نوشتن یادداشت و کامنت‌ در شبکه‌های اجتماعی راه‌کاری برای کاهش خلاء ارتباطی شده است


یک جامعه شناس به لزوم آموزش‌های همگانی در زمینه استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به توسعه سواد رسانه‌ای نیازمند هستیم. این آموزش‌ها باید در تمام سطوح از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه، وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی انجام شود.

امیر مسعود امیر مظاهری در گفت‌وگو با سادس، افزود: شبکه‌های مجازی در برخورد با نحوه برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری فرصتی ایجاد کرد تا با توجه به حادثه پلاسکو این مراسم امسال با آرامش بیشتری برگزار شود بنابراین آموزش‌های همگانی از طریق شبکه‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: اگر از شبکه‌های مجازی به‌جا استفاده کنیم، این رسانه مانعی برای ملاقات‌های حضوری نخواهند بود و لازم است در این زمینه آموزش‌های لازم ارائه شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه فلسفه نوروز دورهم جمع شدن‌است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر معاشرت‌های اجتماعی به صورت واقعی هر روز کمتر می‌شود و فناوری نقش پرکننده این فضای خالی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از تلفن همراه در مقطعی در حد تماس و ارسال پیامک بود سپس ایمیل وسیله‌ای برای برقراری ارتباط شد. امروزه  کاربران از یادداشت و کامنت‌ در شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برند تا خلاء ارتباطی ناشی از کاهش روابط اجتماعی را پرکنند این در حالیست که گسترش همزمان روابط اجتماعی در فضای مجازی و واقعی بسیار سودمند است.

این جامعه شناس در ادامه گفت: از نتایج توسعه تکنولوژی می‌توان به کاهش ارتباط انسان با محیط طبیعی و افزایش توانایی او در استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات برای برقراری ارتباط با دیگران اشاره کرد. این امر در تضعیف مهارت‌های انسانی موثر است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از اطلاعات و ارتباطات روزانه ما از طریق فضای مجازی است،اظهارکرد: افراد به استفاده از فضای مجازی عادت کرده‌اند بگونه‌ای که به صورت ناخودآگاه با شنیدن صدا یا علامتی به گوشی خود توجه می‌کنند.

امیرمظاهری در پایان گفت: افرادی که در طول سال فشار کاری زیادی را متحمل می‌شوند معمولا در نوروز به صورت خود خواسته تمایل کمتری به استفاده از فضاهای مجازی دارند؛ به طوری که در این مدت کمتر پیگیر روزنامه و تلویزیون  و…هستند و نمی‌خواهنداسترس و فشاری را تحمل کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *