25 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی


مدیرکل دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی کشور گفت: تنها ۱۵ درصد کودکان در ایران از آموزش‌ها و خدمات پیش از دبستان استفاده می کنند و این مقدار مطابق سند توسعه هزاره و پایدار، از عوامل توسعه نیافتگی محسوب می‌شود.

به گزارش سادس، محمد نفریه روز شنبه دوم اردیبهشت ماه در حاشیه همایش هم اندیشی کارشناسان مسئول امور کودکان و نوجوانان بهزیستی استان های کشور در ساری اظهار کرد:  یک درصد به آمار کودکان بی سرپرست و بد سرپرست اضافه شده است.

وی سیاست اصلی سازمان بهزیستی کشور  را نگهداری در خانواده های جایگزین  و شبه خانواده ها در راستای ارائه خدمات ‌مطلوب تر عنوان کرد و افزود: در صورت مشاهده تخلفاتی از قبیل سوءاستفاده های اقتصادی و مسایلی از این دست توسط خانواده هایی که سرپرستی را بر عهده گرفته‌اند، حضانت از  آنان سلب خواهد شد.

وی دلیل برگزاری این دست همایش ها را مروری بر برنامه های سال گذشته  و ارزیابی بر نامه های سال جاری دانست و گفت: همچنین با حضور اساتید برجسته کشوری در این همایش می توان به بررسی نقاط قوت و ضعف و دریافت مشاوره توسط آنان از راهکارهای مناسب استفاده کرد.

نفریه خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر ۲۵  هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی سراسر کشور قرار دارند و از این مقدار ۱۵ هزار کودک در خانواده های جایگزین با نسبت سببی و نسبی و یا غیر قرار دارند و قریب به ۱۰ هزار کودک در مهدهای کودک نگهداری می شوند. همچنین سازمان بهزیستی کشور و دولت مکلف به حمایت از این کودکان تا سن ۱۸ سالگی است.

وی تصریح کرد: این مهم به معنای رها کردن کودکان بعد از این سنین نبوده و با ازدواج آنان و یا شغل یابی، مستقل کردن کودکان دنبال می شود و در غیر این صورت همچنان دولت مکلف به حمایت در بحث بیمه‌ای و تحصیلات دانشگاهی و خدماتی برای این‌کودکان است.

مدیرکل دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: کودکان بی سرپرست که به این مرحله از رشد رسیده باشند در مراکزی تحت عنوان “خانه‌های حمایت” تحت پوشش قرار می گیرند.

وی ادامه داد: تا کنون ۲هزار کودک تحت پوشش بهزیستی به  دانشگاه راه یافته‌اند.

نفریه از وجود ۶۰۰ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست در کل کشور خبر داد  که ۵۴۰ مرکز توسط سازمان های مردم نهاد و خیرین اداره می شود و در ادامه افزود: در این ۶۰۰ مرکز ۱۰ هزار کودک در رده سنی نوزاد تا ۱۸ سال نگهداری می شوند. همچنین ۳۴ شیرخوارگاه که  به دلیل امر حاکمیتی فرزند خواندگی دولتی را بر عهده دارند.

وی از مطالعه طرحی جدید در راستای حمایت از کودکان تحت پوشش بهزیستی خبر داد و اظهار کرد: در این طرح در مراکز نگهداری و مهدکودک ها  تنها ۴ کودک نگهداری شده تا شکل خانواده به خود بگیرد.

مدیرکل دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی کشور هدف اصلی سازمان بهزیستی کشور را نگهداری کودکان بی سرپرست در خانواده ها عنوان کرد و افزود: در این راستا کودکان را به صورت فرزند خواندگی و  خانواده های جایگزین  دارای خانواده کرده و مواردی که نمی توان در این قالب گنجاند در مراکزی  با ۴کودک نگهداری خواهند شد.

 این ‌مسئول گفت:  تنها ۱۵ درصد از کودکان در ایران از آموزش ها و خدمات پیش از دبستان استفاده می کنند و این مقدار مطابق سند  توسعه هزاره و پایدار از عوامل توسعه نیافتگی محسوب می شود. همچنین سازمان بهزیستی کشور  با ۵ محور اساسی  آموزشی، بهداشت، تغذیه، ایمنی و نگهداری، ۱۷ هزار مهد کودک ۶۹۰ هزار کودک را تحت پوشش خود  دارد.

وی در خصوص آموزش مفاهیم دینی گفت: طرح نماز یاوران کوچک با همکاری ستاد اقامه نماز از سال گذشته در مهد کودک ها اجرا شده است، به طوری که سازمان بهزیستی جزء ۷ دستگاه برتر  کشوری در این زمینه شناخته شد.

مدیرکل دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین ۱۷ هزار مهد کودک در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰۰ روستا مهد و 1400 مهد حاشیه‌ای است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *