بانک‌های ایرانی مستقر در اروپا تقویت شوند

رئیس همایش بین المللی بانکداران فرانکفورت بر ضرورت تقویت بانک های ایرانی مستقر در اروپا تاکید کرد.

به گزارش سرویس اخبار بانکی سادس، «نادر مالکی» درباره چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران – اروپا در تهران، افزود: در نوامبر ۲۰۱۵ ( آبان ۱۳۹۴) برای نخستین بار توانستیم همایش تجاری و بانکی ایران – اروپا را تحت عنوان اولیه ‘همایش تجاری ایران – اروپا’ برگزار کنیم.
وی ادامه داد: در این زمان تحریم ها هنوز وجود داشت اما در آستانه لغو شدن بود. از اینرو علاقه مندان به ایران، نمایندگان بانک ها، تجار، دانشگاهیان و سیاستمداران با اشتیاق آخرین دستاوردهای توسعه ایران را دنبال می‌کردند.
مالکی یادآور شد: نخستین نشست تجاری ایران – اروپا به ویژه به دلیل ارایه ایده های نخست چگونگی برقراری روابط آلمان، اروپا و ایران، نحوه امضای قراردادهای تجاری، چگونگی تامین مالی پروژه های تجاری، چگونگی یافتن شرکای تجاری و ایجاد سرمایه گذاری های مشترک از سوی ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، رویداد بسیار موفقی بود.
وی افزود: در آن زمان، مخاطبان اروپایی کنجکاو و علاقه مند به این مسائل بودند اما هیچگونه اطلاعاتی از نحوه انجام فعالیت های تجاری در ایران نداشتند. به همین دلیل این نشست به طور قطع درهای ایران را به سوی بسیاری از شرکت کنندگان باز کرد.
رئیس فروم بین المللی بانکداران فرانکفورت گفت:‌ دومین همایش بانکی – تجاری ایران اروپا در مارس ۲۰۱۶ ( اسفند ۱۳۹۴) و بلافاصله پس از لغو بیشتر تحریم ها برگزار شد و این بهترین زمان برای برگزاری همایش بود، طرف های اروپایی علاقه مند به شرکت در آن بودند و اشتیاق فراوانی برای ایجاد روابط اروپا و آلمان با ایران وجود داشت.
به گفته مالکی، آن زمان مهمترین موضوع اتصال دوباره سیستم بانکی ایران به سیستم بانکی بین لملل بود اما این موضوع از مارس ۲۰۱۶ تاکنون همچنان حل نشده باقی مانده است به طوری که شرکت های اروپایی و ایرانی با وجود تمایلی که برای آغاز روابط، تجاری خود دارند اما نمی دانند چگونه وام دریافت کرده و پروژه های خود را تامین مالی کنند.
وی ادامه داد: بانک های اروپا همچنین نگران مجازات سنگین از سوی آمریکا در صورت همکاری با شرکت ها و بانک های ایرانی هستند.
به گفته مالکی،دویچه بانک و بانک «بی ان پی پاریباس» به همین دلیل مجبور به پرداخت جرایم سنگین شده اند و از آن زمان تاکنون، دیگر بانک های اروپا نیز نسبت به رابطه با ایران تردید دارند و این وضعیت با روی کار آمدن رییس جمهوری جدید آمریکا دشوارتر شده است.
وی اظهار داشت:‌ «دونالد ترامپ» به طور واضح سیاست های خود را نسبت به ایران اعلام نکرده اما بعد از اظهار نظر وی که توافق هسته ای با ایران را ‘بدترین توافق تاریخ’ دانسته بود، نباید زیاد خوشبین بود.
رئیس فروم بین المللی بانکداران فرانکفورت گفت:‌ به نظر من این مسئله در مقیاس بزرگتری، مهمترین مانع بانک‌ها و شرکت های اروپایی برای رابطه با ایران است.
وی ادامه داد: علاقه به حضور در ایران و برقراری روابط تجاری با این کشور همچنان وجود دارد اما در حال حاضر باید صبر کرد و مطمئن هستم که دلیل خوبی برای خوشبینی داریم چرا که در روز ۱۹ آوریل یکی از روزنامه های اصلی آلمان خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در نامه ای به «پل رایان» سخنگوی کنگره این کشور یادآور شده که ایران تاکنون به تمامی تعهدات هسته ای خود عمل کرده و آمریکا در حال بررسی لغو کامل تحریم ها علیه ایران و این نشانه و دلیل خوبی برای خوش بینی نسبت به آینده است.
مالکی ثبات سیاسی را برای سرمایه گذاری ها با اهمیت توصیف کرد و افزود: برای افزایش همکاری ها داشتن روابط قابل اعتماد ضروری است و این سیاست برای حفظ جایگاه ایران به عنوان یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران بین المللی باید حفظ شود.
وی تصریح کرد: از منظر دیگر، در صورت ادامه مشکلات مربوط به کسب رضایت بانک های اروپایی برای قراردادهای مرتبط با ایران و باقی ماندن تهدید سناریوی به اصطلاح ‘اسنپ بک’ (بازگشت تحریم هابه صورت اتوماتیک و بدون نیاز به هیچ مذاکره و چانه زنی علیه ایران)، مطمئن هستم تقویت بانک های ایرانی مستقر در اروپا می توانند اقدام هوشمندانه ای داشته باشد.
رئیس فروم بین المللی بانکداران فرانکفورت افزود: به اعتقاد من، نشست بانکی و تجاری ایران – اروپا مهمترین سکو برای بانک ها و شرکت های اروپایی و ایرانی است.
وی افزود: با توجه به ارتباطات بسیاری که داریم، ایران شریکی منحصر به فرد و مناسب برای آلمان و اروپا هست و خواهد بود.
به گفته مالکی، هر دو طرف باید صبور باشند و به تلاش های خود ادامه بدهند. علاوه بر این، نقش ایران و آمریکا در منطقه نباید نادیده گرفته شود. حتی اگر هیچ پیشرفتی صورت نگیرد، همه ما باید صبور باشیم و سعی کنیم به نیازهای شرکای خود پاسخ دهیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *