بزرگترین مشکل نظام بانکی وجود مطالبات معوق

بزرگترین مشکل نظام بانکی در کشور بی انضباطی اقتصادی و پولی حاکم بر نظام اقتصادی و بانکی کشور و ایجاد مطالبات معوق بانکی می باشد چرا که بانکها منابعشان را در اختیار اشخاص یا بخشهایی می گذارند که برگشت منابع ندارند و از طرفی وثایقی اخذ می کنند که یک دهم ارزش تسهیلاتی که ارائه داده اند، می باشد در نتیجه مطالبات معوق مشکلات بسیاری را برای نظام بانکی ایجاد می کند.

به گزارش سادس مهدی پازوکی، اقتصاددادن درباره کاهش توافقی نرخ سود بانکی توسط بانکها بدون مصوبه به خبرنگار اخبار بانک “رویکرد” گفت: کاهش دستوری نرخ سود بانکی به هیچ وجه صحیح نیست و تعیین نرخ سود بانکی باید در بازار عرضه و تقاضا مشخص شود و باید مکانیزم عرضه و تقاضا در تعیین نرخ سود بانکی تعیین کننده باشد.

وی افزود: زمانیکه نرخ تورم حدود ۱۰ ، ۱۱ درصد باشد و نرخ سود بانکی بین ۱۶ تا ۱۸ درصد باشد حدود ۸ درصد اختلاف بیناین دو نرخ وجود دارد که هیچ کجای دنیا این اختلاف به این صورت نیست و نهایتا ۱ تا ۲ درصد است چراکه زمانیکه نرخ سود بانکی زیادتر از نرخ تورم باشد باعث افزایش سپرده گذاری در بانکها و رکود در اقتصاد می شود.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: نرخ سود بانکی در ایران باید تعدیل و براساس وضعیت عرضه و تقاضا باشد و می بایست بین بانکها رقابت ایجاد شود، تا زمانیکه شرایط رقابتی بین بانکها وجود داشته باشد بانکها به دنبال تسهیلات دهی و سرمایه گذاری منابع خود در بخشهای تولیدی مولد و سودآور و بخشهایی که توجیه اقتصادی دارد، هستند نه اینکه با عدم اعتبار سنجی منابع خود را به مطالبات معوق تبدیل کنند.

پازوکی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل نظام بانکی در کشور بی انضباطی اقتصادی و پولی حاکم بر نظام اقتصادی و بانکی کشور و ایجاد مطالبات معوق بانکی می باشد چرا که بانکها منابعشان را در اختیار اشخاص یا بخشهایی می گذارند که برگشت منابع ندارند و از طرفی وثایقی اخذ می کنند که یک دهم ارزش تسهیلاتی که ارائه داده اند، می باشد در نتیجه مطالبات معوق مشکلات بسیاری را برای نظام بانکی ایجاد می کند.

وی گفت: از سوی دیگر بدهی دولت و بخش خصوصی به نظام بانکی بسیار زیاد است که دولت در ابتدا باید تمرکزش بر کاهش و از بین بردن این بدهی ها می باشد چرا که بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی می باشد که رقم کمی نیست.

این اقتصاددان در ادامه افزود: نکته دیگری که وجود دارد مشکل پس انداز در کشور است که حجم بالای از مردم جزو پس انداز کنندگان در بانکها می باشند. آنها ریسک سرمایه گذاری در بخش تولید کشور را نمی پذیرند و رقم بالای از پول خود را در بانک با سود بالا می گذارند که همین عمل موجب رکود در اقتصاد می شود.

پازوکی عنوان داشت: بنابراین دولتمردان اقتصادی باید با حمایت از تولید و ایجاد فضای کسب و کار به رونق اقتصاد کمک کنند.

وی در پایان در خصوص عدم حمایت بانک مرکزی از بانکهای در حال ورشکستگی گفت: از سوی دیگر اگر بانکی نتوانست منابع خود را به درستی مدیریت کند و با عدم اعتبارسنجی صحیح منابع خود را به باد دهد و یا به عبارتی وارد معقوله رانت شود و منابع خود را از دست بدهد باید اعلام ورشکستگی کند و نه اینکه بانک مرکزی با حمایت از آنها باعث ازدیاد بانکهایی شود که به جای حمایت از تولید وارد معقوله بنگاه داری و رانت شده اند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *