مبارزه حزب‌الله از «حلب» تا «اسرائیل»

بسیاری از دشمنان حزب الله از لبنان تا حاشیه خلیج فارس و تا آمریکا و کشورهای غربی مدعی هستند حزب الله در موضع ضعف قرار دارد و می توان ضربات سختی به آن وارد کرد اما اسرائیل تنها دشمن این حزب‌ است که مرتب به توانایی‌های رو به پیشرفت حزب‌الله تاکید می‌کند.

بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «السفیر»، اما اعتقاد حزب‌الله و متحدان آن کاملا متفاوت است و معتقدند وضعیت کنونی‌اش واقعا متمایز است و موشک‌هایی دارد که می تواند در هر جنگ احتمالی آینده با اسرائیل از آن استفاده کند، جنگ سوریه در خارج از خاک لبنان است و محیط فعلی که حزب‌الله را در آغوش گرفته تفکیکی ندارد و دیگر اینکه نقش منطقه‌ای حزب‌الله بسیار مهم شده به نحوی که خود ایران نیز در برخی پرونده‌های سخت به سراغ حزب الله می‌رود.

اما در برابر این دو دیدگاه متناقض، به نظر می‌رسد که مرحله آینده حامل افزایش فشار علیه حزب‌الله باشد.

پدیده‌ها و دلایل

از آغاز جنگ در سوریه، حزب‌الله و ایران احساس کردند که آنها نیز مورد هدف هستند؛ «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی ۶ دسامبر ۲۰۱۱ یعنی در آغاز جنگ سوریه اعلام کرد: این شورای معارضان سوریه رئیسی دارد که نامش «دیب غلیون» است، وی یک استاد دانشگاه است که می‌گوید: اگر ما موفق شویم که نظام را تغییر دهیم و دولت سوریه را در دست بگیریم می‌خواهیم روابطمان با ایران، و جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین یعنی حماس وحزب‌الله قطع کنیم.

محاصره داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی حزب‌الله

داخلی: با چشم پوشی از دلایلی که منجر به پیروزی فهرست «اشرف ریفی» وزیر دادگستری استعفا داده ، باید گفت ریفی نمونه‌ای مورد دلخواه غرب و بین الملل برای مقابل با حزب‌الله است، وی همیشه دست به تحریک در جبهه شمالی علی حزب‌الله و نظام سوریه زده است چه بسا از حمایت مالی ترکی و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز برخوردار شده است و چه بسا نه؛ خلاصه اینکه مساله مهم این است که فهرست وی در انتخابات شورای شهر اخیر، برنده شده تا در آینده اگر اقدامات علیه حزب‌الله کاهش یافت از این جریان به عنوان گزینه جایگزین استفاده شود.

منطقه‌ای : عربستان در صدر جبهه مقابل حزب‌الله قرار دارد و موفق شد بسیاری از کشورها را برای قرار دادن حزب الله در لیست تروریسم با خود همراه کند و حتی بسیاری از لبنانی‌های ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس با تحریک عربستان اخراج شدند.

بین‌المللی: اعمال فشارها و تحریم‌های بانکی و مالی علیه حزب الله.

درگیری احتمالی آینده حزب‌الله ازحلب تا اسرائیل

حزب‌الله، ایران و سوریه نیاز به پیروزی در حلب دارند اما درگیری برخلاف برخی تصورات، سخت و پیچیده است . طرف مقابل با تکنولوژی‌های جدید و به سختی می‌جنگد، صدها انتحاری آماده مرگ دارد و از حمایت مالی، نظامی برخوردار است.

اما یک سوال: آیا غرب، اسرائیل، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس پیروزی محور ایران، سوریه و حزب الله با حمایت روسی در حلب را می‌پذیرند؟

جواب این است که بله؛ اگر یک «توافق بزرگ» در پشت پرده میان آمریکا، روسیه، اسرائیل، ترکیه، ایران و چه بسا ترکیه و قطر انجام شده باشد. به عنوان مثال ایران از مقاومت علیه اسرائیل دست بردارد یا اینکه پایه‌های مذاکرات سوری-اسرائیلی تعیین شود یا تاسیس دولت کردی منتفی شود یا اینکه نقش حزب‌الله تمام شود.

همه این گزینه‌ها محال به نظر می‌رسد اما مساله واقعی این است که تمامی این اعمال‌فشارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی علیه حزب‌الله ایجاد یک محیط برای حمله به اسرائیل در بدترین پیش‌بینی‌ها را فراهم می‌کند یا اینکه نقشه‌ای برای سوق دادن ایران، سوریه وحزب الله برای قبول عقب‌نشینی‌هایی در سوریه تا حد تقسیم باشد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *