها در مدارس تدوین شده است که شامل ۳۲ بسته می شود.

بندپی ادامه داد: بسته ها در چهارنوع حقوقی، مشاوره، مددکاری و روانشناسی برای گروه های دانش آموزی، والدین، معلمان و کارشناسان تدوین شده و برخی دیگر در حال تدوین هستند.

به گزارش سادس، محمدباقر الفت، معاون اجتماعی قوه قضاییه نیز گفت: هر جامعه بیدار و هوشیاری بحث پیشگیری رشد مدار را  می پذیرد. از آنجا که طرح نماد می تواند در قالب پیشگیری رشد مدار اجتماعی مطرح شود آن را با دستگاه‌های مربوط در میان گذاشتیم که مورد موافقت همگان قرار گرفت.

الفت با اشاره به اینکه ترافیک کاری در بحث پیشگیری بالا است، افزود: برای اجرای هرچه بهتر همکاران در حال فعالیت هستند، در گذشته افتخارآفرینی در طرح نماد داشتیم و این طرح به عنوان طرحی فوق العاده مورد پذیرش قرار گرفته و اعتبارات قابل توجهی برای آن درنظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی قوه قضاییه ادامه داد: با همکاری سایر نهادها و هم افزایی با آنها برنامه هایی در نظر داریم و طرح را با سیاست‌های درون سازمانی گره زدیم. اعتبارات خوبی برای طرح تخصیص یافته است و فعالیت های خود را ادامه می دهیم و به استان ها نیز تعمیم می دهیم البته در هر استان شورای عالی پیشگیری وجود دارد که برنامه‌ها را تدوین و اجرا می کنند.

به گزارش سادس، فریده اولادقبا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آسیب های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است گفت: از طرح هایی که در این خصوص به مجلس ارائه شود حمایت می کنیم.

وی افزود: پیشنهاد می کنم استان های کم برخوردار و محروم که محل ترانزیت مواد مخدر هستند و می توانند برای دانش آموزان مخاطره آمیز باشند را به این طرح اضافه کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: جای وزارت ورزش و جوانان در این شورا بسیار خالی است و پیشنهاد می کنم از وزارت ورزش و جوانان هم استفاده شود.

به گزارش سادس، مهرزاد حمیدی در دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان(طرح نماد) که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه این جلسه در حالی برگزار می شود که شاهد پیشرفت اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب های اجتماعی هستیم گفت: طرح نماد زمانی شکل گرفت که تمام دستگاهها به این یقین رسیدند که پیشگیری بر درمان مقدم است.

وی افزود: انرژی خود را بر درمان و مقابله می گذاریم اما همه دستگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند باید روی پیشگیری سرمایه گذاری خوبی صورت گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از طریق این سند به دنبال ایجاد هم افزایی میان دستگاه‌ها بودیم گفت: طرح نماد، نماد یک کار تیمی در سطح ملی است. زمانی که کار را شروع کردیم معاونت پیشگیری قوه قضاییه همراه ما بود و ما پس از آن ائتلافی با حضور ۹ دستگاه تشکیل دادیم و وزارت کشور و استانداران نیز به این مجموعه اضافه شدند.

حمیدی افزود: امروز تولیدات نماد رونمایی خواهد شد. ۶۴ راهنمای آموزشی و ۴۰ راهنمای غربالگری و ۴۰ راهنمای مداخله از این جمله هستند که طی یکسال اخیر تولید شده‌اند.

به گزارش سادس، دکتر طهماسبی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز با بیان اینکه دانشگاه علوم بهزیستی یک سال پیش به عنوان قطب علمی طرح نماد قرار گرفت و حدود ۷۷ طرح بارگذاری شده روی سایت مربوطه در مدارس پایلوت مورد استفاده قرار گرفت گفت: امیدواریم دستگاههای نیمه فعال در سال جاری فعال شوند و برای تعمیم آن کمک کنند.

وی افزود: برای آحاد دانش آموزان نظام غربالگری و ارجاع دچار ضعف هایی است و دارای یک برنامه یکپارچه نیستیم، پس از استخراج مدل علمی تطبیقی حول محور پیشگیری خانواده محور از سوی دانشگاه تهران، سند ائتلاف و عمل با همکاری همه دستگاه‌ها تدوین شد و ارکان پروژه بلافاصله شکل گرفت.

مدیرکل پیشگیری و فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه این پروژه مصوبه شورای عالی رفاه را دریافت کرد و دارای بودجه خوبی در سال اول اجرا بود گفت پنج کارگروه موضوعی شکل گرفته است که هر یک قرار است یک محور اساسی را پیگیری کنند. قرار است تا پایان برنامه ششم این پروژه در تمام مدارس کشور مستقر شود.

زنگانه ادامه داد: در ابتدای راه طرح در ۷۲ مدرسه در شش استان پایلوت می شود. امید است سال آینده شاهد این باشیم که در هر استان تعداد محدودی مدرسه به فاز پایلوت اضافه شوند تا پس از بررسی های تحلیلی و ارزیابی های لازم بتوانیم تا پایان برنامه ششم این طرح را به کل کشور تعمیم دهیم.

دکتر نوروزی،مدیرعامل بنیاد برکت نیز در این مراسم با بیان اینکه برای پیاده سازی سامانه نماد طبق انتظارات کارگروههای مربوط، شرکت زیر مجموعه بنیاد برکت با اعتبار ۱.۵ میلیارد تومان گام‌هایی برداشته است.

وی افزود :کار تولید نرم افزار را شروع کردیم و تلاش کردیم قابلیت اتصال با سایر نرم افزارها را داشته باشد. سامانه سنجش و پرونده سلامت دانش آموزان با این سامانه در ارتباط است. یک تحلیل داده ها و به عنوان دینا سنتر از سوی ستاد امام در اختیار ما قرار گرفت.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه اطلاعات ۱۸ هزار دانش آموز از ۷۲ مدرسه در شش استان وارد سامانه شد گفت: برای تمام این مدارس امکانات سخت افزاری خریداری شده و برای ۱۰ مدرسه معین امکان ارائه مشاوره از راه دور با تجهیزات کامل فراهم شده است.

به گزارش سادس، هادی ایازی در دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه برنامه‌های سلامت را به دو بعد اجتماعی و بعد جسمانی معطوف کرده‌ایم، گفت: در همین راستا و در بعد اجتماعی و سلامت روانی کتابچه سلامت روان سازمان بهداشت جهانی را بومی‌سازی و دستورالعمل‌های لازم را تدوین کردیم.

وی افزود: یک دوره توانمندسازی برای کارشناسان خود و معلمان پیش بینی کردیم. معتقدیم ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به سلامت روان باز می‌گردد و باید بیشتر به آن توجه کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد در مدارس اقدام دوم ما بود، گفت: باید از دوران کودکی و نوجوانی به این امر بپردازیم. در این راستا تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش برای مهارت فرزند پروری امضا کردیم که جامعه هدف اول گروه سنی شش تا ۱۲ سال بودند. برای انتقال مفاهیم آموزشی ۶۴۵۰ نفر از کارشناسان خودمان در کارگاه‌های مربوطه شرکت کردند. فرزندپروری ویژه گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال هم پس از آن مدنظر قرار گرفت و دو کارگاه آموزشی در این زمینه برگزار کردیم.

ایازی با اشاره به اجرای برنامه هایی در پایه اول دبستان با هدف کاهش رفتارهای پرخاشگرانه گفت: سه بسته برای معلم و خانواده تدوین کردیم و این طرح در شش مدرسه پایلوت شد و کارگاه آموزشی برگزار کردیم که اگر جواب دهد، قابلیت تعمیم پیدا می‌کند.

ایازی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۷۱۷ خانه روستایی داریم و باید میان آنها و مدارس رابطه برقرار کرده و برای همه دانش آموزان پرونده سلامت تشکیل دهیم. همچنین ۲۴۴۳ مرکز بهداشتی – درمانی روستایی داریم و ۱۷۷۷ مرکز جامع سلامت در سطح کشور در حاشیه شهرها راه‌اندازی کردیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های مبنی بر پیشگیری و کنترل ایدز و پیشگیری از خشونت و طلاق که تبعات آن روی کودکان اثرگذار است، گفت: این برنامه‌ها را دنبال و بستر اجرایی کار را فراهم کردیم. تفاهم نامه‌ای نیز در حوزه بهداشت جسمانی و بوفه مدارس داشتیم که بر اساس آن مواد غذایی آسیب‌رسان از بوفه مدارس حذف شد و از ۸۵ هزار مدرسه بازرسی کردیم که نتایج خوب بود.

وی با بیان اینکه تقاضا کردیم تا آموزش و پرورش روند توزیع شیر در مدارس را اصلاح کند، اظهار کرد: ایمنی محیط مدارس هم حائز اهمیت است که آن را دنبال می‌کنیم. یک موضوع دیگر این است که در سال ۳۰۰۰ نفر به علت سوختگی فوت می کنند و عده ای دچار نقص عضو می شوند. کارگاه‌های آموزشی در این خصوص برگزار شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

ایازی به برنامه‌های ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان نیز اشاره کرد و گفت: ۷ میلیون دانش آموز، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت دهان و دندان دریافت کرده‌اند و پرونده سلامت دهان و دندان برای آنها تشکیل شده است.

وی افزود: پیش بینی کردیم دو نوبت وارنیش فلوراید امسال انجام شود. آموزش ۴۵ هزار نیرو برای ارایه خدمت در سطح یک انجام و ۳۵ هزار جلد کتاب دانستنی‌های دهان و دندان برای معلمان توزیع شده است و اجرای خدمات ترمیمی برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز را داشته‌ایم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *