بدون توجه به شاخص‌های زیست محیطی، شکوفایی شهری ممکن نیست


معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بدون توجه به شاخص‌های زیست محیطی، دستیابی به شکوفایی شهری ممکن نیست.

به گزارش سادس، معصومه ابتکار در پنجمین مجمع بین‌المللی اجلاس شهرهای اسلامی که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد با اشاره به نقش محیط زیست در تامین زندگی سالم برای شهروندان،اظهارکرد: به فرموده امام صادق(ع) زندگی طیبه جز با سه چیز شامل هوای پاک، آب فراوان و گوارا و زمین سالم و آماده برای کار و زراعت، خوش نمی‌شود و این روایت می‌تواند کلید اصلی بحث‌های ما در مدیریت شهری باشد.
وی ادامه داد: در شهرهای اسلامی باید با اتکا به فرهنگ و تمدن غنی اسلامی، با تلفیق تجربه و فناوری بتوان از محیط زیست محافظت کرد و زندگی خوب و با کیفیت را برای شهروندان رقم زد.
معاون رئیس جمهور در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه رشد و شکوفایی شهری مطابق با محیط زیست در قزوین اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های خوبی در این شهر انجام شده است؛ به طوری که این شهر به عنوان نمونه و الگو یا پایلوت برای برنامه شکوفایی شهری انتخاب شد و این گام مهمی برای کشور و قزوین به شمار می‌رود.
ابتکار ادامه داد: امیدواریم در این شهر و بسیاری از شهرهای دیگر جهان اسلام بتوانیم شاخص‌های لازم برای شکوفایی شهری را محقق سازیم و دستاوردهای قابل قبولی را هم‌راستا با فرمایش امام صادق(ع) برای حیات طیبه و زندگی سالم در شهرها داشته باشیم.
معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های جهانی پیش‌بینی شده در حوزه شکوفایی شهری گفت:یک دستور کار جهانی در این زمینه با اهداف ۱۷ گانه با عنوان توسعه پایدار در اختیار داریم که در سطح کشور نیز آنها را پیش می‌بریم. شهرهای سالم و قابل زیست یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار محسوب می‌شود که با موضوع مدیریت شهری و بهبود کیفیت زندگی رابطه مستقیم دارد بنابراین در چنین اجلاس‌هایی می‌توان از تجربیات شهرها برای یکدیگر در این زمینه استفاده کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به برنامه شکوفایی شهری ملل متحد اشاره و اظهارکرد: برنامه شکوفایی شهری به بحث بهره‌وری و اقتصاد شهر، محیط زیست، عدالت در شهر، موضوع زیرساخت‌ها و کیفیت زندگی  همچنین حکمرانی و مقرراتی که می‌تواند یک شهر را به سمت یک شهر سالم و قابل زیست پیش ببرد، می‌پردازد. شهرهای ما باید برای زندگی کردن، قابلیت لازم را داشته باشند بنابراین این شاخص را باید تعریف کنیم و مطابق با آنها برنامه داشته باشیم.
بر اساس گزارش سایت سازمان حفاظت محیط زیست، پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی WAIC با محوریت اهداف توسعه پایدار SDG، شکوفایی شهری CPI، فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، سفرا و جمعی از اندیشمندان علوم شهری و علوم دینی کشورهای ایران، ترکیه، عراق، هندوستان، اندونزی، بنگلادش، فلسطین، افغانستان، چین، مراکش، پاکستان و ۴۰۰ شهرداری و ۴۰۰ رئیس شورای اسلامی شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر و نمایندگان ۳۱ استان در سالن اجتماعات دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *