انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی

 با انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق‌رهنی مشکلاتی که پیش تر به دلیل رکود پیش می آمد و باعث قفل شدن منابع مالی در بانک می‌شد و در قالب اقساط در سال‌های طولانی به بانک برمی‌گشت، برطرف می‌شود.
 به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی-عضو هیات‌مدیره بانک مسکن، در مورد جزئیات فعالیت بانک مسکن برای انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی گفت: کاری که توسط بانک مسکن انجام می‌شود کار جدیدی است که پیش‌تر، هیچگاه توسط بانک مسکن انجام نشده بود. در عین‌حال، این روش (انتشار اوراق رهن ثانویه یا MBS) ۲۰ سال است در کشورهای توسعه یافته در حال انجام است و روشی قابل قبول در اداره بانک‌ها به شمار می‌رود.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن افزود: پیش‌بینی ما این است که با انتشار اوراق‌رهنی، دریچه‌ای برای تامین مالی باز خواهد شد و مشکلاتی که پیش تر به دلیل رکود پیش می آمد و باعث قفل شدن منابع مالی در بانک می‌شد و در قالب اقساط در سال‌های طولانی به بانک برمی‌گشت، برطرف می‌شود.

رحیمی انارکی ادامه داد: با روش MBS این امکان برای بانک فراهم می‌شود تا بتواند این منابع را قالبی (یک‌جا) واگذار کند و منابعش را بتواند سریع احصا کرده و در تامین مالی مسکن (پرداخت تسهیلات جدید)، بار دیگر مورد استفاده قرار دهد تا حجم بازار رهنی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن گفت: حجم بازار رهنی (تسهیلات بخش مسکن) در حال‌حاضر در کشور کمتر از ۱۰ درصد است که در کشورهای در حال توسعه بین ۱۰ تا ۴۰ درصد و در کشورهای توسعه یافته بیش از ۴۰ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) است.

وی افزود: در برخی از کشورهای پیشرفته تسهیلات بخش مسکن، بیش از ۱۰۰ درصد GDP بازار رهنی است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پیش تر در نشست مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور ضمن اعلام انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی به تشریح نقاط قوت انتشار اوراق رهنی توسط بانک مسکن پرداخت و گفت: قرار است به زودی ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق متکی به تسهیلات رهنی منتشر شود و برآورد ما این است که این اوراق، ظرفیت ۱۰ هزار میلیاردتومان را دارد و می‌توان پول عمده‌ای را به سیستم بانک وارد کرد، بدون آنکه متکی به منابع بانک مرکزی شویم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بانک مسکن چندین هزار میلیاردتومان به مردم تسهیلات داده است که مردم در قبال آنها، هرماه قسط‌های تسهیلات را ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آینده پرداخت می‌کنند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *