استمرار مخاصمات مسلحانه در سوریه، تصویر دردناکی از تحقیر کرامت انسانی است


رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران با محکومیت کشتار غیر نظامیان در خان شیخون و حلب سوریه، گفت: استمرار مخاصمات مسلحانه در سوریه در طول چند سال گذشته، متاسفانه تصویر ناخوشایند و دردناکی از تخریب و تحقیر کرامت انسانی، انسانیت، نوع دوستی و همچنین تضییع ارزش ها، اصول و قواعد حقوق بین الملل بشردوستانه را به همراه داشته است.

 به گزارش سادس و بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، در متن بیانیه دکتر سیدامیرمحسن ضیائی،  رئیس جمعیت هلال احمر در محکومیت کشتار غیر نظامیان در خان شیخون و حلب سوریه آمده است:« استمرار مخاصمات مسلحانه در سوریه در طول چند سال گذشته متاسفانه تصویر ناخوشایند و دردناکی از تخریب و تحقیر کرامت انسانی، انسانیت، نوع دوستی و همچنین تضییع ارزش ها، اصول و قواعد حقوق بین الملل بشردوستاه را به همراه داشته است.

گازهای شیمیایی در خان شیخون جان ده‌ها انسان بی‌گناه از جمله زنان و کودکان را می‌گیرد و حملات تروریستی به اتوبوس حامل غیرنظامیان در شهر حلب منجر به مرگ ده‌ها زن و کودک بی‌گناه می‌شود. این حملات و اقدامات مرگبار و غیر انسانی افکار عمومی و وجدان‌های بیدار بشریت را در سطح جهانی جریحه‌دار، متالم و متاسف ساخته است.

بدون تردید اصول، قواعد و مقررات حاکم بر مخاصمات بین‌المللی و غیر بین‌المللی بویژه ماده 3 مشترک کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو 1949 متضمن تعهد طرف‌های درگیر (اعم از دولت‌ها و گروه‌های مسلح غیر دولتی) به رعایت حداقل رفتار انسانی در جریان مخاصمات مسلحانه و برخورد با غیرنظامیان می‌باشد.

با این وصف، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری تعهدات طرف‌های درگیر وفق اصول و قواعد بین‌الملل بشردوستانه معاهداتی و عرفی، حوادث اسفبار مذکور و ارتکاب این جنایات جنگی را محکوم می‌نماید و امیدوار است جامعه جهانی و بویژه سازمان ملل متحد و سایر نهادها و سازمان‌های ذیصلاح جهت افزایش اعتماد افکار عمومی به کارایی کنوانسیون‌ها و میثاق‌های مرتبط با اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات لازم آمرین و عاملان این اقدامات غیرانسانی را شناسایی و با مجازات ایشان موجبات استمرار امید به جهانی که در آن پایبندی به قواعد و مقررات بین‌المللی، اصلی غیر قابل چشم پوشی باشد را فراهم آورند.»

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *