این کودکان نت‌های مهربانی را می‌آموزند

ششسا در حال حاضر برای کودکان۳ تا ۸ سال تعریف شده ،اما برای بقیه گروه‌های سنی نیز برنامه‌هایی در زمینه‌های ترانه‌خوانی، همخوانی و کرخوانی داشته‌ام و تلاشم این است که برای آنها هم کار کنم. امیدوارم تا بزودی کلاس‌های موسیقی و خلاقیت را که سال‌ها قبل برگزار می‌کردم برای گروه سنی نوجوان و جوان دوباره برگزار کنم.

راه‌های نوآوری و خلاقیت هنوز باز هستند گرچه نت‌های موسیقی نوشته شده و پیشرفته‌ترین روش‌های تعلیم و تربیت ابداع شده‌اند اما هنوز می‌توان خلاق بود و به روش‌های جدیدی برای بهتر زیستن رسید.

«آیدین کاظمی‌زاد» فیزیک را آکادمیک خوانده و موسیقی را نزد اساتید مختلف از کودکی فرا گرفته، او می‌گوید از فرمول‌های فیزیک چیز زیادی به یاد ندارد اما فیزیک نگرشی متفاوت نسبت به همه چیز و البته موسیقی به او داده است.

کاظمی‌زاد شکل خاصی از موسیقی کودک را ابداع کرده که در پرورش شخصیت کودک و آموزش‌های رفتاری و اجتماعی به آنها نقش موثری دارد.

«ششسا» همان روشی است که کاظمی‌زاد به عنوان یک خلاقیت ارزشمند در حوزه آموزش و تربیت برای کودکان ابداع کرده است در روش او کودکان همراه با بازی، کمک به همنوع ،مهربانی ، آداب رفتاری و اصول اجتماعی،هماهنگی ذهنی و بدنی و البته نت‌های موسیقی را یاد می‌گیرند. به همین منظور با او گفت‌وگو کرده‌ایم.

چطور وارد حیطه کار کودک شدید؟

سال‌ها تدریس انجام دادم و آهنگسازی کردم اما آنچه مرا به سمت موسیقی کودکان کشاند دخترم بود. وقتی مهد می‌رفت برای جشن پایان سال ما را دعوت کردند. در آن مراسم، عمو موسیقی حضور داشت و قرار بود تا آنجا به سرپرستی عمو موسیقی، ما پیشرفت های کودکان را در اجرای برنامه‌های آنها ببینیم، اما این اجراها با توجه به نقص‌های بسیار و البته مشکل‌ساز برای کودکان تلنگری بود برای شروع این فعالیت.

عموما مدیران مهدها با این اعتقاد که برای ساعتی بچه‌ها شاد باشند، بازی کنند و چند ترانه را به صورت دسته‌جمعی همخوانی کنند از عمو موسیقی‌ها دعوت به همکاری می‌کنند و هدفی بیش از این ندارند.
که در این حالت معمولا روی آهنگ‌های شناخته شده روز، یا آهنگ‌های فولکلور شعرهای کودکانه می‌گذارند که در بیشتر موارد با توجه به نادرستی در تلفیق شعر و موسیقی،عدم تنظیم آهنگ ،گام نادرست برای صدای کودک و … آن ترانه برای کودکان مناسب نخواهد بود.

کار از کی شروع شد؟
کار من در حوزه تخصصی کودک رسما از دو سال پیش شروع شد. در همه مهدها موضوعی آموزشی بنام واحدکار وجود دارد،به عنوان مثال در آن واحد کار، فصل‌ها، فواید صرفه‌جویی، روز کودک و… با موسیقی به کودکان آموزش داده می‌شود.

شعری که قابلیت ترانه شدن در آن موضوع مشخص را داشته باشد با توجه به نوع بیان،ریتم،صمیمیت و امروزی بودن، مهم‌ترین دغدغه من در این بخش آموزشی بوده و هست. با کمک پدرم که شاعری بسیار قوی هستند و دوستان ترانه‌سرا ، همه‌ شعرها از دل مهد سروده شدند.

پیش از این کارها بصورت سفارشی انجام می‌شدند و در کار سفارشی همه چیز مشخص است، اما اینجا در مهد بودیم و براساس نیاز، شعرها می‌آمد مثلا روز کودک نزدیک بود می‌خواستیم حقوق کودک را آموزش بدهیم. و یا می‌خواستیم ببینیم در چه فضایی بهداشت و پاکیزگی را آموزش دهیم که در ذهن بچه‌ها حک شود. به جایی رسید که ۱۴ ترانه در طول ۹ ماه با بچه‌ها کار شد که هر کدام ریتمی متفاوت و جهانی داشت. اینها سفارشی نبودند و این مهم‌ترین ویژگی و تفاوت کار ششسا است که همه ترانه‌ها از خانه بچه‌ها برای بچه‌ها ساخته می‌شوند.

ششسا به چه معناست؟
بعد از ۹ ماه کار جدی هنوز نامی برای فعالیتم نگذاشته بودم درحالی که از ترانه‌هایی که ساخته شده بود، در سطح گسترده‌ای استفاده ‌می‌شد و بعد دیدم باید اسمی برای آن انتخاب کنم و آن را ثبت کنم. باید اسمی می گذاشتم تا در برگیرنده کل آموزش من به کودکان باشد یعنی پرورش،تعلیم و تربیت کودک بواسطه موسیقی. چون شعر، شعور ، ساز و آواز ابزار من برای این نوع آموزش بود ابتدای این کلمات، اسم کلاس و آلبوم‌های موسیقی کودک من شد یعنی، «ششسا» بعد هم کار را به وزارت ارشاد فرستادم، مجوز گرفت و ثبت شد.

از ویژگی‌های ششسا بگویید؟
اصولا ششسا با روش مربیگری( coaching ) قابلیت نتیجه گیری دارد.همانطور که میدانیم در تدریس ،معلم درس را برای تمام شاگردان ارائه می‌دهد و نهایتا در پایان امتحان درس‌های داده شده را می‌گیرد ،اما مربی با توجه به جایگاه و توانایی‌های هر شخص چه فیزیکی و چه روانی آموزش می‌دهد، در مرحله بعد کمک به رشد آن آموزش می‌کند و پیگیر آن است و در نهایت نتیجه آن آموزش را از شاگردان می‌خواهد.

با توجه به اینکه من از ۱۹سال پیش هزاران ساعت از مشاوره‌ها و مجموعه‌های آموزشی دکتر هلاکویی را شنیدم و یاد گرفتم، حداقل‌های اصول رفتاری با کودک را می‌شناسم و از طرفی با توجه به سابقه حرفه‌ای که در موسیقی در زمینه‌های آهنگسازی و تدریس دارم ششسا را که آموزش چندجانبه کودک بواسطه موسیقی در زمینه‌های مختلف رشدی، رفتاری، حرکتی و عکس‌العملی، تمرکز و… با اصول مربیگری حرفه‌ای است را برای کودکان ساختم به امید اینکه شاید حداقل کاری برای کودکان ایران زمین انجام بدهم.

پس شما موسیقی ارف آموزش نمی‌دهید؟
خیر. در ارف مبنا در ابتدا آموزش ساز بلز و در سپس فلوت ریکوردر به کودکان است.در ششسا آموزش ساز به کودکان نداریم ،در تمام آموزش‌های ششسا که بصورت غیر مستقیم و بازی‌گونه انجام می‌شود، کودکان در زمینه‌های مختلف رشد می‌کنند، بخش قابل توجهی از این رشد، بلافاصله در کودکان قابل مشاهده است مانند ترانه‌خوانی یا هماهنگی ذهن و بدن و زبان و…

و بخشی از آنها بعد از ۸سالگی دیده می‌شود مثلا زمانی که بخواهند سازی یاد بگیرند دیده خواهد شد که چقدر راحت‌تر و سریع‌تر از دیگران یاد می‌گیرند و یا در زمینه‌های مختلف ورزشی عملکرد بهتری دارند و از همه مهم‌تر در زمینه‌های درسی یادگیری متفاوت‌تری خواهند داشت.

مخاطب ششسا کدام گروه سنی هستند؟
ششسا در حال حاضر برای کودکان۳ تا ۸ سال تعریف شده ،اما برای بقیه گروه‌های سنی نیز برنامه‌هایی در زمینه‌های ترانه‌خوانی، همخوانی و کرخوانی داشته‌ام و تلاشم این است که برای آنها هم کار کنم. امیدوارم تا بزودی کلاس‌های موسیقی و خلاقیت را که سال‌ها قبل برگزار می‌کردم برای گروه سنی نوجوان و جوان دوباره برگزار کنم.

خبر دارید که از روش ششسا در مهدهای دیگر استفاده می‌کنند یا خیر؟
کلاس‌های ششسا در حال حاضر فقط در مراکزی که خودم هستم امکان برگزاری دارد اما خوشبختانه از آلبوم اول ششسا که مجموعه کتاب و سی‌دی شامل ۱۴ ترانه هست در مراکز مختلف استفاده می‌شود، حتی خود من با همکاری دوستان برای روستاهایی که مهد کودک دارند و امکان تهیه آلبوم را ندارند،تعدادی از آلبوم‌ها را فرستادم و خواهش کردم آموزش بدهند. امیدوارم تا مجموعه‌های ششسا به تدریج به دست همه کودکان ایران زمین برسد.

***
موسیقی را از کودکی شروع کرد با نواختن ساز ارگ و بعد سنتور، پیانو و در کنارش ساکسفون و کمی هم آکاردئون و آهنگسازی را از ۱۷ سالگی! همان سال‌ها همراه با دو تن از دوستان، آلبومی بی‌کلام در حد و اندازه خودشان در استودیو بل ضبط کردند.

او پشت صندلی اساتیدی چون فریدون شهبازیان، می‌نشست،می‌دید، می‌شنید و یاد می‌گرفت. آنجا پایه و اساس آهنگسازی جدی او شروع شد. از آن به بعد از کلاس اساتید مختلفی بهره برد و بالاخره در سال ۷۸ اولین آلبوم موسیقی به نام «مرگ‌قو» را کار کرد و بعد سال ۸۰ به نام «فالوس» و سومی در سال ۸۱ به نام «غذای روح زنان» که بر اساس کتابی موفق با همین نام ساخته شد و احتمالا اولین کتاب صوتی تولید شده به آن شکل تا آن زمان بود و آلبوم چهارم را سال ۸۲ آماده کرد با عنوان «سخت نگیر».

در این سال‌ها موسیقی چند فیلم مستند و انیمیشن و بسیاری از تیتراژها و تیزرها در کارنامه اوست و حالا مدتی است که برای کودکان کار می‌کند؛ آیدین کاظمی‌زاد.

منبع: رویکرد

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *